رییس اتاق تهران می‌گوید: اگر نگاه منطقی داشته باشیم وظیفه گمرک کسب درآمد نیست؛ بلکه تعادل، نظم‌بخشی و ساماندهی صادرات و واردات کشور است و قطعا باید زیر نظر وزارت بازرگانی باشد. یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با «فارس»، افزود: این مساله در زمان وزارت من هم مطرح شد که با اصل قضیه موافقت شد، اما چون در آن زمان وزارت بازرگانی به دلیل داشتن مراکز تهیه و توزیع درگیر عملیات صادرات و واردات بود، گفته شد که نمی‌توان ارگانی را که خود درگیر صادرات و واردات است مسوول گمرک کرد.

از سوی دیگر رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: با طراحی سیستم پشتیبانی تصمیم (DDS) تصمیمات تعرفه ای سیستماتیک می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی گفت: در حوزه استفاده عملیاتی از فناوری اطلاعات می‌توان بین ۳ تا ۵ سال به دیگر پنجره واحد برسیم تا کلیه عملیات تجاری از طریق نرم‌افزاری صورت گیرد که لازمه آن تبدیل اطلاعات به داده‌های کامپیوتری است.

غضنفری با بیان اینکه اتلاف‌ها در حوزه تجارت زیاد است، گفت: در نقاطی که تعرفه‌ها بالاست و ما قدرت رقابت با کالاهای دیگر به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده و تصمیمات نادرست نداریم، با اتلاف مواجه هستیم.

معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز با بیان‌اینکه موانع جدی در حوزه تجارت وجود دارد که بخشی از آن به گمرک مربوط می‌شود، می‌گوید‌: وقتی ۲۰‌درصد از تجارت خارجی کشور از طریق امارات انجام می‌شود، نشانگر وجود موانع جدی در این بخش

است.

افقهی با اشاره به‌اینکه در طرح تحول، اصلاح نظام گمرکی نقش مهمی ‌در بهبود تجارت کشور دارد گفت: اگر قرار است تصمیماتی در خصوص تغییرات سازمان‌ها گرفته شود، در صلاحیت مجلس است.

وی در واکنش به‌این سوال که در حال حاضر به گمرک نگاه درآمدی می‌شود، گفت: البته‌این مطلب منکر آن نیست که گمرک نگاه تسهیل تجاری ندارد. خیلی از سازمان‌ها نظیر سازمان سرمایه‌گذار که ربطی به وزارت اقتصاد ندارند، زیرمجموعه ‌این وزارتخانه‌ها هستند، در حالی‌که سرمایه‌گذاری جزء لاینفک تجارت خارجی است و اگر بحث‌هایی برای تغییر داشته باشیم خیلی از سازمان‌ها باید تغییر کنند.