گروه بازرگانی- اصولا از نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان مکانی برای ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و بازاریابی برای جذب مشتری بیشتر یاد می‌کنند.

دیروز نیز براساس تقویم شرکت سهامی نمایشگاه تهران قرار بود ساعت ۹ صبح نمایشگاه لوازم خانگی افتتاح شود. ساعت کمی از ۹ گذشته که به مقابل درب اصلی سالن ۳۸ که قرار بود محل افتتاح نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی باشد، می‌رسم.

چهره‌ای آشنا نمی‌بینم و خبری هم از مراسم افتتاحیه نیست هر چند دبیرکل شورای صنایع گازسوز چندی پیش ضمن اعلام خبر برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از حضور ۲۲۷ شرکت داخلی و ۴۱ شرکت خارجی خبر داده بود و اینکه تعداد شرکت‌کنندگان نیز ۱۵درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

سرانجام به یکی از عکاسان آشنا بر می‌خورم که مشغول عکاسی از غرفه‌های خالی موجود است، هنوز فضای غرفه‌ شکل نگرفته است. از او در مورد مراسم افتتاحیه می‌پرسم و اینگونه پاسخ می‌دهد: تو چرا آمدی؟ کسی قرار نبوده در مراسم افتتاحیه باشد؟ از خبرنگاران حوزه هم کسی نیست. پس تصمیم می‌گیرم به غرفه‌ها سر بزنم. در غرفه‌ها کسی نیست بیشتر افراد حاضر در غرفه مشغول رسیدن به سر و وضع خود یا غرفه‌هایشان هستند و البته گروهی هم شاید برای اثبات این امر که آنها هم سهمی در این نمایشگاه داشته‌اند با دوربین موبایل‌هایشان عکس‌های پی در پی با ژست‌های مختلف از خود می‌گیرند. کم‌کم بازدیدکنندگان سر و کله‌شان پیدا می‌شود که به نظر نمی‌رسد از روی تخصص و یا با جدیت به دیدن نمایشگاه آمده باشند شاید بیشتر جنبه تفننی آن برای آنها اهمیت داشته است.

البته افزایش جمعیت بازدیدکننده دلیل دیگری هم داشت که آن هم به برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو مربوط می‌شد اما آنجا نیز گروهی همچنان در انتظار ورود وزیر صنایع بودند که این انتظار به پایان رسید.

امروز و روزهای بعد هم قرار است همایش‌ها و سمینارهایی برای توجیه اقتصادی نمایشگاه‌ها برگزار شود اما سود واقعی برگزاری این نمایشگاه‌ها به نفع کیست و آیا جز پر کردن اوقات فراغت برای گروهی بازدیدکننده فایده دیگر هم دارد که البته بخش زیادی از این بازدیدکنندگان را زنان خانه‌داری در بر می‌گیرد که برای دیدن جدیدترین مدل‌های یخچال و گاز و... به آن سر می‌زنند. البته آرزوی ما رونق فضاهای نمایشگاهی است.

با این حال گفته می‌شود که کشورهای شرکت‌کننده در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با ۱۰درصد افزایش به ۱۰ کشور ایتالیا، آلمان، اسلوانی، آمریکا، ترکیه، چین، کره، امارات، انگلستان، تایوان و ترکیه رسیده است. همچنین تعداد شرکت‌کننده‌های داخلی ۱۵درصد افزایش داشته است.

این نکته هم قابل ذکر است که آمار صادرات آبگرمکن و چینی‌آلات در سال ۱۳۸۴ به ترتیب ۸۰۰هزار عدد و ۱۶۱۳ تن بود که در سال‌جاری صادرات بخاری و چراغ ۹۷درصد رشد نشان می‌دهد. در سال ۱۳۸۵ لوازم خانگی به خصوص «لوازم خانگی برقی» ۷درصد ارزش صادرات غیر نفتی را در بر گرفت.