گروه بازرگانی- رییس اتاق ایران درباره طرح کاهش سطح روابط با انگلیس گفت: آنچه امروز مطرح می‌شود در زمینه کاهش سطح روابط سیاسی است و چنانچه قرار باشد این امر به مناسبات اقتصادی تسری پیدا کند، باید مورد بررسی جدی و تصمیم گیری خاص قرار گیرد. محمد نهاوندیان با تاکید بر اینکه تحریم اقتصادی به همه طرف‌ها آسیب می‌رساند، گفت: استفاده از این ابزارها تنها در زمانی قابل توجیه است که بخواهیم به یک محدودیت اقتصادی پاسخ دهیم، در غیر این صورت قاعده عمومی این است که فعالان اقتصادی گزینه‌های متنوعی در دسترس شان باشد تا به واسطه آن بتوانند بستر بالندگی کشور را فراهم کنند.

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که آیا فعالان اقتصادی ایران تمایل خود را برای همکاری با اروپا و انگلیس از دست داده اند، گفت: تغییراتی را در جهت گیری تجارت جهانی شاهدیم که این روند بر صحنه تجارت ایران تاثیر گذاشته است.

وی درعین حال افزود: باید بگذاریم این انتخاب کماکان برای مدیران اقتصادی کشور گشوده باشد که بر اساس مصالح اقتصاد کشور عمل کنند. رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز، سال گذشته در پی همراهی کاهش ۷۷ درصدی مبادلات کشورش با ایران، سیاست تحریم ایران را سیاستی نادرست خواند و نسبت به ازدست رفتن فرصت‌های اقتصادی میان دو کشور، ابراز تاسف کرده بود، «لرد اندروفیلیپس» تاکید کرده بود ما بارها نسبت به اعمال سیاست‌های دولت انگلیس ابراز تاسف کرده‌ایم و معتقدیم اعمال سیاست‌های تحریم جز زیان، نتیجه دیگری برای دولت این کشور، ندارد. رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین در گفت‌وگو با «موج» گفت: بر اساس آمار، به‌رغم صدور مجوزهای فراوان برای سرمایه‌گذاران خارجی با حجم واقعی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شکاف قابل توجهی وجود دارد. محمد نهاوندیان، با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری خارجی در کشور گفت: مهم‌ترین مساله این است که برای سرمایه‌گذاران، سرزمینی که در آن قصد سرمایه‌گذاری دارند بسیار اهمیت دارد. نهاوندیان تصریح کرد: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم سرمایه‌گذاران و هم بازار هدف هر دو منتفع می‌شوند، بنابراین جذب سرمایه‌گذاری خارجی یک بازی برد-برد است.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر میان صدور مجوز برای سرمایه گذاری خارجی و حجم واقعی سرمایه گذاری خارجی تفاوت و شکاف فاحشی وجود دارد. وی با بیان این مطلب که «ما برای این که سرمایه‌گذاران خارجی ایران را نسبت به سایر کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری ترجیح دهند، باید علائم اطمینان بخشی مانند سودآوری، امنیت و سود بیشتر و موانع کمتر در مسیر سرمایه‌گذاری را نشان دهیم»، اذعان داشت: در فضای بین‌المللی برای ارزیابی فضای کسب‌وکار ۱۲ شاخص تعریف شده است که این شاخص‌ها رتبه کسب و کار ایران در دنیا را نشان می‌دهد.