تغییر نرخ ارز پس از هدفمندی یارانه‌ها

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی با بیان اینکه اصلاح نرخ ارز باید پس از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پیگیری شود، گفت: ما با توجه به تاکید رییس‌جمهور از بانک مرکزی قولی گرفته‌ایم که هجینگ ارزی را برای جلوگیری از ضرر و زیان صادرکنندگان در اثر نوسانات نرخ ارز راه‌اندازی کند. مهدی غضنفری در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه صادراتی فرش دستباف ایران در جزیره کیش با بیان این مطلب از تدوین یک بسته حمایتی برای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش خبر داد و گفت: بسته حمایتی فرش دستباف به استناد ماده هشت قانون هدفمند‌سازی با کمک بخش خصوصی و اتحادیه‌ها در حال تدوین نهایی است و به زودی برای تصویب در کارگروه تحول اقتصادی به ریاست رییس‌جمهور مطرح خواهد شد.

وی همچنین به طرح الحاق مرکز ملی فرش به سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی، مرکز ملی فرش در وزارت بازرگانی بماند به صلاح است، در عین حال تقاضا می‌کنیم سازمان میراث فرهنگی نیز به این هنر صنعت برای معرفی بهتر به جهان کمک کند، ما هیچ تعصبی نداریم. غضنفری سپس با بیان اینکه سهم صادرات فرش از کل صادرات در سال ۸۷، ۲/۶ درصد بود که در سال ۸۸ به ۲/۳ درصد کاهش یافت، افزود: مهم‌ترین بازارهای فرش دستباف ایران، آمریکا با سهم ۲۸ درصد، آلمان ۲۷ درصد، امارات ۲۳ درصد، لبنان ۱۱ درصد، ایتالیا ۹ درصد، ژاپن، سوئیس و کانادا هستند. وی افزود: چین، هند، پاکستان، ترکیه و نپال رقبای اصلی ایران در فرش دستباف هستند به‌رغم همه سوء‌استفاده‌هایی که از طرح و برند ایرانی شده است، ایران با حداقل ۳۲ درصد از سهم صادرات جهانی فرش رتبه اول را در جهان دارد.

وزیر بازرگانی گفت: اگر نگاهی به منحنی کلی فرش دستباف صادرات جهان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که صادرات فرش تابع یک منحنی سینوسی بوده است؛ به طوری که در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۲۷/۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۴ بالغ بر ۳۴/۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۵بالغ بر ۳۷/۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۶ رقم ۳۱/۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۷ رقم ۲۷/۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۸ رقم ۳۲/۱ میلیارد دلار ارزش صادرات فرش دستباف در جهان بوده است.

رییس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر قانون معافیت از مالیات بر ارزش افزوده برای فرش اجرایی شده است؛ ‌اما مواد اولیه فرش نیز باید از این قانون بهره‌مند شوند. پیمان فروزش تصریح کرد: برای رونق صادرات فرش دستباف‌، یا باید منابع را به طرق مختلف در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش قرار دهیم یا اینکه نرخ ارز را به قیمت واقعی نزدیک‌تر کنیم،‌ البته اصلاح نرخ ارز به معنای آزاد گذاشتن آن نیست، ‌بلکه باید نرخی تعیین شود که پاسخگوی نیاز

صادرکننده باشد.

یادآور می‌شود که۷۰ نفر از میهمانان خارجی نمایشگاه فرش دستباف به دلیل فوران آتشفشان ایسلند نتوانستند در این نمایشگاه حاضر شوند.رییس مرکز ملی فرش ایران دلیل استقبال کم از این نمایشگاه را به آتشفشان ایسلند مربوط دانست و گفت: ۱۲۰ میهمان خارجی به این نمایشگاه دعوت شده بودند و اگر آتشفشان ایسلند اتفاق نمی‌افتاد، تعداد بیشتری می‌آمدند، اما حدودا ۵۰ نفر از مهمانان خارجی ما در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.