رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: باید شبکه‌های صنعتی را خصوصی کنیم

گروه بازرگانی - اواخر هفته گذشته مراسم کلنگ زنی نخستین شهرک‌ مبلمان و دکوراسیون با حضور صدها تن از فعالان و مدیران عرصه صنعت مبلمان، نمایندگان مجلس و مدیران دولتی برگزارشد. به گفته رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران، این پروژه نشانگر آن است که بخش خصوصی انگیزه و علاقه کافی برای انجام کارهای بزرگ را دارد.

علی انصاری در این مراسم با اشاره به گردش ۱۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت، وجود ۶۰ هزار واحد صنفی فعال و نقش ۸ درصدی این صنعت در تامین اشتغال کشور، گفت: پیش‌بینی اولیه ما این است که ایجاد این شهرک به طور مستقیم ۲۵ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند و می‌تواند منشاء رونق اقتصادی منطقه شود.

انصاری حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در ایجاد این شهرک را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما امیدواریم بتوانیم علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی چون ترکیه، چین و کشورهای اروپایی را نیز فراهم کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اینکه «مدام می‌گویند اگر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را اجرا کنیم تورم ۶۸ درصد می‌شود»، افزود: ما نمی‌دانیم این عدد را با چه معادله‌ای و از کجا آورده‌اند؟ اما صنعتگران کشور بدانید که ۳۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها برای حمایت از بخش صنعت و تولید صرف خواهد شد.

ارسلان فتحی پور تاکید کرد: فضای اقتصادی کشور باید به سمت و سویی برود که اقتصاد و بازار کشور به معنای واقعی در دست بخش خصوصی باشد؛ از این رو در زمینه شهرک‌های صنعتی باید تلاش کنیم که تمام شبکه‌های صنعتی را از این طریق خصوصی‌سازی کنیم و موانع سرمایه‌گذاری را از میان برداریم تا سرمایه‌گذاران تشویق به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی شوند.

فتحی‌پور خاطرنشان کرد: درست است که ما به سرمایه‌گذاری بها می‌دهیم، ولی وقتی شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود باید دست کارآفرینان را بفشاریم نه آنکه علیه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مطلب بنویسیم و دلسردشان کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صادرات غیرنفتی ایران را ۲۳ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: این در شرایطی است که ۶۷ میلیارد دلار صادرات نفتی داریم در حالی که بیش از این رقم باید صادرات غیرنفتی ما باشد؛ بنابراین روزی که بودجه کشور را بدون اتکا به نفت ببندیم آن روز را در ایران باید جشن بگیریم.

نماینده مردم کلیبر و هوراند در مجلس همچنین سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی را ۴۵ درصد عنوان کرد و افزود: امروز افق‌های جدیدی از توسعه صنعتی و معدنی در کشور گشوده شده که مرهون تلاش‌های بخش خصوصی و دولت در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است.

فتحی‌پور در ادامه اظهار کرد: به طور حتم نیت دولت و مجلس این است که نفت را بفروشیم و پول آن را سرمایه‌گذاری کنیم. نه آنکه نفت را بفروشیم و در بودجه جاری کشور وارد کنیم تا دولت بعد از مدتی که کسری بودجه پیدا کرد به مجلس فشار بیاورد که از حساب ذخیره‌ارزی برداشت کند. اگر کشوری بودجه و اعتباراتش به نفت متکی باشد فاتحه‌اش خوانده است.

وی یادآور شد: تولید نفت ما چهار میلیون بشکه در روز است و روزانه دو میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه آن را صادر می‌کنیم اما کشور عراق با آن وضعیت آشفته و حالت جنگی که دارد ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید و دو میلیون بشکه صادر می‌کند.

فتحی پور با طرح این پرسش که چرا قیمت تمام شده در کشورهای همجوار ایران همچون ترکیه ارزان‌تر و کیفیت‌شان بهتر است؟ افزود: رشد سرمایه‌گذاری در ایران باید در افق ۱۴۰۴ ارتقا یابد و توسعه اقتصادی به مرز هشت درصد برسد. اما سوال اینجاست که چرا ما نتوانستیم به رشد هشت درصدی طی این مدت برسیم؟ در بسیاری از بخش‌ها موانع جدی وجود دارد و دغدغه مجلس هم این است که جلوی موانع سرمایه‌گذاری گرفته شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درعین حال روند برخی واگذاری‌ها در کشور را سوال برانگیز دانست و گفت: در مجلس بحث‌های زیادی درباره واگذاری‌ها داشته‌ایم و معتقدیم که در واگذاری‌ها باید به اهلیت و صلاحیت افراد توجه شود. متاسفانه بسیاری از واگذاری‌ها در کشور مورد سوال است مثلا شرکت ایرالکوی اراک یا تراکتور سازی تبریز آنجا که به بهانه رد دیون به بخش‌های دیگر داده می‌شود، سوال برانگیزتر است، وقتی کسی اهلیت و صلاحیت لازم را ندارد، چرا شرکت‌ها به وی واگذار می شود؟

نماینده مردم کلیبر و هوراند در مجلس در پایان با اشاره به تاسیس «صندوق توسعه ملی» به عنوان یکی از نقاط قوت بودجه ۸۹ ابراز امیدواری کرد که با تصویب اساسنامه صندوق در صحن علنی مجلس و شکل گیری آن از سال آینده، شاهد حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.

معاون وزیر صنایع و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه «ما خواهان نگاه تخصصی به شهرک‌های صنعتی هستیم»، افزود: امیدواریم با راه‌اندازی اولین شهرک علمی ـ صنعتی مبلمان در کشور مجموعه صنعتگران در حوزه طراحی و ساخت مبلمان و دکوراسیون حرفی برای گفتن داشته باشند. خدامراد احمدی گفت: وقتی بخش خصوصی برای حضور در عرصه‌های صنعتی و کلان کشور به ویژه ایجاد شهرک‌های صنعتی اعلام آمادگی می‌کند باید دولت جای خود را به بخش خصوصی بدهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به فراهم بودن بسترهای لازم برای ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از مجلس خواست تا نسبت به وضع قوانین لازم برای تقویت بخش‌های تولید و صنعت کشور و برطرف کردن موانع سرمایه‌گذاری

تلاش کند.

احمدی همچنین خواستار تغییر رویکرد شبکه پولی و مالی کشور در حوزه صنعت شد.

علی‌اکبر شعبانی فرد، استاندار مرکزی، در ادامه این مراسم با تبیین وضعیت اقتصادی این استان احداث اولین شهرک علمی ـ صنعتی مبلمان کشور در اراک را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد: این شهرک که با اهداف و سیاستگذاری مشخصی کلنگ زده می‌شود بتواند مسیر تجربه و دانش را برای متخصصان و صنعتگران داخلی هموار کند.

شعبانی فرد همچنین از مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران خواست تا با توجه به فراهم شدن مقدمات اولیه مرحله دوم اجرای شهرک صنعتی فناوری ساختمان در این استان، مجوز احداث دومین شهرک صنعتی را نیز در راستای تولید و پیشرفت کشور صادر کند.

یادآور می‌شود که نخستین شهرک صنعتی مبلمان و دکوراسیون کشور در ۴۵ کیلومتری جاده ساوه و در استان مرکزی قرار گرفته است.