بازگشت رونق به صادرات پوشاک ترک

گــروه بــازرگانی- صادرکنندگان پوشاک ترکیه پس از تجربه یک دوره رکود فراگیر دوباره چشم به بازارهای جهانی دوخته‌اند تا به دوران طلایی خود بازگردند. به گزارش «زمان» رییس اتحادیه تولید‌کنندگان پوشاک ترکیه می‌گوید: در پایان سال ۲۰۰۹ صادرات پارچه از این کشور با ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۸ به ۵/۵ میلیارد دلار و صادرات پوشاک آماده با ۱۵ درصد کاهش به ۵/۱۳ میلیارد دلار رسید.

به گفته احمد نقاش، بحران مالی جهانی، صنعت پوشاک ترکیه را از این رو بحران زده کرد که مصرف‌کنندگان در بازارهای اصلی آن یعنی آلمان، ایتالیا، روسیه، انگلیس، لهستان و آمریکا قدرت خرید خود را به میزان چشمگیری از دست دادند. با این حال رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک ترکیه از رشد مجدد صادرات این صنعت در سال‌جاری سخن می‌گوید. احمد نقاش معتقد است که با توجه به اینکه صادرکنندگان پوشاک در ترکیه به بازارهای جدیدی در آسیا و آفریقا دست یافته‌اند، امسال ارزش صادرات پارچه و پوشاک این کشور از ۲۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد. گزارش مرکز آمار تجاری استانبول حاکی از آن است که در ماه فوریه سال‌جاری میلادی صادرات پارچه از ترکیه با ۲۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۹ به ۴۷۷ میلیون دلار رسیده و صادرات پوشاک آماده با ۹/۱۹ درصد رشد از ۱/۱ میلیارد دلار فراتر رفته است که این روند در ماه بعد نیز ادامه یافته است.

دست‌اندرکاران پوشاک ترکیه که طی دو دهه گذشته دورانی طلایی برای این صنعت رقم زده‌اند، برنامه‌های راهبردی را در افق سال ۲۰۲۰ با صادرات ۵۰ میلیارد دلاری پوشاک ترسیم کرده‌اند. تجربه کاهش شدید صادرات به اروپا در سال ۲۰۰۹ بیانگر این واقعیت است که آنان باید به سمت بازارهای جدید بروند؛ کشورهای عربی به ویژه عراق از جمله این کشورها محسوب می‌شوند که هم در دسترس هستند و هم قدرت خرید بالایی دارند.

شرکت‌های ترکیه از سال گذشته با پیشقدمی فدراسیون صنایع پوشاک و مد ترکیه که ۱۳ نهاد و تشکل حرفه‌ای و تجاری در این صنایع را با داشتن ۱۷هزار عضو زیر چتر خود قرار داده، راهبردی را برای ورود صنایع پوشاک ترکیه به بازار ایران تدوین کرده و درصدد فعالیت گسترده در بازار ایران هستند. ندیم اورون، رییس فدراسیون صنایع پوشاک و مد ترکیه در ازمیر با اشاره به تلاش‌های این بخش برای ورود به بازار ایران می‌گوید: در بازار ایران با رقبایی چون ایتالیا و چین روبه‌رو هستیم، اما با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور تلاش می‌کنیم طراحی البسه خود را با ذوق و طرز پوشش جوانان و بانوان ایرانی تطبیق دهیم.

زکی چاپوتلو، از مدیران یک شرکت بزرگ تولیدی صادراتی پوشاک ترکیه نیز معتقد است که حضور برندهای معتبر ترک در بازار پوشاک ایران قدرت رقابت را در این بازار بالا می‌برد و در دراز مدت بر کیفیت تولید اثر خواهد گذاشت. به گفته چاپوتلو، امروز برندهای معتبر پوشاک ترک، همپای برندهای بین‌المللی نقشی تعیین کننده در شکل‌گیری سلایق مشتریان دارند. وی ضمن تاکید بر راه‌اندازی فروشگاه‌های فروش مستقیم پوشاک ترک در ایران، این اقدام را به عنوان راهکاری برای کاهش قیمت‌ها ارزیابی می‌کند.