وقتی مسوولان کشورمان تصمیم می‌گیرند که در حوزه خلیج‌فارس فعال باشیم و قرارداد تجارت آزاد به امضا برسانیم بهتر است امور مربوط به فعالیت‌های اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود تا بخش خصوصی کشورهای مقابل نیز وارد عرصه فعالیت با ایران شود.

ابراهیم جمیلی، عضو هیات رییسه اتاق ایران،‌ با بیان اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به دو دسته تقسیم می‌شوند، افزود: دسته اول این کشورها تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای غربی‌ا‌ند و دسته دوم نیز سیاست‌های مستقلی دارند اما عمده این کشورها حاضر نیستند به سمت بی‌ثباتی و چالش پیش بروند و به همین دلیل نیز در دو دهه گذشته برای دستیابی به رشد اقتصادی تلاش کرده‌اند. وی با اشاره به شرکت رییس جمهور در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تصریح کرد: باید از فرصت فراهم شده نهایت استفاده را ببریم و علاقه مردم این کشورها به ایران را نیز در نظر بگیریم که امتیاز بزرگی برای گسترش مبادلات تجاری محسوب می‌شود.

جمیلی با بیان اینکه تعدادی از شیخ‌نشین‌ها و جزایر خلیج‌فارس اصالتا ایرانی‌اند، افزود: بسیاری از مردم ساکن در این سرزمین‌ها هنوز دلبستگی‌های به ایران دارند و از سویی نیز دبی رونق اقتصادی خود را مدیون ایران می‌داند لذا شرایط برای گسترش روابط مهیا است.

وی با اشاره به پیشنهادهای اقتصادی مطرح شده از سوی رییس جمهور خاطرنشان کرد: بحث‌های مطرح شده می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های آینده بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران باشد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران همچنین تصریح کرد که مسوولان کشورمان باید تلاش کنند محدودیت‌های ناشی از تحریم که در حال شکل گرفتن در کشورهای عربی است دوام نداشته و زمینه همکاری‌های اقتصادی بیشتری فراهم شود.

وی تاکید کرد: برای اجرایی شدن پیشنهادهای رییس جمهور باید کمیته‌های کاری ویژه اهداف تشکیل شود و اینگونه نباشد که در حد حرف باقی بماند.

جمیلی عنوان کرد: بخش خصوصی در به ثمر نشستن پیشنهادهای رییس جمهور نقش موثری ایفا می‌کند اما متاسفانه به‌‌رغم تاکیدهایی که انجام می‌گیرد هنوز هم این سربازان اقتصادی حضور فعالی ندارند.