محبوبه فکوری - معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در روزهای پایانی سال 88، از موافقت وزارت بازرگانی با الحاق صنعت فرش دستباف ایران از سال 89 به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داده بود. با این حال وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ پاسخی از سوی وزارت بازرگانی به سازمان میراث فرهنگی مبنی بر الحاق صنعت فرش به این سازمان داده نشده است، گفت: باید در این باره کار کارشناسی صورت دهیم.

مهدی غضنفری درباره پیگیری‌های جدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای الحاق صنعت فرش دستباف کشور به این سازمان گفت: وزارت بازرگانی پیشنهاد مرتبط با این موضوع را دریافت کرده، اما تاکنون هیچ موافقت رسمی و کتبی در این زمینه اعلام نشده است.
وزیر بازرگانی افزود: دیدگاه وزارت بازرگانی در این رابطه اتخاذ یک تصمیم کارشناسی برای صنعت فرش دستباف است، در این راستا تا انجام کار کارشناسی لازم، هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهد شد.
وی تصریح کرد: باید تصمیمی اتخاذ شود که برای صنعت فرش کشور مفید باشد، در غیر این صورت جدا شدن این صنعت از وزارت بازرگانی و الحاق آن به هر سازمان دیگری تاثیر چندانی بر سرنوشت این هنر - صنعت کهن ایران نخواهد داشت.
از حج و زیارت تا تجارت فرش
سازمان میراث فرهنگی که در اواخر دولت نهم پیوستن سازمان حج و زیارت به این سازمان را پیگیری می‌کرد و با مخالفت مقامات ارشد کشور این موضوع منتفی شد، حالا فکر تجارت فرش را در سر می‌پروراند و سکان مدیریت فرش دستباف را می‌خواهد.
در طول چندین سال گذشته این اولین باری نیست که موضوع الحاق برخی بخش‌های اقتصادی وزارتخانه‌ها به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح می‌شود. چند سال قبل بحث الحاق سازمان صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی مطرح و در نهایت عملیاتی شد، سپس بحث الحاق سازمان حج و زیارت به این سازمان بر سر زبان‌ها افتاد.
خصوصی شدن یا دولتی سازی؟

به گفته تهمینه دانیالی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قرار است مرکز ملی فرش ایران به همراه شرکت سهامی فرش در سال جدید، به این سازمان بپیوندند.
در شرایطی که قرار بر این است مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت سهامی فرش ایران به بخش خصوصی واگذار شود، اما به‌رغم این تصمیم، طرح‌هایی مبنی‌بر الحاق این شرکت به سازمان میراث فرهنگی مطرح می‌شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران معتقد است که تاکنون نگاه به فرش فقط بازرگانی بوده است، بنابراین بخش فرهنگ و هنر و مالکیت معنوی فرش تاکنون حفظ نشده و ورود بسیاری از کشورهای دیگر در صنعت فرش را بی‌سابقه کرده است.
تهمینه دانیالی همچنین از انجام مذاکرات و اخذ توافق شرکت سهامی فرش ایران خبر داده و گفته است: فرصت‌ها و تهدیدهای الحاق صنعت فرش به سازمان میراث فرهنگی در نشست‌هایی با شرکت سهامی فرش ایران مورد بررسی قرار گرفته است. وی اعلام کرده است: شورای‌عالی اداری کشور سال ۸۹ این موضوع را مصوب و ابلاغ می‌کند.
واکنش مرکز ملی فرش ایران

این درحالی است که محمدرضا عابد، مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران با رد این ادعا گفت: تاکنون هیچ جلسه‌ای از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شرکت سهامی فرش ایران برگزار نشده است و به نظر می‌رسد تغییر و تحولات در عرصه صنعت فرش دستباف ایران در شرایط فعلی به نفع این صنعت نباشد.وی افزود: ثبات در مدیریت، برنامه‌ریزی و بررسی عملکرد مرکز ملی فرش ایران در کنار رفع معایب به اعتلای صنعت فرش دستباف ایران کمک کند.
عابد تاکید کرد: اگر در هر مدت زمان کوتاه، متولی صنعت فرش دستباف ایران تغییر کند، به طور قطع لطمات زیادی به این صنعت وارد می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به جایگاه صنعت فرش کشور در اشتغال و صادرات غیرنفتی، اعتقاد ما بر این است که جایگاه این بخش نباید با تغییر پی‌درپی متولیان خدشه دار شود.به اعتقاد عابد، مشکلات اقتصادی همچنان پیش روی این هنر- صنعت قرار دارد که باید به جای تغییر مدیریت، آنها را اصلاح کرد و هماهنگی لازم میان تمامی دستگاه‌ها برای اعتلای جایگاه این صنعت به عمل آورد.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید تلاش کند جایگاه هنری فرش دستباف ایران را به ثبت یونسکو برساند و در زمینه اعتلای جنبه هنری این صنعت گام بردارد، نه اینکه خواستار این باشد که تمامی امور مربوط به صنعت فرش از جمله تولید، تجارت و صادرات آن را در اختیار گیرد که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد.
جایگاه فرش دستباف متزلزل می‌شود
در این رابطه هوشنگ فاخر، عضو هیات‌رییسه اتاق فکر فرش دستباف گفت: تغییر در مدیریت‌ها و سپردن هنر- صنعت فرش دستباف از یک تشکیلات به تشکیلات دیگر، اثری جز اینکه جایگاه این صنعت را تا مدتی سست و متزلزل کند، نخواهد داشت.