آمار رسمی‌، قیمت‌های غیر رسمی‌

گروه بازرگانی - طی چند روز اخیر اخبار گرانی دهان به دهان و رسانه به رسانه چرخیده است با این حال مدیران دولتی از تعدیل قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار سخن می‌گویند. روابط عمومی‌وزارت بازرگانی دیروز به نقل از یک منبع رسمی‌یعنی بانک مرکزی اعلام کرد که‌درصد شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری از بهمن ۸۷ مهار شده و هر ماه نزدیک به ۵/۰‌درصد کاهش داشته است. این وزارت خانه در گزارش خود آورده است: ‌درصد تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ۹/۲۹ در بهمن ۸۷ به ۵/۲۱ در تیرماه سال جاری رسیده است. همچنین بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه نیز حاکی از کاهش نرخ تورم از ۴/۲۹‌درصد در مهرماه ۱۳۸۷ به ۱۴درصد در تیرماه ۱۳۸۸ است.

وزارت بازرگانی در ادامه مدعی شده است که متوسط قیمت لبنیات، برنج، میوه‌های تازه، چای و روغن نباتی در تهران منتهی به هفته‌های ۱۶/۵/۸۸ و ۲۳/۵/۸۸ بدون تغییر یا با کاهش قیمت همراه بوده است و روند صعودی قیمت مرغ در هفته‌های اخیر متوقف شده و ۶/۳درصد کاهش یافته است.

وزارت بازرگانی در پایان به افراد «متخلف» و «گران فروش» هشدار داده است که از شرایط زمانی سو استفاده نکنند؛ چرا که «بازرسان سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و همچنین بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با آنها برخورد قانونی لازم را خواهند کرد.»

گرانی، روانی است

اگر چه منابع خبری منتقد دولت از گرانی بی‌امان کالاهای اساسی و نان و میوه خبر می‌دهند اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید مقایسه قیمت‌های امسال فرآورده‌های گوشتی با سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت مرغ ۹ دهم‌درصد کاهش داشته، قیمت تخم مرغ ۳ تا ۵/۳‌درصد افزایش یافته و بالارفتن قیمت گوشت قرمز نیز به دلیل ایجاد فضاهای روانی توسط یک رسانه خاص بوده است.

وی با تاکید بر اینکه «ما کاهش کاذب عرضه هم داشته‌ایم» دلیل آن را تقاضا برای محصولات بیشتر در نیمه اول سال دانست.

صدرالله دولت همچنین معتقد است که با افزایش اخیر قیمت مرغ، این فرآورده به قیمت واقعی و عادلانه‌اش برگشته زیرا قیمت ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ گذشته غیرواقعی بوده و مردم هم باید این توجیه را بپذیرند.

وی اضافه کرد: اما ۶-۵‌درصد از این افزایش قیمت، غیرواقعی و بحث روانی بوده و به علت تقاضای کاذب و هجوم مردم ایجاد شده است.

این مقام مسوول گفت: تولید مرغ در کشور معادل ۶/۱میلیون تن است که از اتفاقات نادر بوده و سرانه تولید ما در این بخش، دو برابر میانگین جهانی است.

وی مژده داد که در روزهای آینده نیاز مردم به گوشت مرغ، از محل توزیع ذخیره مرغ منجمد تامین خواهد شد.

نصرالله دولت، حتی ادعای مجری سیما را که گفت،سرانه مصرف گوشت قرمز در دنیا ۱۲ کیلو و در ایران ۵ کیلوگرم است، نپذیرفت و تاکید کرد: ما در میانگین مصرف در مقایسه با دنیا هیچ کمبودی نداریم.

وی همچنین ادعای افزایش مستمر و بی وقفه قیمت گوشت قرمز را نیز رد کرد و گفت: نباید فضای روانی برای مردم ایجاد کنیم. دو هفته پیش آدرس دادم که در بهارستان گوشت کیلویی ۸۵۰۰‌تومان است و امروز هم در خیابان ولیعصر دیدم که گوشت همراه با دنبه را به همین قیمت می‌فروشند.

مردم، گوشت منجمد بخورند

معاون وزیر بازرگانی دو روز پیش مردم را توصیه به خوردن گوشت گوساله به جای گوشت گوسفندی کرد. دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران نیز با بیان اینکه «ما بحث کمبود به هیچ وجه نداریم اما بحث افزایش قیمت داریم»، تصریح کرد: تولید ما به صورت خطی است و نمی‌توانیم به آن در مواقعی شوک وارد کنیم و تولید را به یکباره افزایش دهیم به همین خاطر امکان تامین گوشت مرغ تازه در ایام پرمصرف مقدور نیست، اما نیاز مردم را می‌توان با مرغ منجمد برطرف کرد.

وی با بیان این آمار که هم اکنون ۴۰‌درصد نیاز دنیا به گوشت مرغ از محل مرغ منجمد تامین می‌شود به مردم توصیه کرد که با تغییر الگوی مصرف خود، به فرآورده‌های منجمد گوشت مرغ اعتماد کنند که هم ارزش غذایی یکسان با مرغ تازه را دارد و هم قیمت آن مشمول یارانه دولتی است.

به گفته آذروش ایران جزو ۱۰‌کشور برتر در زمینه مرغ است. با این حال او می‌گوید: غالب مرغداران ما به بانک‌ها بدهکارند. تجهیزات ما همه فرسوده اند و ما از تکنولوژی‌های روز بی‌بهره هستیم. ضایعات این بخش در ایران نیز بیش از استانداردهای جهانی است و صنعت مرغداری ما نیاز به بازسازی دارد.

قیمت واقعی ۲۲۰۰تومان نبود

محمد یوسفی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نیز معتقد است که قیمت واقعی مرغ ۲۲۰۰ تومان نبوده و تولیدکنندگان زیان می‌دادند. سیستم تولید باید طوری باشد که از تولیدکننده حمایت شود.

یوسفی عملکرد دولت در زمینه خرید گوشت مرغ از تولیدکنندگان را زیر سوال برد و گفت: سال گذشته قیمت مرغ منجمد خریداری شده از تولیدکنندگان ۲۶۵۰تومان و قیمت مرغ زنده هم ۱۷۵۰تومان بود. امروز مرغ زنده ۱۸۰۰‌تومان است.

وی افزود: پارسال هم در همان زمان تولیدکنندگان حداقل ۸۰‌درصد مرغ خود را بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰‌تومان فروختند. پس یک جای کار اشکال دارد.

از کشتارگاه‌ها استعلام کنید

کاظم صمدی عراقی‌، رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران هم در این گفت‌وگو با بیان اینکه به علت افزایش مستمر قیمت گوشت قرمز روز به روز قدرت خرید مردم کمتر می‌شود، افزود: نهادهای دولتی می‌توانند این مساله را از کشتارگاه‌های خود استعلام کنند.

صمدی تصریح کرد: دولت می‌تواند از راه‌های مختلف از جمله دادن علوفه رایگان به تولیدکنندگان، در پایین آوردن قیمت فرآورده‌های گوشتی موثر باشد.

قیمت میوه هم بالا رفت

سکه گزارش‌های بانک مرکزی روی دیگری هم دارد که گاه از آن رونمایی می‌شود از جمله اینکه بنا به گزارش بانک مرکزی، در هفته‌ای که گذشت، در گروه میوه‌های تازه به جز سیب گلاب و انگور که به ترتیب قیمت‌شان معادل ۸/۶‌درصد و ۱/۰‌درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشته، بهای سایر اقلام میوه بین ۴/۱‌‌‌‌ تا ‌‌‌‌۳/۱۰‌درصد افزایش یافته است. سال گذشته در چنین روزهایی در پی رشد بادکنکی قیمت‌ها اعلام شد که قیمت جهانی کالاهای اساسی افزایش یافته‌، امسال اما داستان دیگری دارد و لابد دلایل دیگری باید برای گرانی تراشیده شود.

هنر دولت نهم

امسال قرار نیست بن کالاهای اساسی توزیع شود؛ چرا که به گفته معاون وزیر بازرگانی‌، قیمت‌ها مناسب است و از بحران خبری نیست. دولت سال گذشته بن ویژه کالاهایی همچون مواد پروتئینی، ‌عدس‌، لوبیا و شکر را ‌ به حقوق‌بگیران و کارگران داد.

به گفته معاون وزیر بازرگانی‌، ‌سال گذشته ۹۵درصد حقوق بگیرانی که براساس مصوبه هیات وزیران بن ماه رمضان به آنها تعلق می‌گرفت‌، اقلام توزیعی را دریافت کردند‌.

محمد صادق مفتح که در واقع مرد میدان بازار داخلی کشور است‌، می‌گوید: در پی آن هستیم در نظام تنظیم بازار به ابزار جدیدی برای هدفمند کردن یارانه‌ها دست پیدا کنیم‌.

وی هنر دولت نهم را تنظیم بازار کالاهای اساسی می‌داند که با نظارت مسوولان دولتی و توسط اصناف صورت می‌گیرد.

گوشت و مرغ به وزارت بازرگانی ربطی ندارد

معاون بازرسی سازمان حمایت نیز از جمله مدیرانی است که به گرانی باور ندارد و می‌گوید: طبق آمارهای رسمی ‌بانک مرکزی با کاهش تورم روبه‌رو هستیم و طبق آمارهای تهیه شده توسط ارگان‌ها‌، تورم کاهش یافته است.

تقوی‌گرانی گوشت و مرغ را مربوط به میزان تولید می‌داند که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و تنظیم بازار آن نیز به این وزارتخانه مربوط می‌شود.

معاون بازرسی سازمان حمایت بر این نکته تاکید می‌کند که «ما با گرانی کاری نداریم، بلکه هدف از بازرسی ما مبارزه با گران‌فروشی و تخلف است و مبنای بازرسی‌ها قیمت مصوب و ارائه شده در فاکتور است.»

این روزها علاوه بر نگرانی از افزایش قیمت گوشت و میوه و ... مردم نگران آن هستند که زولبیا بامیه نیز گران شود که کامشان در هنگام افطار تلخ شود. مع‌الوصف معاون بازرسی سازمان حمایت می‌گوید، وزیر بازرگانی تاکید کرده است تا در ماه مبارک رمضان قیمت زولبیا و بامیه ثابت باشد.

روایت بانک مرکزی

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که سیب گلاب، آلو، گلابی، شلیل و هلو به ترتیب با ۹/۹۵، ۷/۱۰۰، ۱۴۰، ۵/۱۲۳ و ۱۳۳‌درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته، جزء میوه‌هایی محسوب می‌شوند که مردم امسال مجبورند آنها را با قیمت‌هایی بیشتر از دو برابر قیمت سال گذشته تهیه کنند. انگور با ۵۱‌درصد، خربزه با ۶۰‌درصد و هندوانه با ۶۴‌درصد افزایش قیمت، جزء کالاهایی محسوب می‌شوند که باید برای تهیه آنها بیش از ۵/۱ برابر سال گذشته هزینه شود و پرتقال با ۲۸‌درصد و گیلاس با ۳۹‌درصد جزء میوه‌هایی محسوب می‌شوند که تقریبا با نرخ تورم ۲۶‌درصدی کشورمان در سال گذشته هماهنگ حرکت کرده‌اند. در گروه سبزی‌های تازه هم جز گوجه فرنگی که به دلیل مشکلات سال گذشته، امسال با کاهش قیمت مواجه شده است، سایر محصولات این بخش نیز افزایش قیمت‌هایی بین ۵ تا ۴۵‌درصد را تجربه کرده‌اند. در این بخش، لوبیا سبز با ۴۵‌درصد رشد بیشترین جهش قیمتی را شاهد بوده و کدو سبز با ۱۱/۵‌درصد افزایش، کمترین رشد قیمتی را داشته است. در این گروه خیار ۳۴‌درصد، بادنجان ۳۳‌درصد، سیب زمینی ۲۶‌درصد، پیاز ۶/۴۲‌درصد و سبزی‌های برگی ۸‌درصد نسبت به مرداد ماه سال ۸۷ افزایش قیمت یافته اند و دست خریداران بیشتری از رسیدن به آنها کوتاه شده است.