فرماندار خرمشهر گفت:‌ چندگانگی حاکمیت در منطقه از جمله مشکلات فراروی مرز تجاری شلمچه محسوب می‌شود.

محمد رضا آملازاده در گفت‌وگو با «ایسنا»، توضیح داد: منطقه آزاد اروند به جای آنکه راه‌گشا باشد در منطقه مشکل‌ساز شده است. وی افزود: اگر مدیریت واحدی وجود داشته باشد می‌توان امیدوار بود ولی در مرز شلمچه از یک سو با دخالت مدیریت مناطق آزاد اروند و مرزبانی و از سوی دیگر با دخالت مدیریت پایانه‌ها مواجه می‌شویم که این روند منطقه را دچار بحران خواهد کرد. آملا زاده بیان کرد: استعدادهای این منطقه فراوان است. در حال حاضر روزانه ۱۵۰کامیون در مرز شلمچه جابه‌جا می‌شود. شلمچه نه تنها نیاز به محوطه‌ای دارد که در اختیار منطقه آزاد اروند باشد بلکه نیازمند پاکسازی است.

وی فلسفه ایجاد منطقه آزاد اروند را رونق بخشی به آبادان و خرمشهر عنوان کرد و افزود: معافیت ۲۰‌درصد کالای وارداتی موجب می‌شود کالای بیشتری وارد بندر شده و درآمد بیشتری عاید منطقه آزاد اروند ‌شود ولی طبق قانون منطقه آزاد، درآمد این منطقه باید برای زیرساخت‌ها هزینه شود که شلمچه جزئی از این زیرساخت‌ها محسوب می‌شود.

آملازاده عنوان کرد: اعتباراتی که برای زیرساخت‌های بخش مسکن در نظر گرفته شده، تامین نشده است.

فرماندار خرمشهر خاطرنشان کرد: برنامه دولت این بود که برای رفع مشکل بیکاری خرمشهر مجتمع‌های فولادسازی و نورد ساخته شود و حدود ۱۰‌هزار هکتار نیز برای دو مجتمع به منطقه آزاد داده شود ولی تا به حال گامی برای احداث این مجتمع‌ها برداشته نشده است.

آملازاده ادامه داد: به منطقه آزاد هشدار دادیم در صورت اجرا نشدن این طرح‌ها در زمان تعیین شده زمین‌ها از سازمان باز پس گرفته خواهد شد.

وی در ادامه یادآوری کرد: مدیر منطقه آزاد اروند گفته است پیشنهادی از سوی بخش خصوصی برای احداث کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۸میلیون تن فولاد داده شده است.

آملازاده در پایان گفت: خرمشهر نرخ بیکاری بالای ۲۰‌درصد دارد و دولت طرح‌هایی برای رفع بیکاری داشته که بعد از گذشت چند سال تاثیری نداشته‌اند.