برای اجرای سیاست‌های تشویقی صادرات طی سال ۸۶ مبلغ ۱۴۴‌میلیارد و ۱۴۲‌میلیون و ۹۴۱‌هزار ریال از محل استرداد حقوق ورودی مواد‌اولیه به صادرکنندگان مسترد شده است. محمدرضا نادری، معاون فنی گمرک، در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره عملکرد ورود موقت برای استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی توضیح داد: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از تولید و صادرات و در اجرای ماده ۱۲ قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی آن درباره استفاده ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی برای تولید کالاهای مطابق با سفارش مشتری طی سال ۸۶ تعداد ۸۳۷ فقره مجوز ورود موقت که ارزش کالاهای موضوع آنها ۶۷۸‌میلیون و ۱۳۰‌هزار و ۹۲۴ دلار بوده است برای متقاضیان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۲۰‌درصد رشد ارزشی داشته است.

نادری گفت: با توجه به اجرای این سیستم و نیز اجرای سیاست‌های تشویقی صادرات؛ با استناد به ماده ۱۴ قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی آن مبنی‌بر استرداد حقوق ورودی مواد‌اولیه، کالاها و قطعات خارجی مورد مصرف در تولید محصول نهایی کالاهای صادراتی طی سال ۸۶ براساس ۱۴۶ فقره حکم استرداد صادره در مجموع ۱۴۴‌میلیارد و ۱۴۲‌میلیون و ۹۴۱‌هزار ریال به صادرکنندگان مسترد شده است.

نادری عنوان کرد: مقایسه مبلغ مسترد شده به صادر‌کنندگان در سال ۸۶ با مدت مشابه آن در سال قبل بیانگر رشد ۶۳‌درصدی است.

معاون فنی گمرک ایران درباره علت رشد مبالغ مسترد شده به صادرکنندگان از محل حقوق ورودی مواد اولیه، کالاها و قطعات خارجی مورد مصرف در محصول نهایی کالاهای صادراتی نیز توضیح داد: بخشی از این رشد مربوط به تفویض اختیار انجام شده برابر صدور احکام استرداد به ۱۵ گمرک اجرایی بوده است، بنابراین در نظر داریم برای سال ۷۸ نیز تعداد این گمرک‌ها را افزایش دهیم.

به گفته او، نحوه اجرای این قانون به گونه‌ای است که بر‌حسب درخواست صاحب کالا؛ کالاهایی که حقوق ورودی آن‌ها پرداخت شده، اما در فرآیند صادرات و واردات قرار دارد؛ از سوی گمرک مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته و حکم استرداد حقوق ورودی مواد به کار رفته در کالاهای صادراتی، صادر می‌شود.

نادری عنوان کرد: تفویض اختیار بررسی مواد و مسترد شدن به مهم‌ترین گمرکات کشور شامل بندر امام، گمرک غرب تهران، شهریار، بوشهر، انزلی، مازندران، اصفهان، شیراز ارومیه، تبریز سهلان و غیره انجام شده است.

وی در ادامه درباره اجرای طرح گمرک‌های تخصصی در سال جدید نیز گفت: تجربه ایجاد گمرک‌های تخصصی برای پوست، چرم و سالامبور، پسته، زعفران و برخی کالاهای دیگر زمینه‌های سرعت اقدامات گمرکی و ایجاد تسهیل بیشتر در روند گمرکی را فراهم کرده و گمرک به سهم خود آیین نامه‌های مربوط به آن را پیشنهاد کرده است البته یکی از پیشنهادات مطرح شده نیز استقبال گمرک از ایجاد پایانه‌های صادراتی است.