گروه بازرگانی - معاون وزیر بازرگانی، ایجاد بازار کاذب و اعلام قیمت‌های بالا توسط برخی صادرکنندگان (تعاونی پسته رفسنجان و شرکت پسته ایرانیان) را عامل تلاطم قیمت پسته ارزیابی کرد و از کاهش ۷۰‌درصدی صادرات این محصول تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد. مهدی غضنفری با اشاره به کاهش تولید این محصول گفت: تولید پسته در سال‌های ۸۶ و ۸۷ به یک سوم کاهش یافته و مهم‌ترین عامل افت بازار مصرف پسته ایران در اروپا و ژاپن، ظهور پسته ارزان قیمت آمریکایی و نیز کنترل آفلاتوکسین این محصول بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حجم صادرات پسته ایران در سال ۸۶ به ۲۲۰‌هزار تن رسیده بود، اما با کاهش ۱۳۰هزار تنی تولید در سال ۸۷ مواجه شد؛ به طوری که میزان تولید پسته در سال ۸۷، حدود ۹۰‌هزار تن بوده است.

به گفته غصنفری، تا پایان شهریورماه امسال نیز نهایتا هر ماه دو‌ هزار تن پسته به اروپا، دو هزار تن به روسیه، دو هزار تن به کشورهای عربی و ۵۰۰‌تن به خاور دور صادر خواهد شد. اگر قیمت هر تن پسته صادراتی را هفت تا هشت هزار دلار در نظر بگیریم، ارزش صادرات این محصول به ۲۰۰‌میلیون دلار می‌رسد، در حالی که ارزش صادرات پسته در نیمه اول سال ۸۷، ۶۰۰‌میلیون دلار بوده است. وی یادآور شد: در سه ماه اول سال‌ جاری حدود ۱۵ تا ۲۰‌هزار تن پسته صادر شده و این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۰‌هزار تن بوده است. اما در سه ماه آینده که پسته تازه وارد بازار می‌شود، این میزان افزایش خواهد یافت.

غضنفری گفت: در حال حاضر قیمت هر تن پسته صادراتی ایران بین هفت تا هشت هزار دلار است و هر تن پسته آمریکایی نیز به قیمت شش تا هفت هزار دلار در بازارهای هدف داد و ستد می‌شود. به گفته او، پسته کله قوچی به دلیل نبود محصول جدید در بازار گران شده و به کیلویی ۱۰‌هزار تومان رسیده است و هر کیلو پسته اکبری و احمد آقایی نیز حدود هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹‌هزار تومان در بازار داخلی فروخته می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی با پیش‌بینی تولید ۲۰۰ تا ۲۲۰‌هزار تن پسته در سال‌ جاری ابراز کرد: اگر این رقم تولید محقق شود و در آینده با مشکلی مواجه نشویم، پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات حدود ۱۷۰‌هزار تن پسته، برای کشور ۵/۱میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد. رییس‌کل سازمان توسعه تجارت یکی از علل کاهش صادرات پسته را آلودگی آن به آفلاتوکسین دانست و افزود: البته نتایجی که در دومین اجلاس بین‌المللی کدکس در هلند به دست آمد، نوآوری بسیار مطلوبی بود که با به کارگیری روش‌های علمی، معیار و ملاک مناسب‌تری برای ارزیابی پسته ایران به دست آورده شد. به گفته وی، در این اجلاس حد مجاز آفلاتوکسین برای خشکبار معادل ۱۰ ppb بر مبنای دو نمونه‌داری ۱۰ کیلوگرمی تعیین شد که زمینه را برای افزایش صادرات پسته ایران به اروپا فراهم کرده است. به گفته غضنفری، به زودی پایانه صادراتی پسته در استان کرمان تشکیل خواهد شد تا با ساخت انبارهای اضطراری پسته بتوان نوسانات بازارهای بین‌المللی را کنترل کرد.