صادرات پسته ایران رونق می‌گیرد

اجلاس کدکس بین‌المللی در هلند، حد مجاز افلاتوکسین برای خشکبار را معادل ۱۰ نانو گرم در کیلوگرم برمبنای ۲ نمونه‌برداری ۱۰ کیلوگرمی تعیین کرد و بر این اساس زمینه برای افزایش صادرات پسته ایران به اروپا فراهم شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، دکتر محمدرضا جهانسوز، معاون امور تولیدات گیاهی با اعلام این مطلب افزود: با تلاش و استناد به تحقیقات علمی ایران در مورد تاثیر برشته کردن پسته بر کاهش آلودگی آن، شرایط مناسب‌تری برای پسته لحاظ شده و پسته خام صادراتی در مرحله اولیه ورود به بنادر مقصد می‌تواند مشمول حد مجاز ۱۵ نانو گرم در کیلوگرم و تنها یک نمونه‌برداری ۲۰ کیلوگرمی باشد. وی اضافه کرد: حاصل ۸ سال تلاش کمیته ایرانی کدکس آلاینده‌ها به مراتب از شرایطی که از ابتدا موردنظر اتحادیه اروپا بوده، مناسب‌تر است؛ زیرا خواسته اولیه اروپا حد مجاز ۲ نانو گرم در کیلوگرم براساس ۳ نمونه‌برداری ۱۰ و ۲۰ کیلوگرمی بوده است. دکتر جهانسوز ابراز امیدواری کرد: تصویب این مقررات، زمینه را برای اصلاح مقررات اروپا و ژاپن فراهم آورد و موجب رونق صادرات پسته ایران به این دو بازار شود. وی در عین حال از تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران محصولات کشاورزی خواست نسبت به کاربرد روش‌های به زراعی و اصلاح مراحل نگهداری و فرآوری بیشتر توجه کنند تا مواد غذایی سالم‌تری عرضه شود.

معاون امور تولیدات گیاهی با اشاره به این که جامعه جهانی به سلامت غذا به خصوص در حیطه مایکو توکسین‌ها، باقیمانده سموم و باقیمانده فلزات سنگین توجه نشان می‌دهد، گفت: ایران در مورد سلامت مواد غذایی مصرفی در داخل کشور نیز جدیت دارد و تولید محصول سالم و استاندارد، سرلوحه اهداف بخش کشاورزی است. وی با تاکید بر تقویت کمیته‌های ملی کدکس ایران در سایر عرصه‌ها اظهار داشت: قوانین کدکس بستر اصلی قواعد بازی در عرصه جهانی‌سازی تجارت غذا است و هرگونه ضعف در تدوین این قوانین منافع آتی کشور را با خطر روبه‌رو می‌کند. دکتر جهانسوز ادامه داد: تجربه کدکس افلاتوکسین نشان می‌دهد ایران در صورت بسیج توانایی‌های خود می‌تواند تاثیرات اساسی بر قوانین جهانی کدکس بگذارد. به گفته وی در ده سال اخیر کنترل افلاتوکسین مهم‌ترین عامل افت بازار مصرف پسته ایران در اروپا و ژاپن بوده است و از این رو تصویب قانون جهانی ناظر بر صادرات این کالا برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. اجلاس کدکس بین‌المللی از یازدهم فروردین به مدت پنج روز در هلند برگزار شد.