گروه بازرگانی- رییس جمهور به دلیل اینکه صورت‌های مالی کارخانجات شکر سودآور بوده، با خرید شکر مازاد کارخانه‌ها با مابه‌التفاوت ۱۶۰ تومانی مخالفت کرده است.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته مسعود میر کاظمی وزیر بازرگانی از خرید شکر مازاد کارخانه‌ها با نرخ ۱۶۰ تومان خبر داده بود. وی گفته بود: بحث کاهش تعرفه شکر در حال حاضر مطرح نیست ولی دولت با خرید شکر انبار شده در کارخانجات و با پرداخت مابه‌التفاوت سعی در کمک به این بخش دارد.

اما در جلسه چند روز گذشته در این خصوص، رییس جمهور با مشاهده صورت‌های مالی کارخانجات شکر که حاکی از سودآور بودن آنها بوده است، با خرید شکر کارخانجات مخالفت کرده است.

همچنین قرار است که با حضور صاحبان کارخانجات و معاون اول رییس جمهور این موضوع بررسی و تصمیم‌گیری شود. همچنین محمدصادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که با وجود واردات سه برابری شکر شاهد افزایش قیمت این محصول در کشور هستیم، گفت: اعلام آمار واردات سه برابری شکر به کشور کاملا اغراق‌آمیز بوده است چرا که افزایش قیمت این محصول در داخل حاکی از آن است که واردات محسوسی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این که در کنار واردات شکر شاهد صدور حجم عظیمی از این محصول به کشورهای همسایه هستیم، خاطر نشان کرد: صادرات موجب شده است که با وجود واردات شاهد افزایش قیمت‌ها در داخل باشیم. مفتح در پاسخ به این سوال که آیا آمار گمرک در خصوص واردات شکر ناصحیح است، توضیح داد: این آمار اشتباه نیست، اما به طور حتم نیاز داخل بیش از واردات است و همین عامل موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران نیز می‌گوید: هر کیلو شکر وارداتی با هزینه‌های حمل و نقل ۳۵۰ تومان است در حالی که توزیع آن کیلویی ۹۰۰ تومان برآورد می‌شود. بهمن دانایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته بارندگی همزمان با برداشت نیشکر باعث آسیب دیدگی ۳۰درصد مزارع نیشکر شد افزود: سال گذشته تولید شکر از نیشکر حدود ۴۰۰هزار تن بود و اگرچه دولت در اوایل سال ۸۵ تصویب کرده بود که ۶۵۰هزار تن شکر کارخانه‌های داخلی را خریداری کند، ولی بحران کمبود نقدینگی کارخانه‌های قند و شکر، به قوت خود باقی ماند و فروش نرفتن شکر داخلی به دلیل واردات بی رویه هم مزید بر علت شد.

وی گفت: شکر خارجی وارداتی هر کیلوگرم ۳۰۰ تومان و با هزینه‌های حمل و نقل حدود ۳۵۰ تومان است در حالی که قیمت شکر در بازار حدود ۹۰۰ تومان است و از طرفی عمده فروش‌ها نیز شکر کارخانه‌های داخلی را به قیمت ۴۰۰ تومان به صورت عمده نمی‌خریدند چون شکر ارزان خارجی به وفور در دسترس بود.