یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با برشمردن زیرساخت‌های مهم برای صادرات کشور، با انتقاد از کم‌رنگ بودن حمایت از صادرکنندگان، عنوان کرد که از بهمن‌ماه سال گذشته محصولات شرکت خود را با ۲۰‌درصد ضرر به کشوری مانند عراق صادر می‌کند. محسن حاجی‌بابا ـ عضو اتاق بازرگانی ایران ـ در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد صادرات کشور در برنامه پنجم با بیان اینکه با توجه به وضعیت تعامل سیاسی ایران با کشورهای دیگر، برای کشورهای هدف تحت فشار هستیم، گفت: دامنه مانور صادرکنندگان کشور ما محدود است؛ ولی از سوی دیگر صادرات به کشورهای هم‌جوار و آسیا مثل عربستان و عراق در حال انجام است. در کشورهای اروپایی نیز به غیر از کالاهای گمرکی، در مورد کالاهای صنعتی آن‌چنان صادراتی نداریم.

وی در ادامه با برشمردن چندین مقوله به عنوان زیرساخت برای صادرات کشور افزود: بحث زیرساخت‌های سیاسی و مساله تورم داخلی و نرخ ارز از جمله این زیرساخت‌ها هستند. در کشوری مثل چین اکنون با داشتن بیش از دو‌‌هزار‌میلیارد دلار ذخیره ارزی بعد از ۱۰ سال که آمریکایی‌ها با آن در جنگ بوده‌اند، تنها ۱۰‌درصد ارزش یوآن را بالا برده‌اند که نشان می‌دهد نرخ پول خود را پایین نگه داشته‌اند تا بتوانند صادرات خود را حفظ کنند.

حاجی‌بابا ادامه داد: آن نرخی برای ما مناسب است که به اقتصاد ما بیشترین خدمت را کند و نرخی از نظر ارزش ریالی قابل قبول و قابل ارزش است که موجب اشتغال و افزایش تولید و صادرات شود.

به گفته وی، مساله دیگر که در کشورهای دیگر تجربه شده و ایران نباید آن را تجربه کند، این است که تورم ارتباط مستقیمی با ارزش ارزهای خارجی در داخل هر کشور دارد.

این عضو اتاق ایران اضافه کرد: تقویت یا تضعیف ارزش پول ملی هنر نیست، بلکه هنر این است که بررسی کنیم اقتصاد کشور کجا قرار دارد و با توجه به ظرفیت اقتصادی کشور چه نرخی به نفع اقتصاد کشور است.

وی در ادامه بر داشتن بازاری پررونق در کشور تاکید و به پیشنهادی اشاره کرد که چندی پیش برای امسال مطرح کرده بود و طبق این پیشنهاد نرخ دلار باید حداقل دو برابر و دستمزد ۵/۲برابر افزایش یابد.

او با بیان اینکه اصلاح نرخ دلار در تمام بخش‌ها اثر می‌گذارد و قاچاق هم از بین می‌رود، اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر نرخ ما ثابت بوده و میانگین تورم نیز ۱۵‌درصد بوده، در نتیجه محصولات ما نه به دلیل اشکال در صنعت، بلکه اشکال در اقتصاد کشور با مشکل مواجه شده‌اند.

حاجی‌بابا در ادامه عنوان کرد: زیرساخت دیگر برای صادرات، حمایت از صادرات و صنعت است که یکی از آن‌ها جوایز صادراتی است که برای جبران خسارت صادرکنندگان از تثبیت نرخ ارز مورد توجه باید قرار بگیرد.

وی در ادامه راه توسعه پایدار را فقط از طریق صادرات دانست و بیان کرد: در مقابل وضعیت موجود که بحران جهانی را لمس می‌کنیم، به دلیل حضور چند رقیب در کشور عراق، از بهمن‌ماه سال گذشته به این کشور با ۲۰‌درصد ضرر کالا صادر می‌کنیم، دولت در این شرایط چه حمایتی می‌کند؟

این عضو اتاق ایران تصریح کرد: با وجود این شرایط، نمی‌توانیم از این صادرات صرف‌نظر کنیم، چرا که در صورت نبود این صادرات، ۵۰‌درصد تعدیل نیرو خواهیم داشت و بازار خود را نیز از دست خواهیم داد.

حاجی بابا تاکید کرد: اگر امروز صادرات می‌شود برای این است که بازار مصرفی داخلی خوابیده است. از سوی دیگر، هنوز جوایز صادراتی سال ۸۴ خود را هم دریافت نکرده‌ایم آیا پولی را هم که اکنون می‌خواهیم دریافت کنیم، ارزش چند سال قبل را دارد؟

وی در پایان به وضعیت واردات نیز اشاره‌ و در مورد تعرفه واردات خاطرنشان کرد: تعرفه هم‌اکنون در مقابل تورم صفر است، چراکه هرچه‌قدر تعرفه واردات را بالا می‌برند، تورم آن را خنثی می‌کند.

یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی تهران شناور کردن نرخ ارز را در حمایت از صادرات موثر دانست و عنوان کرد: در مورد صادرات در برنامه پنجم توسعه با بخش خصوصی تعامل لازم صورت نگرفته است.

فاطمه مقیمی افزود: انتظار می‌رود در برنامه پنجم توسعه کشور، نگاهی دقیق‌تر در جهت جهش صادرات داشته باشیم و توسعه کشور را همراه با تداوم محصول در زمان‌های تعیین شده بر مبنای توسعه صادرات که ناشی از رشد تولید با کیفیت قابل ارائه در بازارهای جهانی باشد، ارائه دهیم.