انتقاد از نحوه هزینه کرد صندوق توسعه ملی در برنامه پنجم

گروه بازرگانی - سی و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به عنوان آخرین نشست سال ۸۸، در حالی برگزار شد که محسن صفایی فراهانی، عضو شاخص این اتاق پس از آزادی از زندان برای اولین بار در این نشست شرکت کرد. در این نشست بودجه سال ۸۹ اتاق بدون مخالفت جدی به تصویب رسید. یحیی آل اسحاق در این نشست با اشاره به انتقاداتی که پیش‌تر از سوی اتاق به عدم حضور موثر نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در مجلس می‌شد، گفت: خوشبختانه پس از انعکاس این انتقادها در مطبوعات از ما دعوت شد که چند جلسه به کمیسیون تلفیق برویم. کمیسیون تلفیق به گونه‌ای باید عمل کند که اهداف برنامه پنجم محقق شود و اصل ۴۴ کوچک تر شود که در این راستا رییس اتاق ایران باید عضو این کمیسیون شود.

رییس اتاق تهران با انتقاد از پیش‌بینی نحوه هزینه کرد صندوق توسعه ملی گفت: با رویکرد حاکم بر برنامه پنجم مجموع درآمدهای واریز شده به این صندوق به بخش دولتی برمی گردد و این مغایر با دیدگاه‌های حاکم بر برنامه است. او با بیان اینکه درآمدهای صندوق ذخیره ارزی قرار بود به بخش غیردولتی برگردد، اما دیدگاهی هست که می‌گوید صندوق توسعه ملی برای توسعه و عمرانی است که می‌تواند از سوی دولت هم انجام شود؛ تصریح کرد: در این دیدگاه دو مشکل دیده می‌شود، یکی اینکه مغایر اصول حاکم بر برنامه است که درصدد تقویت بخش غیردولتی است و دیگر اینکه در سرمایه‌گذاری، دو بخش دولتی و خصوصی برای عمران و توسعه، بهره‌وری، آثار و نتایج، تفاوت اساسی با هم دارد. وزیر بازرگانی دولت سازندگی از مجلس و دولت خواست تا در راستای همخوانی هزینه کرد این صندوق با اهداف برنامه پنجم، آن را به بخش غیردولتی تخصیص دهند تا سرنخ اجرای آن در دست دولت نباشد.

آل اسحاق در ادامه خواستار مشخص شدن بازتوزیع ۳۰ درصد تخصیص یافته از هدفمندسازی یارانه‌ها به صنعت شد و همچنین از مصوبه ای مبنی بر افزایش درآمد دولت از محل افزایش تعرفه‌ها انتقاد کرد. وی افزود: برای مثال در رابطه تجاری با ارمنستان ۵ سال است که بر سر بالا بودن نرخ تعرفه‌ها مشکل داریم. این فعال اقتصادی با اشاره به تشکیل ۱۱ کارگروه مشترک میان سازمان سرمایه‌گذاری و اتاق در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، از عزم وزیر بازرگانی برای تشکیل کارگروه مشترک با اتاق بازرگانی خبر داد.

دفاع و انتقاد از کاهش تعرفه خودرو

در ادامه این نشست محمدرضا سروش، عضو کمیسیون صنعت در اتاق بازرگانی با بیان اینکه ما در مقایسه صنعت خودرو خود با سایر کشورها تنها به کیفیت و سطح خودرو می‏پردازیم، خواهان مدنظر قرار دادن فضای کسب‌وکار به مثابه عاملی موثر بر رشد این صنعت شد. این عضو هیات نمایندگان با انتقاد از کاهش تعرفه خودرو گفت: هر که از راه می‏رسد برسر این صنعت می‏زند. ما با این سیاستگذاری بازار را به راحتی در اختیار رقبای خود قرار می‏دهیم.

سروش در پایان پیشنهاد کرد در برنامه پنجم مبحثی تحت عنوان توسعه فضای کسب و کار و توسعه بنگاه‏ها گنجانده شود. اما احمد ترک‏نژاد دیگر عضو هیات نمایندگان از کاهش تعرفه واردات خودرو در راستای بالارفتن توان رقابت صنعت خودرو کشور دفاع کرد و گفت: خودروسازی به دلیل دولتی بودن امکان تحول ندارد و ما با کیفیت پایین محصولات خود داریم به مشتری ظلم می‌کنیم.

تصویب بودجه در دقیقه ۹۰

مسعود دانشمند نیز با انتقاد از تاخیر در تنظیم و تصویب بودجه گفت: ما هر ساله گرفتار بودجه دولت هستیم و این بودجه همیشه در دقیقه نود تصویب می‏شود. پس کی قرار است این بودجه به واحدهای اجرایی ابلاغ شود؟ خزانه دار اتاق ایران با بیان اینکه این قدر بودجه را دیر دادند که نظرات کارشناسان بخش خصوصی در این زمان مانند شیون بر مرده می‌ماند، گفت: دولت لایحه بودجه را در شش ماهه نخست سال تنظیم کند تا زمان برای بررسی و هدفگذاری فراهم باشد.