برخی صادرکنندگان آب پنیر در روغن نباتی می‌ریزند

رییس سازمان توسعه تجارت، تقلب در صادرات به ویژه در مبادله با کشورهای همسایه را مخاطره‌آمیز عنوان کرد و گفت: تداوم این رفتار منجر به خروج ایران از این بازارها می‌شود، اتفاقی که سال‌ها پیش در حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع رخ داد. بابک افقهی در گفت و گو با «ایرنا» با بیان اینکه ‌سازوکار دولت برای جلوگیری از صادرات کالاهای بی‌کیفیت بستن مرزها یا ممانعت از صدور کالا نیست، افزود: وزارت بازرگانی به دنبال ایجاد بستری برای کانالیزه کردن تجارت و صادرات از طریق فعال کردن مراکز تجاری و استقرار بنگاه‌های صادراتی توانمند است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در توضیح نگاه خود به موضوع تقلب در تجارت می‌گوید: ‌به عنوان مثال ‌وقتی معدود تاجرانی در لابه لای روغن نباتی آب پنیر می‌ریزند، نباید دولت جلوی آنها را بگیرد، آن وقت آبروی جمهوری اسلامی ایران چه می‌شود؟

به اعتقاد رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران،‌ این دیدگاه که وزارت بازرگانی نباید با رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی بازرگانان برخورد کند، ناشی از یک نگاه سطحی به موضوع صادرات است. افقهی با اشاره به آنکه دولت چین متناسب با کیفیت و قیمت دخالتی در صادرات محصولات خود ندارد، ‌گفت: ما نمی‌گوییم جنس ارزان با کیفیت پایین‌تر صادر نشود،‌ بلکه معتقدیم تقلب در تجارت نباید اتفاق بیافتد به این معنا که کالاهایی با ارزش ۱۰ دلار به قیمت ۱۰۰دلار فروخته نشود.

معاون وزیر بازرگانی با طرح این پرسش که چرا بازار کشورهای مشترک‌المنافع را از دست داده‌ایم آیا سازمان توسعه تجارت در آن سال‌ها موظف به کنترل صادرات نبود،‌ افزود: ‌کشور‌های مشترک‌المنافع را با این نگاه‌های سطحی که نباید مانع از صادرات شد از دست دادیم، در این کشورها هر کالای غیرکیفی را با نام ایران عرضه می‌کردند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: ‌ماموریت وزارت بازرگانی ارتقای سطح کیفی صادرات با کمک بخش خصوصی است، هدفی که به طور جدی در پی تحقق آن است.

این اظهارات افقهی در واقع پاسخ به انتقاد چند تن از نمایندگان بخش خصوصی است که نظارت سازمان توسعه تجارت بر کیفیت صادرات را «مخل» ارزیابی کرده بودند.