اقتصاد ایران عمدتا در اختیار دولت است، بنابراین در چنین شرایطی حضور نماینده‌های دولتی در پارلمان بخش خصوصی می‌تواند مثبت و موثر باشد. محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در واکنش به سوال خبرگزاری موج پیرامون الزام و ضرورت حضور نماینده‌های دولتی در اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر اتاق بازرگانی تهران تعامل بسیار خوبی با دولت دارد، تا جایی که ریاست دو کمیسیون از ۶ کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی تهران را به نماینده‌های دولتی سپرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت حضور کمرنگ نماینده‌های بخش دولتی در جلسات پارلمان بخش خصوصی اظهار کرد: نمایندگان بخش دولتی با توجه به اینکه اتاق را جایگاه بخش خصوصی می‌دانند کمتر در محافل رسمی اتاق مطالبی را مطرح می‌کنند تا فضا برای اظهار نظر بخش خصوصی بیشتر باز شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت حضور مستمر نماینده‌های دولتی در جلسات اتاق بازرگانی افزود: اگر نمایندگان دولتی در جلسات بخش خصوصی حضور جدی تری داشته باشند، بهتر می‌توانند خواسته‌ها و نظرات ما را به مسوولان دولتی منتقل کنند، بنابراین بخش خصوصی از حضور نمایندگان دولتی در جلسات استقبال می‌کند.

افزایش واردات باید منجر به رشد صادرات شود

این فعال اقتصادی در خصوص میزان واردات به کشور و گفته‌های وزیر بازرگانی مبنی بر اینکه افزایش واردات ننگ نیست، گفت: چرخه تجارت از بازرگانی شروع شده و به بازرگانی نیز ختم می‌شود.

وی افزود: به دنبال شکل گیری واردات، کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای وارد چرخه تولید شده و دوباره صادر می‌شوند.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: پس از افزایش واردات، باید بتوانیم چرخه تولید را فعال‌تر کرده و صادرات را افزایش دهیم.

راسخ با تاکید بر ضرورت دقت و توجه به نوع کالاهای وارداتی اذعان داشت: اگر روند واردات صرفا منجر به ورود یکسری کالاهای مصرفی به داخل کشور شود، طبیعتا این مساله برای اقتصاد کشور بسیار مشکل‌زا می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر واردات ما شامل کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای شود به طور قطع چنین کالاهایی وارد چرخه تولید شده و برای اقتصاد کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، بنابراین چنین وارداتی برای اقتصاد کشور مفید فایده خواهد بود.

ضرورت افزایش سهم صادرات ایران در تجارت خارجی

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: بسیاری از کشورها قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید نیستند، بنابراین ناچار به واردات کالا هستند، اما این قبیل کشورها با انجام اقدامات تولیدی بر کالاهای وارداتی و ایجاد ارزش افزوده اقدام به صادرات محصولات تولیدی خود می‌کنند.

راسخ با تاکید بر توجه نسبت واردات به صادرات گفت: ما باید همواره سعی کنیم که سهم صادرات ایران را در تجارت خارجی افزایش دهیم.

وی با بیان این مطلب که افزایش سهم صادرات ایران در تجارت خارجی به نفع اقتصاد ملی است،‌ افزود: به عنوان مثال اگر ما در سال، ۵۰میلیارد دلار واردات و ۲۰میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، باید در راستای تغییر این نسبت برنامه‌ریزی‌هایی دقیقی داشته باشیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر سهم عمده واردات ایران، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که منجر به تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: نباید به واردات به عنوان یک پدیده غلط نگاه کنیم، بلکه باید مسیر واردات را به نحوی اصلاح کنیم تا واردات در خدمت تولید و صادرات قرار بگیرد.

واردات میوه باید کارشناسی شود

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در خصوص واردات میوه به کشور اظهار داشت: واردات میوه به کشور نیازمند اقدامات کارشناسی شده است.

وی گفت: واردات میوه‌هایی که در کشور تولید می‌شود باید به نحوی صورت گیرد که به تولید و کشاورزی آسیب نزند.

راسخ با اشاره به اینکه ایران ناگزیر از واردات برخی از اقلام کشاورزی مانند سویا و ذرت است، تصریح کرد: به غیر از محصولات این‌چنینی باید واردات سایر اقلام به نحوی انجام شود که بخش کشاورزی ما لطمه نبیند.

انتقادات ما کارشناسی شده است و نه...

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در واکنش به این سوال که برخی از مسوولان از هم صدا نبودن بخش خصوصی گلایه‌مند بوده و معتقدند برخی از نقدهای این بخش منفعت طلبانه است،‌ گفت: اتاق بازرگانی تهران همواره در تمامی نقدهای خود منافع ملی، رشد و توسعه اقتصادی کشور را مد نظر داشته است.

راسخ افزود: اگر مسوولان دولتی در خصوص انتقادات بخش خصوصی نظراتی داشته و به منفعت‌طلبانه بودن آنها اعتقاد دارند باید به صورت شفاف و صریح آن نقدها را برای ما مشخص کنند تا پارلمان بخش خصوصی بتواند نسبت به این نقدها ارزیابی دقیق و کارشناسی شده صورت دهد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی نیز بر هم صدا شدن فعالان بخش خصوصی تاکید دارد‌،‌ متذکر شد: هم صدا شدن بخش خصوصی را می‌پذیریم، اما در خصوص نقدها باید بگویم که کلی گویی صحیح نیست.

وی ادامه داد: همان طور که اگر ما به شکل کلی در مورد وضعیت اقتصادی کشور اظهار نظر کنیم کار صحیحی انجام نداده‌ایم، کلی گویی در خصوص نقدهای بخش‌خصوصی در مورد مسائل اقتصادی نیز کار اشتباهی است.