اول مهرماه فرصت یک ساله رییس‌جمهور برای تعویق مالیات بر ارزش افزوده به سر می‌آید و اصناف مشمول بند الف باید تا چند روز دیگر به این طرح بپیوندند، آنچه در این راستا مورد توجه است تاکید مشمولان بر عدم ارائه آموزش‌های لازم و آشنایی با این قانون است. دیروز «فارس» به بازنگری روند یک‌ساله مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و نوشت: با نگاهی به یک سال گذشته و مرور اتفاقات آن زمان که حتی منجر به تعطیلی بازار تهران شد می‌توان به نکات جالبی در خصوص سکوتی که در حال حاضر در اصناف برای اجرای این مالیات دارد، رسید.

اختلافات مالیات بر ارزش افزوده یکباره از اصفهان و از صنف طلا شروع شد. پیش از آنکه اصفهانی‌ها به نتیجه برسند تهرانی‌ها، مشهدی‌ها و تبریزی‌ها هم به این قانون معترض بودند تا شاید بتوانند تغییراتی در اجرای این قانون به وجود بیاورند، البته موفق هم شدند و رییس‌جمهور در پاسخ به درخواست صنوف و ایجاد زمانی برای اطلاع رسانی و شفاف‌سازی قانون مالیات بر ارزش افزوده، اجرای آن را دو ماه به تعویق انداخت.

قاسم نوده فراهانی سال گذشته در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص تعطیلی بازار پارچه‌فروشان، فرش فروشان و طلا فروشان گفت: تعدادی از کسبه که اقدام به تعطیلی بازار کرده‌اند به دنبال لغو قانون هستند، این کار خیلی بی‌ربط است؛ چرا که لغو قانون از طریق تعطیلی بازار اتفاق نمی‌افتد و رییس‌جمهور دو ماه به اصناف وقت داده تا مشکلات آنها را حل کنند وقتی قانون به تعویق می‌افتد، ولی هنوز برخی از کسبه اقدام به تعطیلی بازار می‌کنند به این معنا است که اینها از جای دیگری خط می‌گیرند؛ اما پس از گذشت یک سال از تعویق این قانون دوباره به تاریخ اول مهر ماه می‌رسیم؛ یعنی همان تاریخ سال گذشته که جنجال آفرین شد؛ اما امسال جنجال و اعتراضی در کار نیست و گویی همه چیز به نحو احسن در حال انجام است. نوده فراهانی، رییس شورای اصناف به فارس گفت: «به‌رغم اینکه آموزش‌های لازم به اصناف داده نشده، ولی وزارت اقتصاد و دارایی اطلاعیه صادر کرده که از اول مهرماه مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از صنوف اجرا می‌شود.» پس آموزشی در کار نبوده است و رضایت همچنان بالا است؛ به طوری‌که رییس اتحادیه بنکداران پارچه بابیان اینکه هنوز برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده آموزش ندیده‌اند، گفت: «اجرای مالیات بر ارزش افزوده طرح بسیار خوبی است و ما موافق اجرای آن هستیم، اما هنوز زیرساخت‌های لازم آن فراهم نشده است.» نوده فراهانی در پاسخ به این سوال فارس که پس از یک سال گذشته چه کاری صورت گرفته، اظهار کرد: «آموزش اصناف به عهده وزارت اقتصاد و دارایی بوده نه به عهده شورای اصناف؛ اما ما اعلام آمادگی کردیم که اگر مراکز آموزش ندارید، از طریق مجامع امور صنفی این آموزش‌ها صورت گیرد.»

همچنین حسینی، وزیر اقتصاد با اشاره به دوره‌های آموزشی برگزار شده برای اصناف گروه الف و با بیان اینکه تا‌کنون از ۱۴هزار نفر اعضای اصناف فوق تعداد ۱۲هزار و ۹۲۳ نفر دوره‌های آموزشی را طی کرده‌اند، گفت: «خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی برای اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده برای این صنف از ابتدای مهر ماه وجود ندارد.» وزیر اقتصاد همچنین خواستار پرهیز از هرگونه تنش در اجرای قانون مذکور توسط سازمان مالیاتی شد و گفت: «حتما در این خصوص باید با انعطاف با اصناف برخورد شود.»

دیروز همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: ‌زمانی که آموزش‌ها کامل شود بهترین زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده است؛ ضمن اینکه اجرای پلکانی و تدریجی آن می‌تواند میزان خطاها را پوشش دهد. وی در واکنش به این سوال که قرار بود یک سال گذشته آموزش‌ها انجام شود؛ ولی انجام نشده، گفت: در صنوف طلا، فرش اصفهان آموزش برای مالیات بر ارزش افزوده صورت نگرفته و در همان اوایل چند جلسه گذاشتند، ولی دیگر ادامه پیدا نکرد.

حال با توجه به اتفاقات یک سال گذشته این پرسش اساسی پیش می‌آید که به راستی این مقوله آموزش مالیات بر ارزش افزوده چیست که این قدر مورد توجه قرار می‌گیرد؟ آیا آموزش تنها بهانه‌ای برای فرار از مالیات نیست؟ و اینکه چرا صنوفی که سال گذشته در صف معترضین بودند امسال دم نمی‌زنند؟!

ولی آنچه مشخص است این است که این شکل از مالیات باید اجرا شود، اما اینکه تا اجرای کامل آن شاهد چه استراتژی در نحوه اجرا خواهیم بود زمان مشخص می‌کند؛ اما دموکراسی حکم می‌کند که پس از فرصت یک ساله رییس‌جمهور قانون مالیات بر ارزش افزوده همان‌طور که مجلس مشخص کرده اجرا شود.