کم‌کم فضا را به بخش خصوصی می‌سپاریم

ریحانه مظاهری- روز گذشته بخش نخست گفت‌وگو با رییس سازمان توسعه تجارت در همین صفحه درج شد. در ادامه بخش دوم و پایانی آن را می‌خوانید: در اینجا که بحث به بخش‌خصوصی رسید سوالی مطرح می‌کنیم از این جهت که شما به عنوان نماینده بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی نیز حضور دارید. در حال حاضر گفتمان اعضای اتاق برای اجرای اصل ۴۴ چگونه است، اینگونه به نظر می‌رسد که بسیاری از اعضا، اجرای این اصل را تنها محدود به منافع فردی خود کرده‌اند و اقتصاد کشور را خیلی مدنظر قرار نمی‌دهند؟

با شناخت محدودی که من از اتاق دارم باید بگویم که اغلب اعضا دغدغه ملی میهنی دارند و دلشان برای کشور می‌سوزد و اعتراضات آنها نیز براساس دلسوزی است و برخی فشارها نیز به اختلاف سلیقه‌ها بازمی‌گردد که هر کس گمان می‌برد به این شکل راحت‌تر می‌توان در جهت توسعه اقتصاد کشور گام بردارد.

اجازه بدهید سوالم را کامل کنم، می‌خواهم بدانم از نظر جنابعالی، اتاق و بخش‌خصوصی به آمادگی برای پذیرش نقش جدید خود در اقتصاد کشور رسیده یا خیر؟

بسیاری از فعالیت‌ها مثل حمایت از مصرف‌کننده در دیگر کشورها توسط انجمن‌های متشکل از بخش‌خصوصی انجام می‌شود، ولی در ایران همچنان شاهد حضور سازمان دولتی تحت عنوان حمایت از مصرف‌کننده هستیم و در واقع چنین انجمن‌هایی تاکنون توسط هیچ بخش‌خصوصی شکل نگرفته و حتی پیشنهاد اجرای آن را نیز نداشته‌ایم که ابتدا باید این فعالیت‌ها آغاز شود. همچنین توانمندسازی و واگذاری‌ها باید انجام شود زیرا بخش‌خصوصی توان اجرای همین بخش ناچیزی از واگذاری‌ها را نیز ندارد. بر این اساس لازم است ابتدا اصل تکامل در بخش‌خصوصی را اجرا کنیم و بعد به سراغ واگذاری‌ها برویم. در واقع دولت اول باید جایگاه لازم را برای این بخش‌ ایجاد کند و پس از واگذاری‌ها توقع کار داشته باشد.

به همین دلیل ما آمادگی داریم که با ارائه فضای نمایشگاهی کشور و جوایز صادراتی کم‌کم فضا را به بخش‌خصوصی بسپاریم.

اما واقعیت این است که اتاق نمی‌‌تواند فی‌البداهه همه کارها را بپذیرد زیرا نیروی کار موجود در بخش دولتی به صورت مجموعه‌ای شکل گرفته در بخش‌خصوصی وجود ندارد و اندام‌واره این بخش کامل نیست تا بتواند همه مسوولیت‌ها را یکجا بپذیرد.

سوال بعدی من پیرامون گزارش رژیم‌ تجاری ایران است که قرار بود سال گذشته به WTO ارائه شود، دلیل تاخیر در ارائه آن چیست؟

برای پاسخ یک جواب کلی می‌دهم زیرا این بحث در معاونت‌های دیگر در حال پیگیری است. اما تا جایی که من اطلاع دارم پس از آماده شدن گزارش رژیم تجاری ایران، مسوولان ما در حوزه روابط‌ بین‌الملل بازخوردها را از سوی WTO گرفتند و بر اساس آن اصلاحات لازم صورت گرفت که این اصلاحات زمانبر بود، زیرا باید اطلاعاتی تهیه شود که هم کامل باشد و هم فاقد اطلاعات اضافی و بعد از آماده‌سازی آن به دولت واگذار شود.

الان این رژیم تجاری آماده و به دولت ارائه شده دلیل تعلل دولت در تصویب آن چیست؟

بله. به طور کامل به دولت ارائه شده و در انتظار نوبت برای ارائه در هیات دولت و تصویب شدن است.