صادرکننده‌ای که واردکننده شد

اعتقاد داریم که نباید بازار داخلی را در اختیار میوه‌های خارجی گذاشت و واردات کمترین اثری در ارزانی میوه نداشته است. رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه که خود به واردکننده میوه تبدیل شده است، با انتقاد از واردات میوه می‌گوید: مدعیان حمایت از مردم، بازار کشور را به روی میوه‌های خارجی باز کرده‌اند.

مسعود درویش در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تولید ۴ برابری مرکبات نسبت به مصرف کشور، هنوز واردات صورت می‌گیرد و محصول به قیمت گران به مصرف‌کننده می‌رسد، توضیح می‌دهد: تنظیم بازار امری است که به خوبی صورت نمی‌گیرد و همچنین میوه‌های وارداتی به نسبت میوه‌های داخلی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

درویش در گفت‌و‌‌گو با ایلنا تاکید کرد: متاسفانه برخی که ادعای حمایت از مردم می‌کنند، در عمل بازار کشور را به روی میوه‌های خارجی باز کرده‌اند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا خود شما واردکننده میوه شده‌اید،» می‌گوید: وقتی یک بازرگان میوه، سردخانه، دستگاه و سایر تجهیزات را دارد، مجبور است به خاطر حفظ سرمایه به جای صادرات، واردات میوه انجام دهد.

درویش یادآوری می‌کند: زمانی خود من سیر ایرانی صادر می‌کردم، اما امروز نه تنها صادراتی وجود ندارد، بلکه بازار کشور شاهد حضور سیر چینی شده است. در زمان جنگ با توجه به نیاز کشور به ارز از صادرات میوه حمایت می‌شد، اما امروز متاسفانه با افزایش درآمد نفتی بازار کشور در تصرف محصولات خارجی ازجمله میوه و مرکبات قرار گرفته است.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه در مورد نقش وزارت بازرگانی در واردات میوه و عکس‌العمل وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر دست نداشتن در واردات بی‌رویه، می‌گوید: مگر می‌شود وزرای بازرگانی و کشاورزی در یک دولت باشند و تقصیر یک کار را به گردن یکدیگر بیندازند. در بررسی ترکیب کشورهای تامین‌کننده میوه ایران، بیشترین سهم مربوط به کشورهای آسیایی است؛ کشورهایی نظیر سریلانکا، مالزی، پاکستان، اندونزی، هند، کویت، تایلند و چین. پس از آسیا، کشورهای آمریکای لاتین قرار دارند. کلمبیا، پاناما، کاستاریکا، شیلی و هندوراس از جمله این کشورها هستند. کشورهای اروپایی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند که از میان آنها می‌توان به اسپانیا، رومانی، هلند، فرانسه و آلمان اشاره کرد.

صادرکنندگان میوه که اکنون تبدیل به واردکننده شده‌اند، دولت را متهم می‌کنند که با وجود ادعای حمایت از تولید داخلی، درهای کشور را برای واردات میوه گشوده و این میزان واردات در حالی صورت می‌گیرد که تولید میوه در داخل کشور، ۴ برابر بیش از میزان مصرف آن در داخل است.

سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به این که با سیاست‌هایی چون واردات میوه، بازار تعدیل نمی‌شود، می‌گوید: باغداران استان‌های آذربایجان غربی و گیلان خسارات زیادی از واردات سیب و پرتقال متحمل شده‌اند. عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی‌نیز با بیان مخالفت این کمیسیون با واردات محصولاتی همچون سیب و مرکبات که در تولید جهانی آن دارای رتبه و مقام هستیم، اعتراض خود را این‌گونه اعلام می‌کند: از آن جا که این محصولات به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود، ضرورتی برای افزایش واردات از طریق کاهش سود بازرگانی نیست. عضو دیگر کمیسیون کشاورزی نیز می‌گوید: واردات باید حساب شده باشد و دقیقا زمانی محصولات وارداتی را به بازار عرضه کنیم که بازار مصرف مواجه با برخی تنش‌ها شده باشد و واردات در واقع به تعادل بازار کمک کند، اما در این میان نباید منافع باغداران و تولیدکنندگان کشور، نادیده گرفته شود، زیرا اصل بر تعادل بازار و تامین آن از سوی منابع داخلی است و فرع آن واردات است. اگر بنا باشد با کاستن سود بازرگانی زمینه واردات را فراهم کنیم باید اصل حمایت از تولیدکنندگان را فراموش نکنیم و این وضعیت متاسفانه از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی نادیده گرفته می‌شود و در واقع واردات موجب می‌شود که تولید، بازار و قیمت‌ها به شدت آسیب ببیند. با این همه، وزیر جهاد کشاورزی رسما اعلام کرده است، واردات میوه کاملا قانونی است و این وزارتخانه از تصمیم مجلس برای تصویب قانونی در مورد ممنوعیت واردات میوه استقبال می‌کند.