گروه بازرگانی - وزیر بازرگانی می‌گوید: سازمان توسعه تجارت در دوران مدیریت او به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان، نرخ تعرفه چادر مشکی را در کتاب تعرفه‌ها از سایر اقلام جدا کرد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «ایرنا» کیفیت پایین و ناکافی بودن میزان تولید داخلی را عمده‌ترین دلیل کاهش نرخ تعرفه چادر مشکی از ۷۰ به ۲۰ درصد از سوی دولت نهم دانست.

به گفته وی، ‌هر چند این رویه وزارت بازرگانی مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفت، اما ‌در موضوع کاهش نرخ تعرفه چادر مشکی حرمت زنان به حفظ تولید برتری یافت.

در زمان حاضر کشور سالانه به ۴۰ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی نیاز دارد که عمده‌ترین واحد تولیدی در قم تنها حدود دو میلیون مترمربع پارچه به بازار عرضه می‌کند.

آمارهای رسمی واردات و میزان مصرف بیانگر وجود شکاف عمیق میان این دو بخش و نسبت ‎ ۱۰برابری واردات قاچاق به واردات رسمی و قانونی است.

براساس آمار رسمی، در سال گذشته ۳۹ هزار و ۹۴۸ تن چادر مشکی به ارزش۱۳۲ میلیون دلار وارد کشور شده، حال آنکه در سال پیش از آن ارزش واردات چادر مشکی ‎ ۱۲۱میلیون دلار به وزن ۳۴ هزار و ‎ ۳۲۷تن بوده است.

امارات متحده عربی (مبدا صادرات مجدد) کره جنوبی، چین، هند و ژاپن از جمله صادرکنندگان عمده چادر مشکی به ایران به شمار می‌آیند؛ ضمن اینکه از مجموع واردات چادرمشکی، پنج تا شش درصد نیز به صورت کالای همراه مسافر به ایران آورده می‌شود.

البته آمار سازمان توسعه تجارت ایران حاکی از آن است که در سال‌های ‎ ۸۸ و‎ ۸۷ به ترتیب ‎ ۹۵۶و ‎ ۴۳۴هزار دلار چادر مشکی از کشور صادر شده است که کارشناسان آن را تایید نمی‌کنند.