طرح واگذاری اراضی بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار

گروه بازرگانی- پس از چند ماه به تاخیر افتادن برگزاری همایش «چابهار، ترانزیت و توسعه محور شرق» سرانجام نشست خبری این همایش برگزار شد تا زمینه‌ساز برگزاری آن در روزهای چهار و پنج خرداد امسال باشد. صادق افشار، معاون وزیر راه و ترابری در این نشست با بیان این که کار واگذاری اراضی بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار در مرحله ارائه به مجلس است، اظهار داشت: مطالعات مقدماتی این طرح شامل اتصال خط ریلی زاهدان به بیرجند و تربت حیدریه به سرخس انجام شده است و مطالعات فاز یک و دو آن نیز در دست انجام است.

وی افزود: شروع عملیات اجرایی این طرح پس از مشخص شدن نحوه سرمایه‌گذاری آن با توجه به علاقه هندی‌ها برای انجام این سرمایه گذاری مشخص خواهد شد که صرفا از محل منابع داخلی یا با مشارکت ۵۰‌درصدی طرف هندی انجام شود. افشار ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

معاون وزیر راه و ترابری خاطر نشان کرد: اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور در پیوست قانون پیش‌بینی شده است و با توجه به ترانزیت کالاهای هند و روسیه تمایل این دو کشور برای ایجاد این خط ریلی شایان توجه است.

وی از ایجاد خط ریلی تربت حیدریه، خواف و هرات به عنوان دیگر طرح ریلی شرق کشور نام برد و ابراز داشت: ایجاد بخش داخلی این طرح و همچنین بخش مربوط به کشور افغانستان با تامین منابع مالی از سوی ایران همراه خواهد بود.

معاون وزیر راه و ترابری اظهار داشت: سال گذشته برای بهسازی راه‌های استان سیستان و بلوچستان ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شد که در واقع بهسازی شبکه ارتباطی این استان به سمت چابهار بود.

افشار خاطرنشان کرد: دو بانده شدن محور منتهی به کریدور شمال، جنوب به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه شبکه راه‌های این استان مطرح است که محور تایباد به مشهد در حال پیگیری است.

وی همچنین گفت: با اتصال سرخس به مشهد امکان ترانزیت کالا از طریق ریلی به کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان فراهم شده است؛ اما ایجاد یک مسیر جایگزین در دهانه دریای عمان جزو پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و ترابری است.

در ادامه این نشست خبری مشاور رییس‌جمهوری در امور مناطق آزاد نیز سخنرانی کرد.

محمود صلاحی درباره تغییر مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: تصمیم ما تصمیم دولت است و هم‌اکنون منتظر تصمیم‌گیری در این زمینه هستیم.

وی در خصوص حضور اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن در طرح‌های ریلی کشور گفت: این اتحادیه به تازگی همکاری خود را با ایران شروع کرده ولی در دنیا سال‌ها است که حضور دارد و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود به انجام پروژه‌ها مشغول است.

مشاور رییس‌جمهوری در امور مناطق آزاد افزود: پیشنهاد ما این است که هند سرمایه‌گذاری‌های خود را اول از بندر چابهار شروع کند چراکه ما توسعه اسکله چابهار را در دستور کار دولت داریم و اول سال ۸۶ نیز تصویب شده و قرارگاه خاتم‌الانبیا برنده مناقصه شد.

وی افزود: توسعه اسکله چابهار به سه سال زمان احتیاج دارد که همزمان با این کار باید راه‌آهن چابهار را که خود به دو سال زمان احتیاج دارد به اتمام رسانیم. این درحالی است که توسعه اسکله و ساخت راه‌آهن باید همزمان با هم جلو رود.

صلاحی از متصل نبودن اسکله‌ها به راه‌آهن ابراز نگرانی کرد و گفت: طرح اتصال بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به مناطق آزاد نیز مطرح است که اگر قرار است چابهار نقطه بارانداز کالاهای سایر کشورها قرار ‌گیرد از خطوط ریلی نیز برای حمل‌ونقل کالا بهره‌گیری کنند.

مشاور رییس‌جمهوری در امور مناطق آزاد افزود: این امر قطعا مورد استقبال کشورهای دنیا قرار خواهد گرفت چراکه کاهش قیمت حمل‌ونقل کالا را به دنبال خواهد داشت. کشورهای CIS به آب‌های جنوب راه ندارند و زمانی که این اتصال برقرار شود به نفع آنها خواهد بود.

صلاحی درباره سفری که به همراه وزیر بازرگانی به سریلانکا داشت، گفت: در آن سفر با ۶ وزیر، نخست وزیر و رییس‌جمهور این کشور ملاقات‌هایی برای فعال شدن چابهار صورت گرفته است که بارانداز محصولات آن‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۸۶ مذاکرات جدی با شورای بازرگانان ایرانی مقیم دبی برای جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

صلاحی سهم دریافت عوارض مناطق آزاد برای توسعه زیرساخت‌های آنها را ۱۵‌درصد از عوارض ناشی از واردات ۵/۱‌میلیارد دلار کالا ذکر و تصریح کرد: مناطق آزاد به سمت صنعتی شدن، تجارت و توسعه صادرات در حال حرکت است. دولت برای جبران بیشتر هزینه‌های توسعه زیرساخت در مناطق آزاد دریافت این عوارض را مصوب کرده است.

صلاحی در خصوص آخرین وضعیت پل خلیج فارس گفت: طرح کلی این پروژه به تصویب دولت رسیده و به کمیسیون زیربنایی رفته است. البته اتریشی‌ها کتبا اعلام آمادگی کرده‌اند، اما ما منتظر جواب کمیسیون زیربنایی دولت هستیم تا بتوان مناقصه برگزار کرد. این طرح به صورت فاینانس اجرایی خواهد شد.

وی گفت: بر اساس مذاکرات از پیش صورت گرفته قرار بر این بود که سرمایه‌گذاران اتریشی‌ پس از سه ماه بررسی نتیجه نهایی را اعلام کنند که با سر آمدن زمان مقرر به صورت کتبی آمادگی خود را برای احداث پل خلیج‌فارس اعلام کردند.

صلاحی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاران اتریشی پاسخ قطعی خود را برای ساخت پل خلیج فارس اعلام کرده‌اند؟ گفت: سرمایه‌گذاران اتریشی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث پل خلیج‌فارس به شکل کتبی اعلام آمادگی کرده‌اند از سویی مصوبه این طرح نیز در دولت به تصویب رسیده و در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی در دست بررسی است.

وی اظهار داشت: توجیه اقتصادی قوی این پل این است که با ساخت آن سرمایه‌گذاران نیازی به دو بار تخلیه و بارگیری ندارند و غیر از تردد ماشین بر این پل، خط ریلی نیز گذر می‌کند که می‌تواند نیازها را به سرعت پاسخ دهد.

وی درخصوص منطقه آزاد انزلی نیز اظهار داشت: این منطقه سه سال است که تشکیل شده و در آن سه مرکز فروشگاهی بزرگ تاسیس شده بود ولی مجلس ورود کالاهای همراه مسافر را برای مناطق آزاد جدید مصوب نکرده بود لذا این فروشگاه‌ها ایجاد شد.

صلاحی روند پیشرفت منطقه آزاد انزلی را مطلوب عنوان و تصریح کرد: اقدامات بسیار مطلوبی برای رونق این منطقه صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، محوطه‌سازی بندر، ایجاد ناحیه صنعتی، راه‌اندازی دو واحد نساجی و... اشاره کرد.

صلاحی افزود: همچنین دو سرمایه‌گذار کلان در زمینه فولاد در منطقه آزاد اروند حضور یافته‌اند و تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که یکی از این سرمایه‌گذاران از یکی از کشورهای همسایه است. هم‌اکنون کار شروع شده و با توجه به این که این پروژه‌ها احتیاج به آب، گاز و ریل دارد تمامی این موارد در منطقه موجود است.

وی با رد عرضه کالاهای بی‌کیفیت چینی در بازارچه‌های منطقه آزاد اروند، اظهار داشت: سال ۸۴ قراردادی برای حضور چینی‌ها در منطقه آزاد اروند منعقد شده که در آن کالاهای باکیفیت عرضه شود ولی اگر غرفه‌ای کالاهای ارزان قیمت بی‌کیفیت عرضه می‌کند قطعا مورد پیگیری مسوولان منطقه آزاد اروند قرار خواهد گرفت.

در انتهای این نشست، باقری زاده، مدیر عامل‌سازمان منطقه آزاد چابهار نیز به ارائه سخنانی در خصوص اهمیت همایش مذکور و نیز توانایی‌های منطقه آزاد چابهار پرداخت.