نهمین همایش حمایت از حقوق مصرف‌کننده برگزار شد

گروه بازرگانی- روز گذشته نهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر بازرگانی و جمعی از مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این مراسم معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «ما باید نسبت به تولیدکنندگان ایرانی متعصب باشیم، اما نسبت به مصرف‌کنندگان باید متعصب‌تر باشیم»، گفت: هر جا لازم باشد تعرفه‌ها را صفر می‌کنیم و این دیوار را فرو خواهیم ریخت؛ چرا که از نظر دولت حمایت از مصرف‌کننده اولویت دارد.

محمدرضا رحیمی ضمن اشاره به لزوم رعایت حقوق مصرف‌کننده از سوی تولید‌کننده بیان کرد: در روزهای اخیر شش نفر سودجو در بورس تهران از وضعیت عادی سوءاستفاده کرده و بازار فولاد را به هم ریخته بودند که با این افراد برخورد شد.

رحیمی با اشاره به اتحاد میان مصرف‌کننده و دولت اظهار داشت: باید از درون اصناف عده‌ای برای حمایت از مصرف‌کنندگان اقدام کنند، ما نیز به زودی با اصناف دست به چنین اقدامی خواهیم زد. چون معتقدیم بدون کمک اصناف دولت قادر به تنظیم روابط نخواهد بود.

مردم یکی، دو روز میوه نخرند

وی با اشاره به افزایش قیمت مرکبات در روزهای اخیر متذکر شد: مسوولان استان‌های شمالی متعهد شدند که به شرط عدم‌افزایش قیمت وظیفه تنظیم بازار را بر عهده بگیرند، این مسوولیت واگذار شد، اما سه ماه نگذشت که سوءاستفاده‌کنندگان قیمت‌ها را افزایش دادند، بنابراین مردم یک روز میوه نخرند، حالا اگر مهمانی آمده یا میوه‌ای می‌خواهند به بیمارستان ببرند این یک استثنا است، اما یکی دو روز میوه نخرند، اینجا اتحاد دولت و مصرف‌کننده لازم است.

فعال‌سازی تشکل‌های مردمی

در این مراسم وزیر بازرگانی به برپایی دهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سال آینده توسط بخش خصوصی تاکید کرد و اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را گام اساسی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده دانست و متذکر شد: هدفمند کردن یارانه‌ها گام اساسی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده است که از این طریق مجموع یک صد هزار میلیارد تومان یارانه آزاد شده و به مردم بازگردانده می‌شود.

مهدی غضنفری با انتقاد از برگزاری مراسم روز ملی حمایت از مصرف‌کننده توسط یک نهاد دولتی گفت: این گونه مراسم باید متولی خاص خود را داشته باشد و توسط تشکل‌های مردمی برگزار شود.

وی با طرح این پرسش که نماینده واقعی مصرف‌کننده در کشور کیست، گفت: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید به شکل‌گیری متولیان اصلی حقوق مصرف‌کننده منجر شود.

وزیر بازرگانی در ادامه به وجود دو رابطه سنتی و امروزی میان مصرف‌کننده و تولید‌کننده اشاره کرد و گفت: در رابطه سنتی به دلیل نزدیکی میان دو طرف، تعریف دقیقی از خواسته‌های مشتری وجود دارد و در عین حال کیفیت نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، فرآیند تولید ساده و قابل فهم است، حقوق مصرف‌کننده به طور طبیعی رعایت می‌شود، تنوع محدود محصول و در صورت عملکرد سوء خسارت محدود است.

غضنفری تصریح کرد، در رابطه جدید و امروزی میان تولید‌کننده و مصرف‌کننده که فرآیندی پیچیده و تخصصی است، با حجم انبوه صادرات، دوری مسافت، شرایط خاص کالا و نیاز با خدمات پس از فروش مواجه هستیم.

به گفته وزیر بازرگانی، هرچند که در حال حاضر چندین نهاد برای پر کردن خلاءهای حمایتی حقوق مصرف‌کننده در حال فعالیت هستند، اما هیچ کدام تاکنون موفق به ایفای نقش اصلی خود به‌عنوان حامی مصرف‌کننده نشده‌اند.

وی سپس به ذکر آماری درخصوص انجمن‌های حامی حقوق مصرف‌کننده در نقاط مختلف جهان پرداخت و افزود: قاره‌های آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا به ترتیب از وجود سه هزار، ۲۴ هزار، چهار هزار و ۵۰۰ و هفده هزار انجمن حامی حقوق مصرف‌کننده برخوردار هستند.

غضنفری با تصریح این موضوع که با توصیه و سفارش نمی‌توان رعایت حقوق مصرف‌کننده را درخواست کرد، گفت: گروهی در جامعه باید وظیفه حمایت از حقوق مصرف‌کننده را بپذیرند و سازمان حمایت ماموریت اصلی در این حوزه را عهده دار است.

وی سپس از انجام شش میلیون بازرسی در ۱۱ ماه اخیر خبر داد و گفت: از این میزان ۶۰۰ هزار تخلف کشف شده است. در ادامه این مراسم، ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی از توجه ویژه برنامه پنجم توسعه به رعایت حقوق مصرف‌کننده سخن گفت و تاکید کرد: رعایت حقوق مصرف‌کننده در یک جامعه نه تنها به نفع مصرف‌کننده، بلکه در راستای منافع تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است.

در این همایش با اهدای تندیس از ۱۷ شرکت تقدیر شد و ۴۸ شرکت نیز موفق به دریافت گواهینامه روز ملی حمایت از مصرف‌کننده شدند.

به اعتقاد برخی از فعالان بخش خصوصی حاضر در این مراسم ایجاد برند توسط بنگاه‌های اقتصادی، ارتقای آگاهی مصرف‌کننده از حقوقش و رقابتی شدن بازار از جمله مواردی است که باید به منظور حمایت از حقوق مردم رعایت شود که در همایش روز گذشته در این زمینه سخنی به میان نیامد.