تعرفه 50‌درصدی هم راه واردات برنج را نمی‌بندد

عکس: حمید جانی‌پور

به گفته رییس شورای مشترک ایران و هند، عمده برنج‌های هندی از سوی تعاونی‌های مرزنشینی که با مجوز فعالیت می‌کنند، وارد ایران می‌شود که آمار آن‌ نیز دقیق نیست. ابوالفضل شریف در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد برنج‌های وارداتی هندی که این روزها کیفیت آنها از نظر بهداشتی زیر سوال رفته است، گفت: تعاونی‌های مرزنشین در شیراز و مراکز دیگر مجوز دارند که مواد غذایی وارد کشور کنند.

شریف با عنوان اینکه بعد از دبی، ایران بیشترین واردات برنج را از هند دارد، اظهار کرد: ایران به دلیل ارزانی این برنج‌های هندی، مقدار زیادی از آنها را وارد کرده است و علاوه‌بر این، با توجه به بسته‌بندی‌های مناسب این نوع برنج‌ها، انتقال آنها نیز آسان است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: گویا خیلی هم شکایت در وزارت بازرگانی آمده که چرا برنج‌های شمال کشور در انبار مانده‌اند و برنج‌های خارجی وارد می‌شوند که برای همین باید تعرفه بالایی برای برنج وارداتی تعیین کنند. البته تعرفه را هم که تعیین کنند باز هم نمی‌توانند راه تعاونی‌ها را ببندند.

رییس شورای مشترک ایران و هند متذکر شد: گاهی هم خارج از سیستم گمرک و مقررات برنج وارد کشور می‌شود.

وی در ادامه بهترین راه مقابله با واردات برنج را توزیع برنج‌های داخلی به جای برنج‌های خارجی میان کارمندان دولت دانست و عنوان کرد: هم‌اکنون دولت هرچه برنج توزیع می‌کند، برنج‌های اروگوئه، هندی یا پاکستانی است که عمدتا میان کارمندان توزیع می‌شود.

به گفته شریف، دولت می‌تواند این کار را به جای دادن یارانه به کشاورزان انجام دهد.

شریف در پاسخ به سوال دیگری که آیا با این اتفاقات تجارت ایران با هند کم نخواهد شد؟ خاطرنشان کرد: این موضوع هم دست ما نیست و مربوط به دولت است.

جلوی توزیع برنج آلوده را می‌گیریم

از سوی دیگر، مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت گفت: موسسه استاندارد کشور گزارشی دال بر آلوده بودن برخی از برنج‌های وارداتی به وزارت بهداشت داده و ما نیز از آنها خواسته‌ایم نتایج بررسی خود را ارسال کنند. هدایت حسینی در گفت‌وگو با «ایلنا» افزود: هنوز گزارش مستند آزمایشی از آلودگی این برنج‌‌ها به دست نیامده و در حال بررسی، آزمایش و نمونه‌برداری از آنها هستیم. وی ادامه داد: وزارت بهداشت پیگیری می‌کند تا اخباری را که در مورد افزودن مواد نگهدارنده غیرمجاز به برنج موجود در انبارها و آلاینده بودن آنها گزارش شده را تایید و یا تکذیب کند، چرا که وزارت بهداشت متولی سلامت بوده و در این زمینه حساسیت به خرج می‌دهد.

حسینی گفت: چنانچه آلوده بودن آنها تایید شود دستور توزیع نشدن این برنج‌های وارداتی صادر می‌شود.