گروه بازرگانی- معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اجرای دقیق اصل ۴۴ گفت: در حال حاضر تولیدات دولتی به صرفه نیست؛ چرا که هزینه بالایی دارد و اگر بخش خصوصی را برای پذیرش مسوولیت‌ها آماده نکنیم فقط تغییر مالکیت اتفاق می‌افتد.

بابک افقهی در همایش آشنایی با کنسرسیوم‌های صادراتی در حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی کشور از روند نامطلوب تسهیلات اعطایی به صادرکنندگان انتقاد کرد و افزود: دولت اگر بخواهد اصل ۴۴ را اجرا کند، راهی جز محور قرار دادن بخش خصوصی ندارد.

افقهی همچنین با تاکید بر اینکه تنها کمتر از چهار درصد کل معوقات بانکی مربوط به بخش صادرات است‌، گفت : خنده‌دار است که صندوق ضمانت صادرات فقط ۱۵ درصد صادرات را پوشش بدهد، این معنا ندارد.

وی در ادامه از فعالیت‌های نمایشگاهی و خدمات‌دهی نامناسب به صادرکنندگان نیز انتقاد کرد.

معاون وزیر بازرگانی در ادامه با اشاره به نهضت کاهش قیمت تمام شده بیان کرد: یکی از راه‌ حل‌های ما برای کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی کشور، تشکیل کنسرسیوم‌ها است.

وی یکی از مشکلات صادرات را که هنوز هم حل نشده است، یکپارچه‌سازی بنگاه‌ها دانست و افزود: هنوز برخی شرکت‌ها به دنبال تخریب رقبای داخلی خود در بازارهای خارجی هستند. ایران جزو معدود کشورهایی است که در روابط فرامرزی این چنین عمل می‌کند.

افقهی با اظهار امیدواری از تدوین نقشه جامع روابط اقتصادی کشور که در همین مورد کارگروهی با مشارکت وزارتخانه‌های بازرگانی و امور خارجه و اتاق‌ها تشکیل شده است، اذعان کرد: هنوز نمی‌دانیم استراتژی ما در برخورد با مسائل تجاری کشورهای دیگر چگونه است.

وی «وجود مراکز متعدد اعطای مجوز» را از جمله موانع شکل‌گیری نهادهای کارآمد بخش خصوصی عنوان و اذعان کرد: تا همین چند وقت پیش سازمان توسعه تجارت نیز به نهادهای بخش خصوصی مجوز می‌داد که من تمام آنها را نهادهای شترمرغی می‌نامیدم. رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه «محوریت تشکلات بخش خصوصی با اتاق بازرگانی است و این اتاق صلاحیت این کار را دارد‌»، خاطرنشان کرد : معنایی ندارد که دولت این کار را انجام دهد. نهادهای شکل گرفته به دستور دولت اصلا ماندگاری ندارند. درست است که سازمان توسعه تجارت به عنوان یک نهاد دولتی‌، اختیار اعطای مجوز به بخش خصوصی دارد، اما در این مورد می‌گویم تا زمانی که من در این سازمان هستم هیچ نهاد بخش خصوصی با مجوز ما تشکیل نخواهد شد.