فهرست  ذخیره‌سازی 13 قلم کالا اعلام شد

ذخیره‌سازی بیش از یک میلیون تن کالای اساسی شامل ۱۳ قلم اصلی گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیرخشک صنعتی، پنیر، کره، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارونی، روغن نباتی، قند و شکر با همکاری ۱۲ مباشر از بخش‌خصوصی در کشور آغاز شده است.معاون وزیر بازرگانی با اعلام جدول ذخیره‌سازی ۱۳ قلم کالای اساسی که در راستای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: بعد از آنکه دولت تصمیم گرفت به منظور کاهش فشارهای تورمی‌ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، موضوع ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را در دستور کار قرار دهد، وزارت بازرگانی عملیات ذخیره‌سازی ۱۳ قلم کالای اساسی را با همکاری بخش خصوصی آغاز کرده است. به گزارش «مهر»، در این میان، ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ذخیره سازی این ۱۳ قلم کالا در نظر گرفته شده است که البته در جریان بررسی‌های بیشتر، وزارت بازرگانی به این نتیجه رسیده است که ۳ قلم کالای اساسی دیگر را نیز به این فهرست اضافه کند. فهرست کالاهایی که قرار است ذخیره شوند از قرار زیر است:

گوشت قرمز

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ذخیره‌سازی ۵۰ هزار تن گوشت قرمز با پرداخت ۲ هزار و ۴۴۵ میلیارد ریال تسهیلات، به اتحادیه‌های اسکاد، فرهنگیان و امکان، انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران و اتحادیه تعاونی کارکنان نیروهای مسلح (اتکا) سپرده شده است.

در این میان اتکا ذخیره‌سازی ۱۰ هزار تن و اتحادیه اسکاد، فرهنگیان و امکان ۲۵ هزار تن گوشت قرمز را در مجموع با اعتبار هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال به عهده گرفته‌اند، ضمن اینکه ذخیره‌سازی ۱۵ هزار تن از این محصول با اعتبار ۶۶۰ میلیارد ریالی نیز به انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران سپرده شده است.

تخم مرغ

همچنین مقرر شده است تا ۱۰ هزار تن تخم مرغ با اعتباری در حدود ۸۰ میلیارد ریال توسط اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ذخیره‌سازی شود، این درحالی است که براساس برنامه وزارت بازرگانی، تناژ مصوب جهت ذخیره‌سازی تخم مرغ ۱۰ هزار تن بوده است که مباشران تنها ۵ هزار تن از این مقدار را تعهد کرده‌اند.

گوشت مرغ

براساس این تصمیم، قرار بر این است که برای مقابله با آثار تورمی‌اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ۵۰ هزار تن گوشت مرغ توسط اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با اعتباری معادل هزار و ۴۷۴ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال ذخیره‌سازی شود.

شیرخشک صنعتی

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۱۰ هزار تن شیرخشک صنعتی مشترکا توسط انجمن فرآورده‌های لبنی ایران و اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال ذخیره‌سازی می‌شود.

کره

در مورد کره نیز تصمیم بر این است که ۶ هزار تن کره توسط انجمن فرآورده‌های لبنی ایران و اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران و نیز اتحادیه اسکاد، با اعتباری معادل ۲۳۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال ذخیره سازی شود، این درحالی است که از این رقم، ۳ هزارتن توسط اتحادیه اسکاد، از محل واردات تامین خواهد شد.

برنج

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ذخیره سازی ۲۸۷ هزار تن برنج با پرداخت ۲ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال تسهیلات، به اتحادیه‌های اسکاد، فرهنگیان، مصرف محلی و امکان و نیز اتحادیه بنکداران مواد غذایی سپرده شده است.

از رقم در نظر گرفته شده برای ذخیره‌سازی برنج، ۲۶۰ هزار و ۸۰۰ تن توسط اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران و ۲۶ هزار و ۲۰۰ تن توسط ۴ اتحادیه مذکور تامین می‌شود که اعتبار هر یک به ترتیب ۲۴۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و ۲ هزار و ۴۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

عدس، لوبیا و نخود

براساس تصمیم دولت، مقرر شده است تا کار ذخیره‌سازی ۱۷ هزار تن عدس با اعتباری معادل ۲۴۷ میلیارد ریال توسط اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران صورت گیرد، همچنین کار ذخیره‌سازی ۲۵ هزار تن لوبیا با اعتباری معادل ۳۱۵ میلیارد ریال نیز به اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران سپرده شده است. براساس این تصمیم، اتحادیه بنکداران مواد غذایی موظف شده است تا با اعتبار ۳۳۰ میلیارد ریالی اقدام به ذخیره‌سازی ۳۳ هزار تن نخود کند.

ماکارونی

همچنین مقرر شده است تا کار ذخیره‌سازی ۳۵ هزار تن ماکارونی نیز به انجمن صنایع ماکارونی سپرده شود تا با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریالی نسبت به ذخیره سازی این تناژ اقدام کند.

روغن نباتی

برنامه ذخیره‌سازی روغن نباتی در دو بخش روغن ساخته شده به میزان ۷۲ هزار تن و روغن خام به میزان ۲۱۰ هزارتن تدوین شده است تا بر این اساس، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اعتباری معادل هزار و ۵۶ میلیارد ریال برای روغن ساخته شده و ۹۴۰ میلیارد ریال برای روغن خام نسبت به این امر اقدام کند.

قند و شکر

براساس این تصمیم، قرار بر این است که ۲۰۷ هزار تن قندوشکر توسط اتحادیه‌های اسکاد، امکان، فرهنگیان و بنکداران مواد غذایی تهران ذخیره‌سازی شود که به ترتیب سهم سه اتحادیه نخست ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن و سهم اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، ذخیره‌سازی ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ تن قند و شکر است. در مجموع، اعتبار در نظر گرفته شده برای ذخیره‌سازی این دو کالا ۷۵۰ میلیارد ریال است.