گروه بازرگانی-‌ «احمد رضا عامری»رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری در نشستی مطبوعاتی پیش بینی کرد در ایام نوروز سال جاری در تهران ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر را جابجا کنند.

وی با بیان اینکه ۷۷‌هزار صندلی نسبت به سال گذشته در این بخش افزایش یافته است، اظهار داشت : ۸۳‌هزار دستگاه اتوبوس، سواری کرایه ای و مینی بوس و غیره آماده سرویس دهی به مردم در ایام نوروز هستند. عامری با اشاره به جابجایی حدود ۵/۲میلیون نفر از تهران و ۲۵میلیون نفر در سطح ایران توسط شرکت‌های تعاونی مسافربری طی سال گذشته، پیش بینی کرد این عدد در سال جاری به ۳۵میلیون نفر در سراسر کشور افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های مسافربری به دنبال سهمیه بندی بنزین اقدام به افزایش ظرفیت صندلی خود کردند، گفت:این در حالی است که این سهمیه بندی تاثیر چندانی بر استفاده مردم از ناوگان بین شهری نداشته است.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی بین شهری با بیان اینکه در ایام عید امسال قیمت بلیت اتوبوس نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، گفت: این در حالی است که قیمت هر دستگاه اتوبوس از ۷۳میلیون به ۱۰۳میلیون تومان رسیده است و سایر ملزومات مورد نیاز این بخش نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است. عامری با اشاره به اینکه بیشتر توجه دولت به ناوگان درون شهری است، گفت:در حال حاضر ۵/۸۲‌درصد قیمت ناوگان درون شهری توسط دولت و باقی آن به صورت اقساط پرداخت می شود، این در حالی است که اتوبوسرانی بین شهری از این تسهیلات برخوردار نیست.

وی عمر ناوگان اتوبوسرانی بین شهری کشور را ۱۲ سال اعلام کرد و افزود: قرار بود عمر این ناوگان به ۷ سال برسد این در حالی است که استانداردهای جهانی عدد ۵است. رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی بین شهری در خصوص بیمه مسافران و رانندگان توضیح داد :در حال حاضر تنها یک سوم قیمت بیمه رانندگان به عنوان حق کارفرما توسط دولت پرداخت می‌شود این درحالی است که خواسته ما این بود که تمام حق کارفرما که ۲۰‌درصد است، از سوی دولت پرداخت شود.

به گفته وی تعداد زیادی از رانندگان اتوبوسرانی بین شهری از خدمات تامین اجتماعی برخوردار است. عامری در خصوص ارائه کارت سلامت به رانندگان فعال در این بخش گفت:۵۰۰ نفر از رانندگان فعال در این بخش به عنوان همکار پلیس راه، کارت‌های ویژه ای را دریافت کرده‌اند که بر اثر این تعامل شاهد کاهش ۵۰‌درصدی تخلفات در سطح جاده‌های کشور بودیم.

وی با بیان اینکه میزان حوادث جاده ای در تهران ۳/۲۵‌درصد کاهش یافته است،گفت: این اقدام تنها به دلیل همکاری رانندگان با پلیس راه صورت گرفته است. عامری با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵‌هزار راننده در این صنف مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: فقط ۴۵‌درصد ناوگان اتوبوسرانی بین شهری کشور نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل تکمیل شدن ظرفیت شرکت‌های موجود این بخش صدور مجوزهای جدید برای شرکت‌های حمل و نقل با مشکل مواجه شده است، گفت: از جمله شرایط ایجاد شرکت‌های جدید، خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس است. عامری از افزایش ۲۵‌درصدی اشغال صندلی‌ها خبر داد و گفت: چرخ حمل و نقل برون شهری کشور تنها با سفرهای دانشجویی می‌چرخد. این مقام صنفی با بیان اینکه ۲۰‌هزار سفر خارجی در سال گذشته توسط ناوگان اتوبوسرانی صورت گرفته است، گفت: هم اکنون ۲‌هزار و ۹۰۰ شرکت حمل و نقل برون شهری در حال فعالیت هستند که ۶۵ مورد آن در بخش خارجی فعالیت می‌کنند. عامری از ایجاد مشکلات جدید برای سفر به سوریه از طریق ترکیه خبر داد و گفت: با وجود مذاکرات صورت گرفته میان ایران و ترکیه، همچنان این کشور از رانندگان برگ عبور می‌خواهد و این مساله مشکلاتی را به‌وجود آورده است.