پیش نویس طرح ساماندهی تعطیلات رسمی به دولت ارائه می‌شود

گروه بازرگانی- رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های وزارت بازرگانی از ارائه پیش‌نویس طرح ساماندهی تعطیلات رسمی به دولت در روزهای آینده خبر داد. محمود دودانگه در یک نشست خبری با اشاره به تصمیمات کمیته کاهش قیمت تمام شده که با حضور ۲۵ نماینده تمام‌الاختیار دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تشکیل شده است، گفت: تدوین نقشه راه کلان، راه‌اندازی پرتال ملی و برگزاری تورهای کاهش قیمت تمام‌شده برای بازدید از بنگاه‌های خارجی موفق از جمله این تصمیمات است.

وی با بیان اینکه باید یک تقسیم کار ملی در نهضت کاهش قیمت تمام شده صورت گیرد، گفت: این نهضت اهداف مختلفی دارد که می‌توان به لزوم ارتقای رفاه نسبی مردم و مصرف‌کنندگان، اتکای کمتر به صادرات نفت به واسطه رقابت‌پذیر کردن کالاها و ایجاد بستر مناسب برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد.

رییس موسسه مطالعات و بازرگانی وزارت بازرگانی افزود: تمام تلاش کمیته ملی کاهش قیمت تمام شده این است که نگاه تک بعدی به اقتصاد نداشته باشد و اشکالاتی را که در تصمیم‌گیری‌ها در سنوات گذشته رخ داده اصلاح کند.

رتبه اول جهان در تعرفه بالا

دودانگه با بیان اینکه ایران در شاخص بالای تعرفه رتبه اول را در دنیا دارد که به معنای جریمه مصرف‌کنندگان است، افزود: این سوال مطرح است که چرا باید مصرف‌کنندگان بهای ناکارآمدی تولید و توزیع در کشور را بپردازند؛ چرا که مصرف‌کننده حق دارد از کالای مناسب با قیمت و کیفیت مناسب استفاده کند.

وی همچنین به بیان برخی آمار و قیاس‌ها در مورد اقتصاد ایران و اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا پرداخت و گفت: میانگین تورم در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ در خاورمیانه ۵ درصد بوده؛ در حالی که این شاخص در فاصله همین سال‌ها در ایران ۱۵ درصد بوده است. از سوی دیگر، بهره‌وری نیروی کار در سال ۲۰۰۷ برای مدیران ایرانی ۷ هزار و ۱۰۰ دلار به ازای هر شاغل بوده که این رقم برای ۱۹ کشور عضو همکاری‌های توسعه اقتصادی (OECD) معادل ۵۵ هزار و ۶۰۰ دلار به ازای هر شاغل بوده است.

به گفته وی، متوسط رشد سالانه بهره‌وری کل عوامل در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ در ایران ۸ دهم درصد و در کشورهای (OECD) ی۸/۱ درصد بوده است.

دودانگه تصریح کرد: شاخص بهره‌وری در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ در ایران از صددرصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است، ولی این شاخص در کشورهای عضو (OECD) ا ۳۰۰درصد رشد داشته است.

دودانگه گفت: سهم هزینه‌های لجستیک و توزیع در ایران ۳۰ درصد اما در کشورهای توسعه یافته زیر ۵/۹ درصد است و این بدان معناست که در نظام توزیع ناکارآمد هستیم.

وی افزود: در نرخ رشد قیمت تولیدکننده هم وضعیت ما قابل مقایسه با کشورهای آمریکایی و توسعه یافته نیست به طوری که در ایران ۲ برابر کشورهای توسعه یافته و بیش از ۵ برابر چین و کره‌جنوبی است.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه ارزش واحد صادرات کالاهای ایرانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تقریبا دو برابر شده در حالی‌که میانگین کل آسیا ۹/۱۰۶ درصد بوده است، تصریح کرد: این روند به این معنی است که به صورت مستمر از توان رقابتی محصولات صادراتی کشورمان کاسته می‌شود.