اصلاح قانون واگذاری شرکت‌های دولتی

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از واگذاری شرکت‌های دولتی به شرکت‌های غیردولتی تحت عنوان شبه دولتی گفت: این قبیل واگذاری‌ها مانند جیب به جیب کردن شرکت‌های دولتی به شبه دولتی است و ایراد اساسی به قانون واگذاری‌ها است که امکان دور زدن قانون را می‌دهد.

محمود اسلامیان در سی‌امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به دیدگاه برخی از مسوولان دولتی که بخش‌خصوصی را ضعیف می‌دانند و می‌گویند این بخش توان اداره شرکت‌های دولتی در حال واگذاری را ندارد، گفت: بخش خصوصی دارای ضعف نیست و توانمندی‌های قابل توجه دارد؛ ولی میدان به آنان برای هنرنمایی داده نشده و اگر فضایی برای حضور آنان فراهم شود کارهای بزرگی انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی‌اتاق بازرگانی اصفهان، وی با بیان اینکه باید ساختار قانون واگذاری شرکت‌های دولتی تغییر کند، استفاده حداکثری از منابع را مهم‌ترین هدف اصل ۴۴ بیان کرد و گفت: کارکنان شرکت خودروسازی هیوندای کره‌جنوبی در گروه صنعتی ایران خودرو روزگاری آموزش دیدند و امروز وضعیت این دو شرکت که نماد بخش‌خصوصی در کره و نماد بخش دولتی در ایران است قابل مقایسه نیست!

اسلامیان با اشاره به موفقیت فرآیند خصوصی‌سازی در روسیه و چین گفت: بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین پایه این واگذاری‌ها برای بخش‌خصوصی وارد میدان شدند و شرکت‌های شبه دولتی اجازه حضور در این واگذاری‌ها نداشتند.

جعفر ذره‌بینی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، حضور هیات مدیره اتاق ایران و آلمان در اتاق بازرگانی اصفهان را قابل توجه دانست و خواستار برگزاری نشست‌هایی با مدیران اتاق‌های مشترک ایران و چین و ایران و روسیه شد. مصطفی رناسی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از واگذاری شرکت‌های دولتی تحت لوای اصل ۴۴ گفت: تا زمانی که حجم بزرگ بخش دولتی در تمامی‌عرصه‌ها حضور پررنگ دارد بخش‌خصوصی نحیف نمی‌تواند با آن رقابت کند.

وی برای کاهش واگذاری‌های غیراصولی شرکت‌های دولتی پیشنهاد داد که بخشی از سهام شرکت‌های موجود به مدیران فعلی واگذار شود تا آنان زمینه خصوصی شدن شرکت‌ها را فراهم سازند و از مانع تراشی پرهیز کنند.

علی نادری، مشاور اتاق بازرگانی اصفهان نیز با انتقاد از فرآیند خصوصی‌سازی در ایران گفت: متاسفانه برای الگو قرار دادن خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در ایران هیچ منبع علمی ‌مستند از فرآیند خصوصی‌سازی در سایر کشورها در دست نیست. رضا برکتین، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق اصفهان گفت: مشکلات شهرک‌های صنعتی باید از نزدیک برای مسوولان قابل لمس باشد و با دیدار و گفت‌وگو نمی‌توان مشکلات را برای آنان بازگو کرد.

عباس تاجبخش، رییس کمیسیون پشتیبانی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با انتقاد از انتقال مدیریت آب زاینده‌رود به مدیریت دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری گفت: این انتقال مدیریتی بیشترین جفا و ظلم به رودخانه زاینده رود بود، زیرا این رودخانه ملی است و نباید به خاطر سوء مدیریت دچار خشکی شود. وی افزود: توقف آب در بخش بالادستی و برداشت غیر منطقی و پمپاژ آب به زمین‌های سنگلاخی ظلمی‌ به این رودخانه است و سی سال دیگر تاریخ در مورد این حرکت ناصحیح قضاوت خواهد کرد.

مهرزاد خلیلیان، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری اتاق بازرگانی اصفهان به کردستان عراق گفت: کردستان عراق با دارا بودن امنیت مناسب‌تر از سایر مناطق عراق، امکان فعالیت گسترده واحدهای تولیدی اصفهانی را دارد.