رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: در شرایط فعلی میزان مجوزهای صادر شده برای جذب سرمایه‌گذاری ۳ تا ۴ برابر حجم ورود سرمایه به کشور است. سلیمی در گفت‌وگو با «موج» با بیان این مطلب که میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سوی ایران رقم قابل‌توجهی نیست، افزود: در سال ۸۸ از سوی ایران مجوز ورود ۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور صادر شده است، اما تمامی این مجوزها منجر به ورود سرمایه به کشور نشده است.

سلیمی با اشاره به اینکه میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی ایران با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و روسیه همخوانی ندارد، خاطر نشان کرد: میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی ترکیه در سال ۲۰۰۹، ۲۵ میلیارد دلار بوده، اما میزان جذب سرمایه خارجی از سوی ایران در این مقطع زمانی ۵/۲ تا ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اذعان داشت: به‌رغم اینکه ایران از تمامی امکانات برخوردار است، ولی ما در بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌ایم.

سلیمی همچنین با یادآوری این موضوع که در سال آینده شاهد افزایش قیمت انرژی در ایران خواهیم بود، افزود: قیمت ارزان انرژی یکی از مزایای اقتصادی ایران برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به کشور محسوب می‌شد که با از دست دادن این مزیت میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کاهش خواهد یافت.

به گفته این فعال اقتصادی تاکنون تنها ۵۰ درصد از مجوزهایی که برای جذب سرمایه‌های خارجی صادر شده منجر به ورود سرمایه به کشور شده و مابقی روی کاغذ مانده است. به لحاظ حجمی بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی و از لحاظ تعداد، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع غذایی، ساختمان‌سازی و گردشگری صورت گرفته است.