سفرهای اتاق ایران، توریستی است نه تجاری

گروه بازرگانی- نخستین نشست هماهنگی دبیران اجرایی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به منظور تبادل‌نظر در خصوص اهداف کلان اتاق‌های بازرگانی برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن را علی عبداللهیان، معاون اتاق بازرگانی ایران در امور شهرستان‌ها به عهده داشت، دبیران اجرایی تمامی‌اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها حضور داشتند. ضرورت تشکیل این جلسه با گذشت قریب به یک سال از استقرار رییس و هیات‌رییسه جدید اتاق بازرگانی ایران پیشتر احساس می‌شد، چرا که در طول سال‌ها فعالیت اتاق‌های بازرگانی و هویت یافتن آن، اتاق‌های شهرستان‌ها نیمه‌فعال و ناهماهنگ عمل کردند و آنچه کار را دشوارتر می‌نمود هماهنگ نبودن این اتاق‌ها به ویژه در اعزام هیات‌های تجاری و یا دعوت از تاجران دیگر کشورها با دیگر اتاق‌ها بود.

اجازه فرصت‌سوزی نمی‌دهیم

در ابتدای این نشست عبداللهیان با خاطرنشان کردن شرایط اقتصادی کشور و لزوم درک مقتضیات زمان گفت: در شرایط کنونی با استفاده از امکانات فکری یکدیگر لازم است زنجیره کاملی را شکل دهیم و با نزدیک شدن به تفکرات یکدیگر به برنامه عمل منسجمی‌دست یابیم. وی با بیان اینکه اجازه فرصت‌سوزی در اجرای اصل ۴۴ را نمی‌دهیم، گفت: وظیفه اتاق بازرگانی پس از ابلاغ اصل ۴۴ سنگین‌تر شده است و باید نگاه خود را با آنچه که نیاز اقتصادی کشور است هماهنگ کنیم.

معاون اتاق بازرگانی ایران در امور شهرستان‌ها تصریح کرد: بیداری اقتصادی در بدنه کشور به وجود آمده است و مجلس و دولت نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

عبداللهیان با تاکید بر نقش اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها افزود: اتاق بازرگانی ایران بازوی اتاق‌های شهرستان‌ها است و ما صرفا نقش علمداری رای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها را ایفا می‌کنیم.

وی تبیین نوع ارتباطات، ساماندهی داخلی، انتقال تجارب میان شهرستان‌ها و شروع برنامه‌ریزی استراتژی را از دیگر برنامه‌های اتاق بازرگانی برشمرد.

در ادامه این نشست شمس‌‌الدین خارقانی، معاون امور بین‌المللی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اهمیت نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: اتاق بازرگانی جزو ارکان اصلی کشور بوده و در اقتصاد و سیاست خارجی کشور نقش بسزایی دارد. وی افزود: برای توسعه اقتصادی سالم لازم است تا توسعه ارتباطات داشته باشیم.

خارقانی با اشاره به اهمیت اعزام هیات‌های تجاری تصریح کرد: برنامه سفر هیات‌های تجاری لازم است با هماهنگی سازمان‌های مربوطه صورت گیرد تا شاهد حضور همزمان چند هیات از یک شهرستان به کشوری خاص نباشیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در خصوص ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: برای اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ که بخش‌خصوصی از ۸۰ سال قبل به دنبال آن بوده لازم است اتاق بازرگانی به عنوان مجلس بخش‌خصوصی اقداماتی را انجام دهد، چرا که امروز دولت آمادگی دارد تا اصل ۴۴ اجرایی شود و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. خارقانی با اشاره به اینکه برنامه سال ۸۷ اتاق بازرگانی تا پایان دی‌ماه تنظیم خواهد شد، گفت: این برنامه پس از تایید از سوی‌ رییس اتاق بازرگانی ایران با سازمان‌های مختلف مطرح خواهد شد. معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ادامه داد: طرح این نظرات با سازمان‌های مختلف الزامی ‌نیست، اما برای استفاده از یارانه‌ها و امکانات سازمان‌ها، برنامه اتاق را با آنان مطرح می‌کنیم.

سفرهای هیجان‌زده

در ادامه این نشست مهرزاد خلیلیان دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از سفر هیات‌های تجاری به کشورهای دیگر گفت: در این سفرها دچار هیجان‌زدگی می‌شویم و سفرهای بدون دستاورد انجام می‌دهیم. خلیلیان تصریح کرد: نبود برنامه‌ریزی دقیق برای سفرها باعث شده که این سفرها بیشتر جنبه توریستی پیدا کند و بعد تجاری آن کم‌رنگ شود.

وی همچنین خواهان شفاف شدن نقش سازمان‌ توسعه تجارت در سفرها شد. وی افزود: لازم است برای این سفرها برنامه‌ریزی داشته باشیم تا سفرهای بدون دستاورد و هزینه بر انجام نشود.

همچنین ایزدفر، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی شیراز نیز از اتاق بازر گانی ایران خواست تا در سفر هیات‌های تجاری آفریقایی به ایران، اتاق بازرگانی شیراز و استان فارس را که به عنوان استان معین کشورهای آفریقایی انتخاب شده است، مطرح کنند.

ایزدفر با تاکید بر سفر فروردین ماه رییس جمهوری به شیراز و استان فارس و معرفی کردن شیراز برای برقراری رابطه با آفریقا خواهان رعایت اجرای دستور رییس جمهور از سوی دیگر اتاق‌ها شد.

علوی دبیر کل اجرایی اتاق کرمان نیز از ارائه نشدن گزارش دقیق سفرها به اتاق‌های شهرستان‌ها به منظور بهره‌برداری از روابط جدید ایجاد شده انتقاد کرد.

احمدپناه دبیر اجرایی اتاق سنندج نیز با ابزار تاسف گفت: سفرهای شهرستان‌ها بارها به تعویق افتاده است در موارد بسیاری تجار به دلیل نبود هماهنگی دقیق از همراهی در سفر انصراف داده‌اند.

اتاق ایران و تکرار مشکلات

دبیر اجرایی اتاق رشت در ادامه این نشست گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته مشکلات مطروحه در اتاق تکرار می‌شود و هر بار تنها طرح مشکل می‌کنیم.

هاتفی افزود: برداشت من این است که در اتاق پردازش صحیحی از مشکلات نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این هماهنگی به سمت تمرکزدهی حرکت کند ایجاد مشکل خواهد کرد چرا که ساختار خصوصی بودن آن از دست می‌رود و این در حالی است که هماهنگی‌ها باید به علت رفع هدر رفتگی‌های مالی و زمانی جهت‌گیری شود.

در ادامه این نشست دبیر اجرایی اتاق گرگان با انتقاد از نحوه صدور مجوز سفرها از سوی سازمان توسعه تجارت گفت: سوم آبان ماه سال‌جاری مجوز سفر اتاق گرگان به تاجیکستان از سوی این سازمان صادر شد که درست ۴ روز بعد مجوز دیگری برای اتاق بازرگانی دیگری به منظور سفر به تاجیکستان به طور همزمان ارائه گردید که این همزمانی به نوعی شرایط به هدر رفتن پتانسیل‌ها و موازی‌ کاری را ایجاد کرد. دبیر اجرایی اتاق زاهدان نیز از ناهماهنگی سازمان‌ها در زمان‌بندی اعزام هیات‌های تجاری انتقاد کرد و درخواست کرد اتاق ایران نرم‌افزارهای مناسب را برای تسریع فعالیت اتاق‌ها در اختیار اتاق‌های شهرستان‌ها بگذارد.

عبدالهیان در پاسخ به دبیر اجرایی اتاق زاهدان اعلام کرد:‌ اتاق بازرگانی تهران به دلیل داشتن سیستم نرم‌افزاری مجهز و مناسب به طور رایگان امکانات نرم‌افزاری خود را در اختیار دیگر اتاق‌ها خواهد گذاشت.

وی همچنین از اتاق‌ها درخواست کرد تا سایت‌های اطلاع‌رسانی خود را فعال کنند.

وی در پایان سخنان خود خبر تبدیل سایت اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی به پورتال اطلاع‌‌رسانی را اعلام کرد و گفت: از این پس سایت‌های تمامی اتاق‌های شهرستان‌ها تحت یک مدیریت واحد ساماندهی می‌شوند.

در پایان این نشست نیز مرعشی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از پنج محور اصلی برنامه‌ریزی اتاق‌ها نام برد و آن را چنین تشریح کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی در شرایطی هستیم که دیگر نمی توانیم منتظر تفویض اختیار از سوی دولت باشیم چرا که در شرایط کنونی اقتدار بخش خصوصی در رفتار جمعی ما است.

وی افزود: استفاده از تجارب اتاق‌های بازرگانی موفق دیگر کشورها، دستیابی به قانون کارآمد و جامع، داشتن راهبردهای بلندمدت برای اتاق‌ها، ایجاد ساختاری مبتنی بر تمرکز و عدم تمرکز همزمان و سامان دادن به اتاق فکر در مرکز اتاق‌های بازرگانی کشور از مهم‌ترین برنامه‌های اتاق است که مدیران اتاق در جهت دستیابی به برنامه‌ها، باید به آنها محوریت دهند.