کاهش 56درصدی مبادلات تجاری ایران و کانادا طی 8 ماه

گروه بازرگانی- پانزدهمین نشست مجمع سالانه و چهل و یکمین نشست مشترک اتاق ایران و کانادا با اتاق بازرگانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علا امیر محمدصادقی، رییس اتاق مشترک ایران و کانادا گفت: به رغم کند شدن موقت روابط سیاسی بین دو دولت، ما شاهد توسعه بیش از پیش سرمایه‌گذاری میان دو کشور بوده‌ایم. وی توسعه روابط دانشگاه‌ها، سدسازی، ساخت نیروگاه‌های پتروشیمی، گاز و نفت، ساخت قطعات اتومبیل، توسعه دامداری ایران از طریق اصلاح نژاد گاوی و سرمایه‌گذاری در زمینه ۴۰۰هزار هکتار زمین مزروعی کانولا را نمونه‌هایی از این توسعه فعالیت‌ها دانست. نایب رییس اتاق ایران نیز گفت: رییس‌جمهور تاکید کرده است که بحث اتاق‌های بازرگانی در روابط بین‌المللی و توسعه اقتصاد با کشورهای مختلف باید پررنگ‌تر از قبل باشد و این تصمیم جدی و قطعی نظام است. جنیر کریک، کاردار سفارت کانادا نیز در این نشست گفت: طبق درخواست دولت ایران، سطح روابط بین دو کشور از سفیر به کاردار تنزل پیدا کرده است و سفیر کانادا هفته گذشته ایران را ترک کرد. وی افزود: خوشبختانه در برنامه پنج‌ساله کشور ما شاهد باز شدن اقتصاد ایران از راه ارتقای جایگاه اتاق بازرگانی هستیم و امیدواریم اتاق بازرگانی ارتباطات جهانی خود را فراگیرتر کند. سپس ماهرابوگوندیا وابسته بازرگانی سفارت کانادا نیز در این مجمع با اشاره به کاهش ضایعات تجاری اقتصادی ایران و کانادا گفت: در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۰۷ سطح روابط اقتصادی در کشور ۵۶درصد کاهش داشته است و از ۱۹۰میلیون دلار به ۸۶میلیون دلار رسیده است.وی افزود: طی دو سال گذشته ارتباط میان دو دولت محدود شد و باعث شد که ما فعالیت‌مان را با بخش دولتی محدود کنیم. این مقام مسوول دلیل کاهش روابط را سیاست‌های کشور خود و دلیل دیگر را تحریم سازمان ملل دانست به طوری که در حال حاضر بانک‌های کانادا، اسناد تجاری ایرانیان را به سختی می‌پذیرند و یا نمی‌پذیرند. کاردار کانادا با اشاره به اینکه ۷درصد دانشجویان در حال تحصیل در کانادا خارجی هستند، گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از این دانشجویان را ایرانیان تشکیل می‌دهند که این دانشجویان از محبوبیت بالایی در کانادا برخوردار هستند. وی همچنین با اعلام نتایج سفر خود به کانادا و رم گفت: سیاست کانادا در این است که روابط باز بازرگانی داشته باشد و موافقنامه‌های تجارت آزاد امضا کند. علاوه بر این کانادا مایل است مانع از پرداخت مالیات مضاعف شرکت‌ها شود. سپس رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر جلوگیری از سیاسی کردن روابط اقتصاد بین‌الملل یادآور شد: باید با منطق اقتصادی مسائل را دنبال کنیم. تحریم‌ها فقط بر کشور تحریم شونده تاثیر نمی‌گذارد، بلکه کشور تحریم‌‌‌کننده نیز متضرر می‌شود و در نهایت‌ کل نظام اقتصادی جهان را با مشکل مواجه می‌کند. وی افزود: تجربه ثابت کرده است که اگر کشورها و شرکت‌ها در روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود در تماس مستقیم باشند به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران سپس با اشاره به تحولات اخیر اقتصادی ایران گفت: تحولات اقتصادی ایران اهمیت استراتژیک این کشور را بیش از پیش خواهد کرد و کانادا نباید این فرصت و موقعیت را از دست بدهد. رییس اتاق بازرگانی یادآور شد: من به دوستان کانادایی یادآوری می‌کنم که راهی را نروند که پیشروهای آنها در حال بازگشتن از آن هستند.

وی گفت: ما روزهای بسیار سختی را در زمان جنگ سپری کرده‌ایم و ایرانیان دوستان روزهای سختی را خوب به یاد می‌آورند از این رو خوب به خاطر داریم که کدام کشورها طرف متجاوزان را گرفتند ولی حالا زمانی فرارسیده که جهان مظلوم و متجاوز را خوب می‌شناسد. در پایان این مجمع تراز مالی اتاق مشترک ایران و کانادا به تصویب اعضای این اتاق رسید و شاهرخ ظهیری به عنوان بازرس اصلی و فرهاد رکنی به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.