درآمد مسیرهای ترانزیتی بیشتر از نفت است

گروه بازرگانی- دومین روز از همایش تجارت الکترونیک دیروز برگزار شد. هرچند در روز دوم تعداد حاضران به حداقل ممکن رسیده بود و از مسوولان روابط عمومی وزارت بازرگانی به عنوان برگزارکنندگان همایش نیز خبری نبود، اما تعدادی از مسوولان که براساس وعده قبلی قرار سخنرانی داشتند به جایگاه آمدند و به ارائه عملکرد و راهکارهای موردنظر خود در بخش‌های مختلف در جهت توسعه تجارت الکترونیک کشور پرداختند. البته در این همایش نیز همانند بسیاری از همایش‌های قبلی، رییس کل گمرک ایران غایب بود و کاخکی، مدیر دفتر آمار و خدمات ماشینی گمرک به نمایندگی از وی به توضیح فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

۸۰درصد بیمه پرداخت شده «دیه» است

نوروز کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی ایران در این همایش با اشاره به فروش بیمه‌های اینترنتی و ضرورت اجرای آن در تجارت الکترونیک گفت: برای خرید بیمه‌نامه‌ها از طریق اینترنت نیازمند سیستمی امن و مطمئن هستیم و به طور کلی در بیمه الکترونیکی وجود نظام بانکی پویا و پیشرفته به عنوان پیش‌نیاز ضروری است.

وی افزود:‌ در‌حال‌حاضر انگیزه خریداران به دلیل در دسترس بودن به هنگام و ارائه خدمات «آن‌لاین» بیمه، افزایش یافته است.

کهزادی، ۸۰درصد پرداخت‌های بیمه طی سال گذشته را مربوط به دیه دانست و تصریح کرد: رقم کل خسارات پرداختی سال گذشته بیمه ۱۲۰۰میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه کارگروه بیمه الکترونیکی در بیمه مرکزی ایران تشکیل شده است، اظهار داشت: در‌حال‌حاضر تدوین پورتال جامع بیمه اینترنتی با توجه به میزان عرضه و تقاضای بیمه‌نامه‌ها، در دستور کار قرار گرفته است.

کهزادی ادامه داد: در‌حال‌حاضر ۶میلیون خودرو تحت پوشش بیمه قرار دارد و بیمه شخص ثالث نیز زیان‌ده محسوب می‌شود در حالی که افزایش نرخ‌ها باعث تورم می‌شود و در این بخش با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

کهزادی همچنین در حاشیه این همایش در خصوص مراحل تدوین لایحه شخص ثالث گفت:‌ لایحه جدید شخص ثالث در فصل تعاریف قرار دارد و فکر می‌کنم تا پایان دوره مجلس هفتم به تصویب برسد.

وی همچنین با اشاره به خصوصی‌سازی در بخش بیمه تصریح کرد: بیمه‌های دولتی چون به بدنه دولت متصل هستند، به صورت سفت و سخت کنترل نمی‌شوند ولی با خصوصی شدن بخشی از وظایف وزارت اقتصاد نیز به بیمه مرکزی منتقل خواهد شد.

وی در خصوص‌واگذاری سهام بیمه البرز در بورس اظهار بی‌اطلاعی کرد و پیرامون ۱۰ فرمان رییس‌جمهور گفت: بخشی از کارگروه بیمه نیاز به تغییر قوانین دارد که از طریق دولت به مجلس ارائه می‌شود و بخشی دیگر نیز بیمه‌های فردی و نظارتی است که نظارت بیمه مرکزی و دستگاه‌های نظارتی باید با استانداردهای جدید اجرا شود.

وی انحلال شورای عالی بیمه را رد کرد و افزود: این شورا جزو مجموعه‌هایی است که اکنون در دولت کمیسیونی تشکیل داده است و از طریق این کمیسیون امور مربوطه را پیگیری می‌کند.

تغییر قوانین گمرکی

کاخکی، مدیر دفتر آمار و خدمات ماشینی گمرک نیز که در این همایش به جای رییس کل گمرک حضور یافته بود، طی سخنانی به بررسی روند تشکیل سازمان جهانی گمرک و نیز روند فعالیت این بخش در ایران پرداخت.

وی شروع مکانیزاسیون گمرک ایران را از سال ۱۳۷۱ دانست و گفت:‌ تمرکز اصلی ما بر به کارگیری سیستم‌های مشتری‌محور است و بر این اساس از یک دهه قبل استفاده از نرم‌افزار آسیکودا را با هدف بومی‌سازی این سیستم در گمرک کشور به کار گرفتیم و در‌حال‌حاضر ۶۴ گمرک در کشور به این سیستم مجهز هستند.

وی استفاده از مدیریت ریسک برای صادرات و واردات را از جمله محورهای گمرک در کشور دانست و تصریح کرد: در جهت توسعه فعالیت‌های گمرک کارشناسانی به کشورهای دیگر اعزام کرده‌ایم و در‌حال‌حاضر دو کارشناس ما به پیاده‌سازی این سیستم در افغانستان کمک می‌کنند.

وی به کارگیری نرم‌افزار آسیکودا را عاملی در جهت سریع‌تر و مطمئن‌تر شدن فعالیت‌های گمرکی در کشور تا ۸۲درصد عنوان کرد.

کاخکی استفاده از مسیرهای ترانزیتی موجود را عاملی مهم در راستای کسب درآمد بیشتر دانست و گفت: با استفاده از مسیرهای ترانزیتی موجود می‌توانیم درآمدی بیشتر از نفت برای کشور به دست آوریم.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های گمرک الکترونیک افزود: مهم‌ترین چالش ما فرهنگ‌سازی است، زیرا گمرک سازمانی قدیمی است و نیاز به تغییراتی در بخش قوانین مقررات دارد.

به گفته کاخکی، هم‌اکنون قوانین تجارت الکترونیک تصویب شده ولی به طور کامل حل نشده است و در این میان منابع انسانی و زیرساخت‌ها نیز نیاز به توسعه دارد.

وی در ادامه به اقدامات لازم جهت رفع مشکلات موجود اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات برون سازمانی مثل برگزاری جلسات همزمان با سازمان‌های مربوطه و اقدامات درون‌سازمانی مثل تغییر ساختارها از فعالیت‌هایی است که در این بخش لازم است.

وی با اشاره به استفاده از سیستم کدینگ کالا ادامه داد: استفاده از کارت هوشمند نیز در گمرک آغاز شده که با استفاده از این سیستم اطلاعات پروانه‌های ترخیص کالا ثبت می‌شود و از جعل اسناد گمرکی جلوگیری خواهد شد.