سازمان تجارت جهانی نسبت به تحریم موضع نمی‌گیرد

گروه بازرگانی- پیشنهادی که ایران در سال ۱۳۷۵ برای الحاق به wto به منظور گره‌زدن منافع کشورمان به منافع بین‌المللی ارائه داد اکنون با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از همان درخواست اولیه، الحاق کشورمان به سازمان تجارت جهانی روند جدی‌تری به خود گرفته است. هر چند اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها شبهه تداخل این دو مهم را به همراه دارد؛ اما پیوستن به wto و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها الزاماتی است که از منظر بین‌المللی و اقتصاد داخلی لازم الاجرا و انکارناپذیر است.

گفتنی است اواسط اسفند ماه سال گذشته وزیر بازرگانی از اعلام وصول ۷۰۰ پرسش wto خبر داد که باید از سوی ۵۵ دستگاه مرتبط در کشورمان پاسخ داده می‌شد، اکنون پس از گذشت بیش از ۴ ماه از اعلام وصول سوالات سازمان تجارت جهانی و نزدیکی به ۳۱ تیر ماه امسال، یعنی مهلتی که برای پاسخگویی به سوالات تعیین شده بود تنها ۷ دستگاه پاسخ‌های خود را به این وزارتخانه ارائه دادند . در همین حال ‌‌کارشناسان معتقدند روند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ممکن است حداقل هفت سال به طول بیانجامد‌ که باید دید با تحریم‌های جدید این زمان طولانی‌تر خواهد شد یا نه!

در همین راستا مسعود موحدی قائم مقام وزیر بازرگانی زمانبرشدن پاسخگویی به سوالات را دور از انتظار نمی‌داند و می‌گوید: ‌در نهایت باید پاسخ‌ها در کارگروه الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت متشکل از ۹ وزیر عضو کارگروه که به‌تازگی توسط دولت تعیین شده، مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب برسد.

برای دادن امتیاز مذاکره می‌کنیم

مصطفی سرمدی مشاور معاون امور بین‌الملل وزارت بازرگانی نیز در خصوص آخرین وضعیت الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در مورد تاثیر تحریم‌ها بر روند این الحاق تصریح کرد: سازمان جهانی تجارت نسبت به این موضوع موضعی نمی‌گیرد.

وی با اعلام اینکه تا پایان سال حداقل پاسخ‌ سوالات سازمان جهانی تجارت از دستگاه‌های مربوطه گرفته و بررسی خواهد شد، خبر داد که مرحله بعد از این، مرحله واقعیت‌یابی است که سیستم تجاری ایران به صورت دقیق بررسی خواهد شد و اگر سوالی باشد مجدد از ایران پرسیده می‌شود.

به گفته او این فرآیند ارائه سوال از سوی سازمان جهانی تجارت و پاسخ دادن ایران، آن‌قدر باید طی شود که اعضای گروه کاری ایران قانع شوند.

مصطفی سرمدی که تا چند ماه قبل سرپرست معاونت امور بین‌الملل وزارت بازرگانی بود و اکنون دیگر با انتخاب معاون این بخش، به عنوان مشاور او فعالیت می‌کند، به ایسنا گفت: پیوستن ایران به wto مربوط به قوانین و مقررات تجاری جهانی است که ما باید این فرآیند را منطبق با درخواست‌هایی که سازمان جهانی تجارت اعلام می‌کند و آن امکاناتی که برای این الحاق داریم و همچنین مذاکراتی که انجام می‌دهیم، صورت خواهیم داد.

سرمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم‌ها در مرحله مذاکره اثر نخواهد گذاشت؟ افزود: در مذاکرات ممکن است کشوری که علیه ما هست خواهان امتیازات بیشتری باشد، اما می‌توان امتیاز بیشتری نداد. به هرحال مذاکره است دیگر.