نهاوندیان: اصلاحیه قانون اتاق بازرگانی ربطی به انتخابات امسال ندارد

گروه بازرگانی - هیات نمایندگان اتاق تهران اواخر هفته گذشته با «اکثریت آرا» از پیش‌نویس اصلاحیه قانون اتاق‌های بازرگانی که توسط اتاق ایران تهیه و تدوین شده است، انتقاد کردند و خواستار بازنگری در آن شدند اما رییس اتاق ایران در گفت‌وگو با «فارس» ضمن دفاع از این پیش‌نویس خواستار مشارکت نظری و عملی فعالان بخش خصوصی در این زمینه شده است. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است: چرا در اصلاحیه قانون اتاق ایران نمایندگان بخش دولتی حذف شده‌اند؟

نهاوندیان: این تعبیر، تعبیر درستی نیست، پیش‌نویس جدید قانون در واقع با توجه به اقتضائات اجرای اصل ۴۴ در اقتصاد کشور تنظیم شده است و درجه تعامل بالاتری را بین بخش خصوصی و دولت بر اساس اینکه مدیریت تصدی‌های اقتصادی باید عمدتا از بخش دولتی به بخش غیردولتی منتقل شود، ایجاد می‌کند بدین منظور که سیاست‌گذاری و نظارت وظیفه اصلی دستگاه‌های دولتی باشد. در این قانون، شورای بهبود فضای کسب و کار به عنوان دستگاه سیاستگذار پیش‌بینی شده است که علاوه‌بر نمایندگان وزارت بازرگانی و صنایع، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مورد توجه قرار گرفته‌اند، در واقع محور مورد توجه تقویت گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت بوده است.

پس نمایندگان بخش دولتی فقط در شورا حضور دارند؟

نهاوندیان: اصولا موضوع هماهنگی بخش خصوصی و دولتی از یک زاویه دقیق‌تر و قوی‌تری نگریسته شده است.

آیا نمایندگان دولتی در هیات نمایندگان دارای کرسی‌های سابق هستند؟

نهاوندیان: ما به جای اینکه حضور دولت را با عنوان متصدی در اتاق ببینیم، حضور دولت را به عنوان سیاستگذاری در این پیش‌نویس می‌بینیم که البته در فرآیند تکمیل پیش‌نویس، نظرات تکمیلی همه مورد توجه قرار می‌گیرد.

این پیش‌نویس باید به تصویب مجلس برسد؟

نهاوندیان: بله، چون قانون قبلی هم به تصویب مجلس رسیده است. طبعا یک مرحله تجمیع نظرات با وزارت بازرگانی خواهیم داشت و همچنین در مجلس با در نظر گرفتن پیشنهادها و نظراتی که ارائه می‌شود، حتما متن پخته‌تری به تصویب می‌رسد.

آیا نزدیکی شما با آقای لاریجانی میزان تصویب این قانون را تقویت می‌کند؟

نهاوندیان: اینها چاشنی‌های ژورنالیستی است که گاهی اضافه می‌شود. قانونگذاری مساله‌ای بسیار جدی است که با ملاحظه‌ مصالح کلی کشور باید در نظر گرفته شود و مسائل شخصی در آن هیچ دخالتی ندارد.

آیا در تدوین این پیش‌نویس از نمایندگان شهرستان‌ها همه نظرسنجی کرده بودید؟

نهاوندیان: بله این موضوع یک فرآیند طولانی را طی کرده است. حدود یک سال با فراخوانی که اعلام شد، همه نظرات دریافت و توسط مشاورین تجمیع شد. عهده‌دار این امر کمیسیون حقوقی و قضایی بود که در آن کمیسیون تصویب و به تایید هیات نمایندگان رسید. پس از آن کمیته‌ای وسیع‌تر تعیین شد که نمایندگان اتاق‌های شهرستان‌ها در آن حضور داشتند، چند ماهی هم این کمیته بند به بند این قانون را مورد بررسی قرار داد و نهایتا به تصویب رسانید.

پس چرا نمایندگان اتاق تهران به این پیش‌نویس اعتراض کرده‌اند؟

نهاوندیان: حتما نقطه نظرات خوبی در اتاق تهران هم هست و ما برای تکمیل زحماتی که تاکنون کشیده شده از آنها استفاده می‌کنیم. قرار هم این بود که در این فرصت سه‌هفته‌ای نظرات ارائه شود و از کمیته مربوط خواسته شد که همه موارد با دقت رسیدگی شود تا متن کامل‌تری را داشته باشیم. اصولا کار بشری هیچ وقت به کمال نهایی نمی‌رسد باید با عقل جمعی گام به گام آن را کامل‌تر کرد.

اینکه این اصلاحات در سال انتخابات اتاق اتفاق می‌افتد، بحث‌برانگیز شده است، آیا این اتفاقات ربطی به انتخابات اتاق دارد؟

نهاوندیان: هیچ گونه ربطی به انتخابات ندارد. جزو برنامه‌هایی بوده که از اول دوره مطرح بوده است. منتها مثل هرکار ریشه‌ای دیگری ‌باید کار مطالعاتی خوب برای آن انجام می‌شد و یک بررسی تطبیقی بین قوانین اتاق‌های تعدادی از کشورها صورت می‌گرفت. مجموعه فرآیند تاریخی قوانین اتاق در ایران مورد بررسی قرار گرفت. ارتباط این قانون با اسناد بالادستی به خصوص قانون اصل ۴۴ و سند چشم‌انداز مورد توجه قرار گرفت. طبعا اینها طول می‌کشید و بعد هم فرآیند اجماع سازی نیازمند زمان بود، لذا الان زمان مناسبی است این کار هم ماهیت علمی و حقوقی دارد.

گفته می‌شود این اصلاحیه می‌تواند شانس شما را برای انتخابات آتی اتاق افزایش دهد و در سناریویی دیگر ممکن است به واسطه فشارهای دولتی شانس شما را کاهش دهد، نظر خودتان چیست؟

نهاوندیان: اصلا این گونه تحلیل‌ها مبنا ندارد، یعنی باید وظیفه‌ای را که به عهده داریم، بدون توجه به این گونه ملاحظات در فرصت زمانی مناسب انجام دهیم.

اخیرا اخباری مبنی‌بر اختلافات برخی اعضای هیات‌رییسه با شما مطرح می‌شود. این اختلافات در چه سطحی است و آیا اصلا وجود این اختلافات را تایید می‌کنید؟

نهاوندیان: دنبال کردن اینگونه مطالب جز اتلاف وقت نتیجه‌ای ندارد. ما در شرایطی هستیم که باید هر دقیقه وقتمان را برای کمک به اقتصاد کشور و تولید ملی بگذاریم، بنابراین در داخل بخش خصوصی باید از تنوع نظرات استفاده کرد. تنوع نظرات همیشه مفید است اگر بتوانیم و هنر این را داشته باشیم که نهایتا به یک اجماع‌سازی برسیم و نگذاریم که اختلاف نظر به اختلاف عمل تبدیل شود.

اخیرا اخباری منتشر می‌شود و به طور غیرمستقیم یا مستقیم اخراج یکی از خبرنگاران حوزه بازرگانی را به شما نسبت می‌دهند حتی کار به جایی رسیده است که دکتر قاضی زاده استاد روزنامه‌نگاری در یکی از روزنامه‌های اقتصادی یادداشتی در این خصوص نوشته‌ است همه اینها مربوط به جلسه‌ای می‌شود که آقای قرائتی در آن حضور داشت و حتی شنیده می‌شود که ایشان هم در این خصوص با شما تماس گرفته‌است. این مسائل را تایید یا تکذیب می‌کنید؟

نهاوندیان: مبنای آن خبر نادرست و عکس آن مطلبی بود که اتفاق افتاده بود. ما هم از این تصمیم مدیریتی برای آن موسسه خبری خیلی ناراحت شدیم و آنچه از دستمان برمی‌آمد برای اینکه این کار انجام نشود انجام دادیم.