روسای کمیسیون‌های اتاق ایران شناخته شدند

شبنم آذر

نخستین دوره انتخابات‌ هیات‌رییسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران و اعضای کمیسیون‌ها برگزار شد. در این انتخابات که اکثریت اعضای هر کمیسیون حضور داشتند، نام رییس و نایب‌رییس اول و نایب رییس دوم کمیسیون‌ها مشخص و اعلام شد.

کمیسیون تجارت نخستین کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران بود که طی آن سیدحمید حسینی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های پتروشیمی؛ هریسچیان، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، کیخسروی بابامیری، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی سنندج و پورقاضی نامزد شدند و ۳۲ عضو این کمیسیون، فاروق کیخسروی بابامیری را با ۱۷ رای به عنوان رییس، سیدحمید حسینی را با ۱۵رای به عنوان نایب رییس اول و احمد هرسیچیان را با ۱۴رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب کردند. در حاشیه این انتخابات، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: کمیسیون تجارت به دلیل تصمیم‌سازی اقتصادی و تجاری کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و اعضای این کمیسیون نباید تنها بر شرکت در جلسات ماهانه اکتفا کنند، بلکه باید با توجه به نقش مهم این کمیسیون در جهت تحقق اهداف بخش‌خصوصی کشور هرچه بیشتر تلاش کنند.

در ادامه انتخابات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران، اعضای کمیسیون صنعت با کاندید شدن ۶نفر از اعضا سرانجام بهروز صادقی از اتاق بازرگانی ساری با ۱۶ رای را به عنوان رییس، محمدعلی عباسی از اتاق بازرگانی اراک را به عنوان نایب رییس اول و محسن خلیلی عراقی از اتاق تهران را به عنوان نایب رییس دوم انتخاب کردند. در حاشیه انتخابات کمیسیون صنعت بهرامی نوشهری با ۱۱ رای به نفع خلیلی عراقی انصراف داد و گفت: متاسفانه یکی از دلایل مهم وجود چالش در صنعت کشور و زمین‌گیر شدن آن انجام انتخاب‌های نادرست در راس صنایع کشور است. انتخابات سوم نیز که با ۲۴ عضو انجام پذیرفت انتخابات کمیسیون حمل‌و‌نقل و امور گمرکی بود که با کاندید شدن ۸ عضو کمیسیون برای حضور در هیات‌رییسه سرانجام مسعودرضا خوانساری با ۱۵ رای به عنوان رییس کمیسیون، رضا کامی از اتاق تبریز با ۱۴ رای به عنوان نایب رییس و فاطمه مقیمی با ۸ رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند.

اعضای هیات‌رییسه کمیسیون سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اتاق بازرگانی ایران نیز که با حضور ۶ نفر از ۱۱ عضو این کمیسیون و پنج نفر از اعضای هیات‌رییسه برگزار شد، محمد اسلامیان را با ۹ رای به عنوان رییس، علی موحد را با ۸ رای به عنوان نایب رییس اول و یحیی‌آل‌اسحاق را با شش رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب کردند.

در حاشیه این انتخابات، مهدی جاریانی با کسب شش رای به نفع یحیی‌آل‌اسحاق انصراف داد. این در حالی بود که یحیی‌آل‌اسحاق نامزدی خود را کتبا اعلام کرد و خود در جلسه حضور نداشت.

با وجود اهمیت کمیسیون سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اتاق بازرگانی ایران در فضایی که اجرای اصل ۴۴ بر آن حاکم است، این کمیسیون با جمعیت اندک ۱۱ نفری تنها شاهد حضور ۶ تن از اعضا در انتخابات بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه انتخابات این کمیسیون بر اثرگذاری تصمیمات این کمیسیون در چهار سال آینده تاکید کرد و خواهان ارتباط قوی این کمیسیون با مجمع تشخیص مصلحت نظام که وظیفه نظارت بر سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را برعهده دارد و نیز شورای عالی اصل ۴۴ شد.

وی ابراز امیدواری کرد: به اعضای این کمیسیون در طول فعالیت آن افزوده شود. در ادامه، برگزاری انتخابات کمیسیون انرژی به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا به هفته آینده موکول شد. رییس کمیسیون اقتصاد کلان، بیمه و بانک نیز بنا به انتخاب اعضای کمیسیون بحرینیان با ۱۱ رای نایب رییس اول باقری با ۹ رای و نایب رییس دوم مهرعلی‌زاده با ۷ رای اعلام شدند.

در حاشیه این انتخابات که تقی بهرامی نوشهر طی آن به نفع خلیلی کنار کشید. رضا شهبخش نیز ثبت‌نام کرده بود که رای اعتماد نیاورد.

نهاوندیان نیز در پایان انتخابات این کمیسیون گفت: متاسفانه دولت در مورد بودجه سال آینده هیچ‌گونه مشورتی با بخش‌خصوصی انجام نداده است که با پیگیری‌های این کمیسیون این مساله باید اصلاح شود. وی همچنین در ابتدای انتخابات کمیسیون تشکل‌ها گفت: ما اتاق بازرگانی ایران را به عنوان تشکل تشکل‌ها می‌شناسیم و باید به سمتی برویم که تشکل‌های کشور از طریق اتاق بازرگانی با وزارتخانه‌ها مرتبط شوند. در انتخابات این کمیسیون نیز جابرانصاری با ۱۰رای به نفع غلامرضا اکبرزاده، نایب رییس دوم کنار کشید.

حسن جلال‌پور از اتاق کرمان که رییس انجمن پسته ایران نیز هست نایب رییس دوم و علی‌اصغر جمعه‌ای رییس اتاق سمنان با ۱۹ رای به عنوان رییس کمیسیون انتخاب شد.

رییس اتاق این بار دیگر در حاشیه‌ این نشست از نبود سازماندهی مطلوب در بخش خصوصی ابراز نگرانی کرد و گفت: تحویل گرفتن مسوولیت از دولت این نگرانی‌ را فراهم آورده است که بخش خصوصی تا چه اندازه توان پذیرش این مسوولیت را بر دوش خود دارد.

وی افزود: بدیهی است که بخش خصوصی هنوز از سازماندهی دولتی برخوردار نیست و کار سختی در پیش دارد تا به سازماندهی مطلوب برسد و بی‌شک طی این مسیر نیاز به ابتکار دارد.

در ادامه انتخابات کمیسیون معادن برگزار شد که به ترتیب حمیدی انارکی به عنوان رییس و بهرامن و صادقیان به عنوان نایب رییس اول و دوم انتخاب شدند. این در حالی بود که بهرامن با یک رای بیشتر به عنوان رییس برگزیده شد ولی درخواست کرد تا سمت رییسی کمیسیون به حمیدی انارکی منتقل شود.

در انتخابات کمیسیون حقوق قضایی و اخلاق کسب‌وکار نیز مرعشی با ۹ رای رییس فروغان از اتاق شیراز با ۸ رای نایب رییس دوم و فرزانه با ۹ رای نایب رییس اول شد.

رییس اتاق ایران در حاشیه این انتخابات نیز با تاکید بر امنیت نقش این کمیسیون گفت: تدوین قانون فضای کسب‌وکار و ایجاد فضای مناسب کارآفرینی در طول تاریخ برای نخستین بار در ایران انجام می‌شود که وظیفه آن بر عهده اتاق بازرگانی ایران گذاشته شده تدوین این قانون توسط این کمیسیون از مهم‌ترین وظایف محول شده به کمیسیون مذکور است. وی در ادامه گفت: کار بزرگ تدوین استراتژی اتاق برای داشتن نگاه آینده نگرانه نیز به عنوان کار تحقیقاتی در‌حال‌حاضر بر عهده این کمیسیون است. وی همچنین در آغاز انتخابات هیات رییسه کمیسیون گردشگری صنعت گردشگری را با جلب سرمایه خارجی دارای رابطه دو سویه دانست و گفت: سیمای گردشگری در ذهنیت تاریخی جامعه باید اصلاح شود و این تنها با توسعه گردشگری در میان کشورهای اسلامی میسر است.

در انتخابات کمیسیون گردشگری نیز سیف‌زاده به عنوان ریس، ذره‌بینی به عنوان نایب رییس اول و بقایی به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند. انتخاب کمیسیون کارآفرینی نیز به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا در نخستین روز انتخابات برگزار نشد و به روز آینده موکول شد.

انتخابات کمیسیون صادرات با ۱۷ رای به اسدا... عسگراولادی منتج به انتخاب او به عنوان رییس شد. ابوالفضل شریف از اتاق بازرگانی شیراز نیز با ۱۴ رای نایب رییس و عبدالرضا مهدی‌زاده از اتاق بازرگانی ارومیه با ۹ رای نایب رییس دوم شد.

در آخرین انتخابات برگزار شده در نخستین روز برگزاری انتخابات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران که مربوط به کمیسیون ICT و تجارت الکترونیک بود مسعود شبستانی با ۸ رای رییس، رضا طلایی از اتحادیه صادر کنندگان نرم‌افزار با ۷ رای نایب رییس و فرهاد رهنی از اتاق اصفهان با ۵ رای نایب رییس دوم شد.

انتخاب کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران براساس آیین‌نامه با حضور دست کم هفت نفر از اعضا و حضور حتمی رییس یا یکی از نایبان رییس رسمیت می‌یابد و به همین دلیل انتخابات دو کمیسیون به روز بعد موکول شد.

در ادامه برگزاری انتخابات کمیسیون‌‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران در دومین روز نیز اعضای هیات رییسه کمیسیون‌های سازمان تجارت جهانی و سازمان‌های بین‌المللی و «کارآفرینی و بازار سرمایه» انتخاب شدند.

در جریان انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون سازمان تجارت جهانی (WTO) مهندس علی محمد شریفی از کنفدراسیون صادرات ایران با ۱۲ رای به عنوان رییس، احمد آزادمرد از سندیکای صنایع کنسرو ایران با ۱۰ رای به عنوان نایب رییس اول و محمدرضا سروش از اتاق بازرگانی تهران با ۹ رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند.

محمد نهاوندیان رییس اتاق ایران در سخنانی در این نشست ضمن ابراز تاسف از کمبود اشراف و تسلط بخش خصوصی نسبت به مقررات WTO تصریح کرد: در پروسه الحاق به سازمان جهانی تجارت، بخش خصوصی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، لذا کسانی که ارتباط‌ها و تماس‌های خوبی با این سازمان داشته و دارای ارتباطات بین‌المللی قوی در این زمینه هستند، می‌توانند در این کمیسیون به خوبی ایفای وظیفه نمایند. وی با تاکید بر ضرورت حفظ منافع و هویت ملی خاطرنشان کرد: اصولا باید دید چالش اصلی نظام، کشور و اقتصاد ایران چیست تا با پیدا کردن فرمولی مشخص هم مطابق با جهان، کار و فعالیت کنیم و هم عزت و اقتدار ملی خود را حفظ کنیم.

در ادامه برگزاری انتخابات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران، انتخابات کمیسیون کارآفرینی و بازار سرمایه انجام شد که در پی آن صمد دادگر از اتاق بازرگانی بندرعباس به عنوان رییس، علی نقیب از انجمن صنایع بهداشتی و آرایشی ایران به عنوان نایب رییس اول و حسن ممتحن از اتاق بازرگانی شیراز به عنوان نایب رییس دوم این کمیسیون برگزیده شدند.

رییس اتاق ایران در سخنانی توجه به لازمه‌های کارآفرینی را از موضوعات کاری این کمیسیون برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه قانون فضای مساعد کسب و کار و رفع موانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را از قوه مقننه دریافت کرده‌ایم و این مساله، فرصت بی‌سابقه‌ای را در اختیار اتاق بازرگانی قرار می‌دهد. وی ابراز امیدواری کرد این کمیسیون بتواند پیش نویس قانون آبرومندی برای اصلاح فضای کسب و کار کشور ارائه کند.