7/7 میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شد
گروه بازرگانی - آمار گمرک ایران همچنان حاکی از رشد صادرات غیر‌نفتی در سال‌جاری است؛ اگر چه ارزش واردات کماکان دو برابر صادرات است و از سوی دیگر برخی فعالان بخش خصوصی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از پیچیده شدن تعاملات بانکی و گشایش اعتبار در تجارت با طرف‌های خارجی خود سخن می‌گویند.

بنا به تازه‌ترین گزارش آماری گمرک ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به 7میلیارد و 771 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 44/31 درصد افزایش یافته است، اگر ارزآوری میعانات گازی را هم به این رقم اضافه کنیم در این مدت 9 میلیارد و 145 میلیون دلار کالای غیر‌نفتی صادر شده که نشانگر رشد 32/21 درصدی است. این آمار و جداول نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست امسال مجموع وزن کالاهای غیر‌نفتی و میعانات گازی 20 میلیون و 620 هزار تن بوده و 21/22 درصد به نسبت پارسال افزایش یافته که بیانگر کاهش ارزش کالاهای صادراتی است.
میعانات ارزآور
در چهار ماه نخست سال‌جاری پروپان مایع شده عمده‌ترین کالای صادراتی ایران بوده که با سهم 6 درصدی، 471 میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است.
پلی اتیلن گرید فیلم با ارزش ۴۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار دومین کالای عمده صادراتی کشورمان بوده، ضمن اینکه جایگاه بعدی نیز به سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۳۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. قیر نفت نیز با۲۴۵ میلیون و۲۰۰ هزار دلار در رتبه چهارم قرار گرفت. بوتان مایع شده در رتبه پنجم قرار گرفته، ارزش صادراتی این کالا در این مدت ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در مجموع سهم کالاهای یاد شده از صادرات غیرنفتی در چهار ماه اول سال‌جاری ۴۸/۲۲ درصد بوده است.
همچنین مرزنشینان در چهار ماه اول سال‌جاری در مجموع 20 میلیون و 900 هزار دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش 23/22 درصد افزایش داشت.
وزن صادرات از محل تجارت چمدانی نیز در این مدت به ۲۲ هزار تن رسید که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۶۴/۳۶ درصد افزایش همراه بود.
خریداران چینی جلو افتادند
در چهار ماه نخست سال‌جاری چین با واردات یک میلیارد و ۳۰۸ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود. در این مدت ۸۴/۱۶ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران روانه چین شد.
عراق با خرید یک میلیارد و 250 میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 16 درصد رسید. امارات‌متحده عربی با یک میلیارد و 39 میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها 37/13 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش، هند با 581 میلیون و 260 هزار دلار و افغانستان با 352 میلیون و 530 هزار دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
گران شدن کالاهای وارداتی
طی چهار ماه نخست امسال در مجموع 18 میلیارد و 449 میلیون دلار کالا به وزن 14 میلیون و 724 هزار تن رسما وارد کشور شده که از نظر ارزش و وزن به ترتیب 31/17درصد افزایش و 69/10 درصد کاهش نشان می‌دهد. بنزین با سهم 31/5 درصدی از کل ارزش واردات و 4/9 درصدی از وزن، عمده‌ترین کالای وارداتی طی این مدت بوده است. طلای خام برای مصارف غیر پولی با 64/4 درصد و شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با 63/3 درصد سهم از ارزش، به ترتیب دومین و سومین کالای عمده وارداتی بوده است.
۰۸ /۳۰ درصد از کل ارزش واردات در این مدت به امارات‌متحده عربی اختصاص داشته و این کشور همچون ماه‌های گذشته بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران محسوب می‌شود. چینی‌ها نیز در این مدت ۹۲/۸ درصد سهم ارزشی کالاهای وارداتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند و به رتبه دوم در میان شرکای وارداتی کشورمان دست یافته‌اند.
کشور آلمان نیز که از جمله کشورهای اروپایی موافق با تحریم اقتصادی است مبدا 51/8 درصد از کل واردات ایران بوده است. کره و ترکیه نیز به ترتیب 35/6 درصد و10/6 درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص داده و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.