صادرات خدمات، 1/3 میلیارد دلار

گروه بازرگانی- صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته به سه میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار رسید که این ارقام در مقایسه با سال ۸۷ نشانگر رشد ۲۱ درصدی است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی با بیان این مطلب افزود: در سال ۱۳۸۷ تعداد ۸۱ پروژه به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار منعقد شد و متوسط ارزش هر پروژه ۳۱ میلیون دلار بود؛ درحالی که در سال پیش از آن تعداد ۵۸ پروژه به متوسط ارزش ۴۸ میلیون دلار منعقد شده بود.

وی با اشاره به اینکه این آمار بیانگر رشد ۵۳ درصدی در میانگین ارزش هر پروژه است، اضافه کرد: مقایسه این روند مبین این است که شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی کشورمان توانسته‌اند توان خود را در انجام پروژه‌های فنی و مهندسی بزرگ‌تر به نمایش بگذارند.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص بازارهای هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: صادرکنندگان ما در سال ۱۳۸۸ در ۲۱ کشور متمرکز بوده‌اند؛ درحالی که در سال ماقبل در ۲۹ کشور هدف صادراتی فعالیت می‌کردند که این روند نشان می‌دهد شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در انتخاب بازارهای هدف خود متمرکزتر شده و تلاش کرده‌اند بازارهای غنی‌تری را انتخاب کنند. کرمانشاهی با اشاره به چرخش نسبی نگرش شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی داخلی به بازارهای هدف صادراتی گفت: در سال ۱۳۸۷ کشور‌های عراق، امارات متحده عربی، بلاروس، ونزوئلا، قزاقستان و سوریه از نظر حجم دلاری به ترتیب اولین تا ششمین بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی بودند؛ در حالی که در سال ۸۸ کشورهایی نظیر ترکمنستان، سری‌لانکا، امارات عربی متحده، عراق، قزاقستان و لبنان، مقصدهای اصلی صادرات خدمات فنی مهندسی کشور بوده‌اند. وی افزود: در سال ۱۳۸۷ شرکت‌های ایرانی در کشور‌های عراق، امارات عربی متحده، سوریه و عمان بیشترین تعداد پروژه را داشته‌اند و در سال ۱۳۸۸ این موقعیت تقریبا حفظ شده است؛ فقط کشور آذربایجان حائز رتبه دوم شده و جایگاه خود را بهبود بخشیده است.

کرمانشاهی با بیان اینکه تمرکز منطقه‌ای صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته مربوط به مناطق آسیای میانه، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی بوده است، گفت: در دو سال گذشته پروژه‌های ساختمانی، نیرو و راهسازی در اولویت اول تا سوم قرار گرفته است.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: با نگاهی به تاریخچه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور می‌توان گفت این سه رشته تخصصی در اغلب موارد رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند؛ معنی این سخن این است که شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در این رشته‌ها از مزیت نسبی بیشتری برخوردارند.

گفتنی است که ارزش صادرات جهانی خدمات بازرگانی در سال ۲۰۰۹ به ۳۳۱۲ میلیارد دلار رسید.