علی شیخ حسنی- با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت بخش مهمی‌از وظیفه وصول حقوق دولت بر دوش مودیان و اشخاصی غیر از کارکنان امور مالیاتی نهاده شده است. با این که مدیران سازمان امور مالیاتی کشور از چند ماه قبل از اجرای این قانون با برگزاری دوره‌های آموزشی، کلاس‌ها، کارگاه‌های آموزشی و ... تلاش کردند که این قانون را با کمترین اشکالات ناشی از عدم آگاهی مودیان به مرحله اجرا برسانند، اما به نظر می‌رسد همچنان سوالات و ابهامات بسیاری برای کارکنان مالیاتی و مودیان مورد نظر قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که به نوعی بیانگر نارسایی‌های آموزشی است.از آن جایی که این قانون به زودی برای کلیه اصناف کشور به اجرا در خواهد آمد و طیف وسیعی از کلیه اقشار جامعه با مسائل متعدد ناشی از اجرای این قانون مواجه خواهند بود، لذا آموزش موثر و کاربردی به طور جدی باید مدنظر قرارگیرد. یکی از عوامل موفقیت یک دوره آموزشی کارآمد انتخاب مدرس مجرب است. مدرس دوره آموزشی حتی می‌تواند تا حدود زیادی نواقص ناشی از طراحی دوره را درحین برگزاری جبران کند، اما برای تدریس در کارگاه‌های آموزشی ارزش افزوده شاهدیم که اغلب از کارکنان مالیاتی استفاده می‌شود که خود در چگونگی اجرای این قانون و نکات متعددی که در نحوه اجرا در عرصه عمل وجود دارد، با ابهامات گوناگونی مواجه بوده و توان لازم برای ارائه مطالب را ندارند. همچنین محدود بودن دوره‌های آموزشی به کلاس‌های کوتاه مدت چند ساعته به خصوص برای اشخاصی از قشر‌های مختلف قطعا پاسخگوی حجم سوالات و ابهامات نیست.

- ارزشیابی نشدن بهینه دوره‌های آموزشی: اگر ارزشیابی را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات یک برنامه آموزشی جهت بررسی و تصمیم‌گیری و مشخص کردن موفقیت یا عدم موفقیت در دستیابی به اهداف برنامه‌های آموزشی قلمداد نماییم، به نظر می‌رسد کار زیادی در این عرصه به عمل نیامده است.

به عنوان مثال هیچ‌گاه در ارتباط با ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی بخش ارزش افزوده، تامین نیازهای‌ آموزشی شرکت‌کنندگان در دوره‌ها و میزان رضایت شرکت‌کنندگان در دوره‌ها از امکانات و نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی کار جدی صورت نگرفته است.

- اثربخشی دوره‌ها : اثربخشی عبارت است از تحقق اهداف یادگیری یک برنامه آموزشی و تاثیر آموخته‌های فراگیران در نحوه ارائه کار یا انجام وظایف قانونی و این امر هنگامی ‌تحقق می‌یابد که علاوه بر تشخیص واضح نیازهای آموزشی مودیان و کارکنان در بخش ارزش افزوده ،برنامه مناسبی برای برطرف ساختن این نیازها طراحی شود. باید به این نکته توجه داشت که تاکنون دوره‌های آموزشی برگزار شده برای سطح محدودی از اقشار جامعه که عموما با سازوکار حسابداری و قوانین مالیاتی آشنایی نسبی داشته‌اند به اجرا درآمده است، حال آن که در آینده نزدیک صاحبان مشاغل مشمول بند ب و ج ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم نیز باید مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده را رعایت نمایند و به این ترتیب تدارک سازوکارهای مناسب برای آشنایی کامل آنان با نحوه اجرای کامل و موثر این قانون نوپا الزامی‌ است. تردید نباید کرد که ضعف اثربخشی آموزش‌های ارائه شده، می‌تواند مانعی جدی در اجرای این قانون باشد.