وزیر بازرگانی: دیوار تعرفه روز‌به‌روز باید کوتاه‌تر شود

عکس: آکو سالمی

رییس اتاق تهران: راهی جز مشارکت با صاحبان بازارهای بزرگ جهانی نداریم گروه بازرگانی- همایش تقدیر از ۳۶ صادر‌کننده نمونه رتبه دوم کشور عصر روز شنبه در تهران برگزار شد. وزیر بازرگانی در این مراسم از ضرورت تدوین نظریه تجارت خارجی کشور سخن گفت و اینکه در فرآیند هدفمندسازی یارانه غفلت از رویکرد تئوریک به تولید، مصرف، واردات و صادرات موجب اختلال در اقتصاد کشور خواهد شد.

مهدی غضنفری خاطرنشان کرد؛ «اگر در فضای هدفمندسازی یارانه‌ها این تئوری تبیین نشود، قربانی خواهیم شد و ما نمی‌خواهیم قربانی شویم.» وزیر بازرگانی همچنین تاکید کرد که چاره‌ای جز کاهش قیمت تمام شده وجود ندارد. غضنفری گفت: ما باید اصل رقابت در حوزه تجارت را بپذیریم و قیمت‌های را واقعی کنیم که هدفمندسازی یارانه‌ها دنبال همین اتفاق است.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه از فشارهای اولیه هدفمندسازی یارانه‌ها نترسیم، افزود: پیشانی اجرای این طرح وزارت بازرگانی است و ممکن است طرح استیضاح وزیر بازرگانی را هر روز در مجلس مطرح کنند، اما برای تحقق اهداف باید ایستادگی کرد باید بپذیریم فضای گلخانه‌ای تولید نتوانست ما را به جایی برساند.

وی خطاب به صادرکنندگان تصریح کرد: طرح هدفمندسازی یارانه‌ها با هدف جلوگیری از اتلاف منابع شکل گرفته و هر چند که اجرای آن سخت و دشوار است، اما مبادا کسی در میانه راه برگردد.

به گفته غضنفری، با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تولید تحت فشار رانت جای خود را به خلاقیت، مشتری‌گرایی و پرداختن به مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی می‌دهد. وی بر این نکته نیز تاکید کرد که دیوار تعرفه و موانع صادراتی باید روز به روز کوتاه‌تر شود؛ چرا که مرزهای تجاری در دنیای امروز از میان برداشته شده است.

رییس اتاق تهران دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن برشمردن برنامه‌های توسعه کشور در پیش از انقلاب و پس از آن از خلاء راهبرد تجاری و صادراتی انتقاد کرد و خواستار تزریق نشاط به جامعه اقتصادی کشور شد. آل‌اسحاق سپس به برخی موانع اصلی صادرات اشاره کرد و بار دیگر بر اصلاح نرخ ارز و تنظیم و تناسب امور مالی و بانکی با فضای کسب‌وکار و تجارت کشور پای فشرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه سخنان انتقادی خود تاکید کرد: در بودجه سال ۸۹ کل کشور پیش‌بینی شده است که دولت از محل درآمد تعرفه‌ها و عوارض گمرکی ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منبع مالی در اختیار داشته باشد که این رقم در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارتقا یافت که به معنای رسیدن متوسط ضریب تاثیر تعرفه‌ها از ۱۲ به ۱۶ درصد است.

وی تصریح کرد: با توجه به ترکیب واردات که ۸۷ درصد واسطه‌ای و سرمایه‌ای است، به نظر می‌رسد باید در هر گونه تغییر تعرفه‌ای دقت لازم را به عمل آورد تا قیمت تمام شده محصول روی صادرات و تولید داخل اثر غیر‌قابل‌انتظاری نداشته باشد.

وی در این رابطه پیشنهاد داد: مازاد درآمد دولت از محل این تغییر در درآمدهای تعرفه‌ای و بودجه پیش‌بینی شده دولت به تولید و صادرات برگردد.

آل‌اسحاق همچنین با اشاره به روند کاهش واردات، اصرار بر این موضوع که «واردات باید به حداقل برسد» را مغایر رشد و توسعه اقتصادی کشور ارزیابی کرد و گفت: ما بارها گفته‌ایم که باید اجازه داد میزان واردات و صادرات که منجر به گردش مالی در کشور می‌شود، به طور همزمان ارتقا یابد؛ بنابراین تلاش در جهت کاهش واردات اشتباه و مساله‌برانگیز است؛ چرا که مفهوم آن رکود و عدم‌نشاط اقتصادی است.

آل‌اسحاق، با تاکید بر این نکته که در استراتژیک‌های تجاری باید به گونه‌ای گام برداشت که با صاحبان بازارهای تجاری مشارکت کرد، افزود: نمی‌توان به صاحبان بازار گفت که تعرفه خود را برای صادرات کالاهای ایرانی کاهش دهند و در مقابل، ایران دیوار بلند تعرفه‌ای را بسازد که کالای سایر کشورها نتوانند به ایران وارد شود.

وی با انتقاد از تاخیر چهار ساله مذاکرات تجاری ایران و ارمنستان به دلیل اختلاف تعرفه‌ای، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای دور تا دور ایران در حال حرکت به سمت تجارت آزاد و صفر شدن تعرفه‌ها هستند و اگر ایران در کوتاه کردن دیوارهای تعرفه‌ای خود گام موثری برندارد، نخواهیم توانست با قاچاق کالا مبارزه کنیم.

در این مراسم یونس ژائله سعدآباد، صادر‌کننده نمونه کشور، به نمایندگی از صادرکنندگان نمونه به بررسی وضعیت صادرات کشور پرداخت و از برخی مسائل همچون ثبات نرخ ارز، فقدان رویکرد هدفمند به بازارهای جهانی و ... انتقاد کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت نیز در ادامه این مراسم با اشاره به رشد ۱۱ درصدی صادرات طی ۱۱ ماهه نخست سال جاری از صادرات ۳ هزار و ۱۶۰ قلم کالا به ۱۶۰ کشور دنیا خبر داد. به گفته افقهی طی همین مدت صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز نزدیک به دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بوده که در قالب ۶۳ قرارداد به ۱۴ کشور دنیا صورت گرفته است.

به گفته افقهی، ۵۴ درصد صادرات کشور با ارزش افزوده بالا، ۱۴ درصد با ارزش افزوده پایین و ۳۲ درصد با ارزش افزوده متوسط صورت گرفته است.

افقهی خاطرنشان کرد: یکی از پیش شرط‌های اساسی برای توفیق در صادرات توجه به رقابتی شدن عرصه تولید است و از سوی دیگر باید فضای کسب‌وکار را نیز رقابتی کرد.

وی همچنین از تغییر شیوه انتخاب صادرکنندگان نمونه خبر داد و گفت: به‌طور قطع از این پس صادرکنندگان نمونه تنها از منظر قدرمطلق صادرات مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند، بلکه مشارکت در برندسازی و توسعه مراکز تحقیق و توسعه هم در این فرآیند مدنظر قرار خواهد گفت.

شیرمحمد اسپندار، دونلی نواز بزرگ اهل سیستان و بلوچستان در این مراسم قطعاتی شورمندانه اجرا کرد. گروه بازرگانی «دنیای اقتصاد» با صادرکنندگان نمونه رتبه دوم کشور گفت‌وگوهایی اختصاصی انجام داده که متن آن طی روزهای آینده از نظر خوانندگان روزنامه خواهد گذشت.