سمت و سوی آینده روابط اقتصادی با چین

عکس: دنیای اقتصاد- نگار متین‌نیا

اسدالله عسگراولادی: راه عبور از تحریم‌ها را پیدا کرده‌ایم. عسگراولادی: مبادلات تجاری با چین باید افزایش یابد

راه عبور از تحریم‌ها را پیدا کرده‌ایم

گروه بازرگانی - رییس اتاق ایران و چین معتقد است که به‌رغم رای مثبت چین به قطعنامه شورای امنیت، مبادلات تجاری با این کشور باید افزایش یابد.

به گفته عسگراولادی، اتاق ایران و چین به دلیل وقایعی که در روابط دو کشور می‌گذرد، هر چند وقت یک بار باید همتی به خرج دهد و برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله دست به ابتکاری تازه بزند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تحریم‌ها گفت: ما سعی کرده‌ایم اثرات تحریم‌هایی را که شورای امنیت ناعادلانه و نابخردانه علیه ایران تنظیم کرده، با کوشش دولت به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: در مورد سرمایه‌گذاری هم این‌گونه است، کشورهایی هستند که به این تحریم‌ها عمل نمی‌کنند و تلاش می‌کنیم روابط خود را با این کشورها توسعه دهیم.

عسگراولادی با اشاره به اینکه چین یکی از کشورهایی است که تحریمی برای سرمایه‌گذاری در ایران وضع نکرده، افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برنامه پنجم تشویق شده است که اگر خوب انجام شود، تضمینی برای بالا رفتن از پلکان ۱۴۰۴ است.

رییس اتاق ایران و چین همچنین با اشاره به موارد مطرح شده در روز اقتصاد ایران در چین که با حضور رییس‌جمهور در حاشیه اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای برگزار شد، تصریح کرد: در این مراسم یادآور شدیم که چین نباید توقع افزایش یکجانبه مبادلات تجاری را داشته باشد.

وی تاکید کرد: ثبات یک کشور نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مستمر است.

عسگراولادی هدف اصلی سرمایه‌گذاری را جذب سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی عنوان و خاطرنشان کرد: امنیت سرمایه‌گذاری باید توسط دولت حفظ شود، سال گذشته بخش خصوصی توانست ۵ پروژه خوب جذب کند. وی حضور استاندارها را در معرفی بهتر و کامل‌تر استان‌ها در نمایشگاه‌ها و همایش‌های جهانی، تاثیر گذار ارزیابی و در عین حال تصریح کرد: اعلام آمار پروژه‌ها گاهی اوقات موجب تحریک غرب برای توقف آنها می‌شود.

عسگراولادی به کشورهای غربی توصیه کرد که به دنبال سیاسی کردن تجارت و اقتصاد نباشند.

رییس اتاق مشترک ایران و چین از معرفی ۲۰ پروژه بزرگ اقتصادی ایران در نمایشگاه جهانی سرمایه‌گذاری در چین خبر داد و گفت: برخلاف تصور عامه مبنی بر بیشتر بودن واردات از چین نسبت به صادرات از ایران به این کشور، از ۳۰ میلیارد دلار مبادله تجاری سال گذشته ایران با چین، ۵۵ درصد صادرات (با احتساب نفت) و ۴۵ درصد واردات بوده است.

به گفته عسگراولادی، تحریم‌ها باعث شده‌است که بخشی از واردات ما از طریق دبی انجام شود و این واردات غیر مستقیم بیشتر از جانب کشورهایی است که خودشان تحریم‌ها را وضع کرده‌اند.

عسگراولادی اعمال تحریم‌های فراتر از متن شورای امنیت را نادرست دانست و گفت: فضای کسب و کار کشور باید شفاف‌تر و کامل‌تر شود و ترخیص کالا نیز سریع‌تر انجام گیرد.

وی وظیفه مسوولان را در شرایط تحریم، تشویق سایر کشورها برای افزایش سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری با کشورمان دانست و یادآور شد: ما به راحتی از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد و تجار و بازرگانان راه‌های مختلفی برای عبور از تحریم‌ها پیدا کرده‌اند.

رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها علیه ایران، حجم صادرات ایران در سال اول تحریم را ۱۵ میلیارد دلار و در سال دوم تحریم، ۲۲ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها هزینه‌های حمل و نقل و تجارت را برای ایران افزایش داده، اما درایت ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌هاست و از این روست که وقتی برای مثال، به واسطه تحریم، ایرانی‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه خود را از بانک‌های آلمان بیرون می‌کشند، این غربی‌ها هستند که عملا ضرر کرده‌اند، نه ایران.

رییس اتاق ایران و چین تصریح کرد: وزارت امور خارجه و دارایی به دنبال الحاق ایران به کنفدراسیون‌های مختلف هستند، به طوری که جبران سال‌های گذشته را نیز بکنند.

او در پایان بلوکه شدن حساب ۴۱ شرکت ایرانی در امارات را تایید کرد.

فریال مستوفی، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران و چین نیز در این نشست گفت: هر ساله نمایشگاهی با نام «سرمایه‌گذاری» در شیان‌من چین برگزار می‌شود که امسال چهاردهمین سال برگزاری آن است و از تمام نقاط دنیا در آن به طور فعال شرکت می‌کنند.

وی افزود: چین بزرگ‌ترین کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است و چینی‌ها اکثر این سرمایه‌ها را از طریق این نمایشگاه جذب می‌کند.

مستوفی در ادامه یادآور شد: سرمایه‌گذاری نیازمند شرایط امن است و باید با حضور در این نمایشگاه‌ها مسیر سرمایه‌گذاری در کشور را هموار کنیم.وی افزود: هر کشوری با حضور رییس‌جمهور یا نخست وزیر یا یکی از وزرا در این نمایشگاه، کنفرانس‌هایی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌کند.

عضو هیات‌رییسه اتاق ایران و چین با تاکید بر اینکه بخش‌های خصوصی و دولتی باید پروژه‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذاری معرفی ‌کنند، در پایان گفت: چین تشنه مواد خام است و تمایل دارد در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کند و ما سرمایه‌گذاران چینی را در پروژه‌هایی تشویق به سرمایه‌گذاری می‌کنیم که خود نیز طالب آن باشند؛ مانند مواد پتروشیمی، فلزات و مواد معدنی.

نمایشگاه جهانی سرمایه‌گذاری قرار است در سپتامبر سال‌جاری در شیان‌من چین برگزار شود.

عکس: نگار متین نیا