آل اسحاق: بالا و پایین بردن تعرفه‌ها به سود قاچاقچیان است

یک روز پس از آنکه معاون وزیر اقتصاد از وضعیت وخیم قاچاق کالا به خصوص سوخت‌، سخن گفت و آن را «بسیار نگران‌کننده» دانست‌، رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران برخورد با پدیده گسترده قاچاق کالا را تنها با به کارگیری ابزارهای امنیتی و مراقبت‌های مرزی امکان‌پذیر نمی‌داند. یحیی آل اسحاق در گفت وگو با «ایرنا»، با بیان اینکه کیلومتر‌ها مرز مشترک ایران با کشورهای همسایه امکان نظارت و کنترل کامل مبادی ورودی و خروجی را از مرزبانان سلب می‌کند‌، افزود: با معضل قاچاق باید به صورت اقتصادی برخورد کرد‌.

وی با استناد به اظهارات اخیر «محمدرضا‌فرزین» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت‌: «قاچاق روزانه ۴۰‌میلیون لیتر سوخت با وجود سهمیه‌بندی» زنگ هشداری است به مسووولان اقتصادی کشور تا با این موضوع ریشه‌ای تر برخورد کنند‌.

رییس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران سیاست‌های اقتصادی و عدم انسجام برنامه‌ها را از مهم‌ترین عوامل موثر عنوان می‌کند و می‌گوید‌: اختلاف قیمت بالای جنس ایرانی با دیگر کشورها‌، انگیزه مهمی ‌برای روی آوری سودجویان به قاچاق می‌شود‌.

وی با تصریح این مطلب که باید پیش از هر اقدامی‌ به ریشه یابی دلایل قاچاق پرداخت‌، تاکید کرد‌: مسائلی چون تفاوت قیمت کالا در داخل با خارج و شرایط دسترسی به آن در افزایش قاچاق موثر است‌.

به گفته آل اسحاق‌، در شرایطی که هر لیتر گازوئیل در ایران هزار ریال و در کشورهای همسایه ۱۰هزار ریال به فروش می‌رسد‌، طبیعی است که قاچاقچی هرخطری را برای سود ۲۰۰هزار ریالی در هر گالن ۲۰لیتری به جان می‌خرد‌.

به باور آل اسحاق، که پیش از این مدیریت‌های مختلف دولتی از سمت وزارت بازرگانی تا سایر مسوولیت‌ها را در کارنامه خود دارد‌‌، تاکنون برای مقابله با پدیده قاچاق روشی منطقی و اثر گذار در پیش گرفته نشده است‌.

این فعال بخش خصوصی با اذعان براین موضوع که مسائل مترتب بر قاچاق سوخت نسبت به سایر مسائل اقتصادی حادتر است‌، ابراز امیدواری کرد‌: با تصویب قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و منطقی شدن قیمت‌ها در داخل کشور دیگر شاهد خروج سرمایه‌های ملی سوخت در قالب قاچاق نباشیم‌.

وی این نکته را نیز گفت که برخی آمارهای عنوان شده در مورد قاچاق گروهی از کالاها و محصولات بزرگنمایی است و برای رسیدن به اطلاعات کافی و یافتن راه حل برخورد با مساله باید از گزارش‌های کامل برخی نهادهای مرتبط و مسوول بهره گرفت‌.

آل اسحاق در ادامه‌، عدم تعادل در عرصه اقتصادی‌، نبود بهره‌وری در حوزه تولید وبه کارگیری نامناسب منابع در اقتصاد را از جمله دلایل افزایش قاچاق برشمرد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران‌، بهره‌وری مناسب و منطبق با استانداردهای واقعی‌، اتخاذ سیاست‌های مشخص و پرهیز از بی‌برنامگی و تصمیمات مقطعی در کاهش قاچاق موثر است‌.

رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران با اشاره به اینکه تاکنون در برخورد با تعرفه سیاستی مشخص در پیش گرفته نشده‌، گفت‌: «داستان بالا و پایین بردن تعرفه حکایت پایان ناپذیری است که هنوز تکلیف آن مشخص نیست».

آل اسحاق‌، ادامه داد‌: درحالی که همه می‌دانند هر گونه افزایش تعرفه مقطعی انگیزه سود جویان برای قاچاق راتشدید می‌کند‌، اما با این وجود چاره‌ای دراین خصوص اندیشیده نمی‌شود‌.

وی یکی از راه‌های کاهش قاچاق را تصمیم منطقی در برخورد با موضوع تعرفه عنوان کرد و افزود: نباید هر گروهی به تصور منفعت بخش تولید یا مصرف‌، پیشنهاد دست کاری در تعرفه را مطرح کند‌.

رییس اتاق ایران در عین حال افزود: باید همه بپذیرند که به هر نسبت رقم تعرفه بالابرود‌، به تبع آن پدیده قاچاق و انگیزه گروهی برای سودجویی‌، بیشتر می‌شود‌.