نخستین نشست بررسی الحاق مرکز فرش به میراث فرهنگی برگزار شد

رییس مرکز ملی فرش می‌گوید: طبق دستور وزیر بازرگانی اولین جلسه کمیته کارشناسی بررسی الحاق این مرکز به سازمان میراث فرهنگی برگزار شد؛ اما چون نماینده سازمان مذکور حضور نداشت نتوانستیم به جمع‌بندی نهایی برسیم. فیصل مرداسی در گفت‌وگو با «فارس» تصریح کرد: آنچه مهم است این است که فرش، آینده و رونق آن مبنا قرار گیرد و بر اساس این رویکرد تصمیم مناسب اخذ شود.

وی افزود: در جلسه مذکور عمدتا دو دیدگاه مطرح شد، دیدگاه اول اساسا مخالف پیوستن به سازمان میراث فرهنگی بود و دیدگاه دوم معتقد است که مرکز ملی فرش باید به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و وزارت بازرگانی نباشد و مستقیما زیر نظر رییس‌جمهور فعالیت کند.

مرداسی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش در کیش از حضور ۹۰ تولیدکننده و تاجر فرش در این نمایشگاه خبر داد.

رییس مرکز ملی فرش گفت: میهمانان ما عمدتا از کشورهای آلمان، آمریکا، انگلیس و کشورهای عربی هستند که بازارهای هدف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

وزیر بازرگانی: کارشناسان دیدگاه خود را اعلام کنند

در این جلسه نمایندگانی از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اتاق تعاون، اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی، اتحادیه تعاونی فرش دستباف شهری، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف و اعضای اتاق فکر فرش دستباف حضور داشتند.

این درحالی است که حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین اظهارنظر خود در مورد این موضوع اعلام کرده است که این سازمان اصراری بر تولیت فرش دستباف ندارد.

از سوی دیگر وزیر بازرگانی می‌گوید: اگر کارشناسان به این نتیجه برسند که بستن مرکز ملی فرش و استقرار آن در زیرمجموعه میراث فرهنگی بهتر است و موجب افزایش صادرات این محصول می‌شود، وزارت بازرگانی مشوق‌های صادراتی خود را به شکل جدیدی در این سازمان دنبال خواهد کرد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «ایلنا» همچنین درباره برنامه‌های وزارت بازرگانی برای بهبود تراز تجاری اظهار داشت: در قوانین بودجه همیشه یک نرخ واردات پیش‌بینی شده که امیدواریم این آهنگ امسال کند شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم برنامه مدیریت واردات به گونه‌ای انجام شود که مخل تولید داخل نباشد، البته این تصمیم مدیریتی وقتی موثر است که تولیدکننده به کیفیت و قیمت محصول خود توجه داشته باشد. غضنفری با اشاره به برنامه‌های دولت در این رابطه تصریح کرد: بخش دیگری از شاخص بهبود تراز تجاری به صادرات بازمی‌گردد، به همین منظور دولت در تلاش است که با اعطای مشوق‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها به افزایش صادرات کمک کند. وزیر بازرگانی با اشاره به رشد ۱۰درصدی صادرات در سال ۸۸ گفت: این شاخص نشان می‌دهد که نسبت واردات به صادرات هر سال در حال بهتر شدن است. در گذشته نسبت واردات به صادرات گاهی تا حد ۴ برابر نیز پیش رفته، در حالی که امروز این نسبت به ۷/۲ برابر کاهش یافته است.