برخی نمایندگان بخش خصوصی اعتقاد دارند در کنار حمایت از تولید داخلی باید تعرفه خودرو را، حتی به پایین‌تر از ۷۰ درصد کاهش داد. جمشید عدالتیان ـ عضو اتاق بازرگانی تهران ـ در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه «دیوار تعرفه بالاخره یک روزی باید فرو بریزد» گفت: این یک اصل کلی است که حمایت بلند مدت از صنایعی که قدرت رقابت ندارند منطقی نیست. پس خودروی ما چه زمانی می‌خواهد خود را با استانداردهای جهانی منطبق کند؟ وی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی می‌خواهند با ابزار تعرفه، بازار انحصاری برای خود ایجاد کنند،‌ افزود: هر چند ممکن است با کاهش تعرفه بالا اشتغال از بین رود، اما اکنون این هزینه را مصرف‌کننده می‌دهد. در واقع یک مالیات غیرمستقیم به نفع عده‌ای خاص در حوزه خودرو‌سازی است. این فعال بخش خصوصی تعرفه کمتر از۲۰ درصدی را برای خودرو مناسب دانست.

مسعود دانشمند ـ عضو هیات‌رییسه اتاق ایران ـ نیز با طرح این سوال که «بالاخره تا چه زمانی می‌خواهیم با تعرفه بالا، از خودروی داخلی حمایت کنیم؟» گفت: برای جلوگیری از وارد شدن شوک بزرگ ناشی از الحاق ایران به WTO باید به تدریج این تعرفه را کاهش داد وگرنه چگونه ایران می‌تواند آن شوک بزرگ پس از ورود به WTO را تحمل کند. دانشمند با عنوان اینکه در WTO یکسان‌سازی تعرفه‌ها مطرح است، اضافه کرد: اگر این تعدیل را با این استدلال که می‌خواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم، به عقب بیندازیم بدون اینکه تولید داخل کیفیت و قدرت رقابت در بازار را داشته باشد، خود را به شوک بزرگی نزدیک می‌کنیم. به گفته او، ایران باید قبل از اینکه برایش تکلیف کنند که تعرفه‌ها را کاهش دهد خودش تعرفه‌ها را کاهش دهد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: حتی در مذاکراتی که با WTO پیش‌رو داریم همه این تعرفه‌ها مطرح هستند. این‌گونه نیست که وارد WTO شویم و از مزایای آن بهره ببریم، اما تعرفه‌های خود را کاهش ندهیم.

به اعتقاد دانشمند، نرخ تعرفه خودرو حتما باید پایین‌تر از ۷۰ درصد تعیین شود. ضمن اینکه باید برای تعرفه خودرو استراتژی در نظر گرفت که مثلا طی سه سال این تعرفه به ۲۰ درصد برسد که شوکی به تولید‌کننده وارد نشود و از سوی دیگر تولید‌کننده مکلف به بهبود کیفیت شود. دانشمند در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ۲۰ درصدی تعرفه شوک وارد نخواهد کرد؟ توضیح داد: این میزان کاهش که شوک نیست. شوک این است که تعرفه خودرو از ۹۰ درصد ناگهان به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.