تحریم‌ها اثر نکرده

گروه بازرگانی - هفتمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از ۲۷ تا ۳۰آذر ماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

حبیب‌ا... انصاری، دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی به بهانه برگزاری این نمایشگاه وضعیت و جایگاه صنعت لوازم خانگی در کشور را تشریح کرد و از تهیه طرح تسهیلات ویژه برای خرید لوازم خانگی در ماه آینده خبر داد. وی به زمان نامناسب نمایشگاه لوازم خانگی در دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل موقعیت زمانی و هوای بارانی و برفی در پایان سال، هفتمین نمایشگاه را از زمان بهمن ماه به آذر ماه موکول کردیم.

دبیر شورای صنایع گاز و لوازم خانگی با اشاره به روند صعودی حضور شرکت‌ها در نمایشگاه خاطرنشان کرد: ثبت‌نام شرکت‌های ایرانی ۱۰درصد و شرکت‌های خارجی ۱۵درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی در عین حال افزود: در این نمایشگاه ۲۰۶ شرکت ایرانی ثبت‌نام کرده‌اند که فضایی بالغ بر ۱۱۷۴۰مترمربع به آنها تعلق گرفته است. همچنین ۳۵شرکت خارجی نیز ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۵۷۰مترمربع نیز به آنها اختصاص دارد.

به گفته انصاری شرکت‌های خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، عمارات، اسلوونی، چین، ترکیه، تایلند، کره، فرانسه و بلژیک به این نمایشگاه می‌آیند. انصاری با توجه به طیف گسترده انواع لوازم خانگی در کشور تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی دو بخش عمده دارد، قطعه‌سازان و تولیدکنندگان محصول نهایی.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه همچنین وضعیت تولید ما در قطعه‌سازی را نیز نشان می‌دهد که در چه مرحله بالایی از نظر کمیت و کیفیت قرار داریم. انصاری معتقد است برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی تعامل مدیران تولیدکننده قطعه و نیز محصول نهایی ایرانی و خارجی را فراهم می‌کند و در عین حال زمینه را برای تحقیق مدیران و دانشجویان پدید می‌آورد.

وی مذاکره با خریداران خارجی را نیز طی برگزاری نمایشگاه حائز اهمیت دانست و بیان کرد: به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و نیز ایجاد فضاهای نامناسب داخلی از سوی برخی افراد، هفتمین نمایشگاه از رونق و رشد خوبی برخوردار است.

مجری نمایشگاه لوازم خانگی با اعلام اینکه ۳۰درصد نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی تامین می‌شود، اظهار کرد: در سال ۸۵، ۹۲میلیون و ۹۲۲هزار دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم که حدود ۳/۲درصد نسبت به سال ۸۴ افزایش نشان می‌دهد.

به طوری که در سال ۸۵، ۷درصد از کل صادرات غیرنفتی به لوازم خانگی اختصاص داشت.

انصاری همچنین، تمرکز بر تولید برای تامین نیاز داخلی را نادرست ارزیابی کرد.

وی نرخ بهره و تجمیع عوارض را از جمله موانع توسعه صادرات در کشور خواند و تاکید کرد: توسعه صنعت منجر به توسعه اقتصادی و توسعه اقتصادی موجب افزایش اشتغال و رفاه عمومی می‌شود.