هرگونه فرصت‌سوزی خیانت به  کشور است

همایش فرهنگ، رسانه و تحقق اصل۴۴ همزمان با پانصدمین روز ابلاغ بند (ج) اصل۴۴ قانون اساسی، صبح دیروز با حضور جمعی از مسوولان و مدیران بخش‌خصوصی و دولتی کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد اگر چه چند تن از مدعوین کلیدی به این همایش نیامدند و بسیاری از رسانه‌ها نیز از آن دور ماندند. به گزارش روابط‌عمومی اتاق ایران، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران در این همایش با اشاره به امکانات و شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، نیروی جوان و تحصیل کرده و سابقه تاریخی کشورمان خاطرنشان کرد: اینکه چرا با وجود در اختیار داشتن چنین امکانات و قابلیت‌هایی نتوانسته‌ایم در حوزه اقتصادی کشور موفق عمل کنیم، نیاز به مطالعه و کنکاش جدی دارد.

آل اسحاق با بیان این مطلب که «اقتصاد ایران ۸۰ سال دولتی بوده است»، گفت: در شرایط فعلی باید با استفاده از موقعیت‌های ایجاد شده برای تبدیل اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی تلاش کنیم.

به گفته رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در اقتصاد مبتنی بر دین، ضمن اعتقاد جدی به فرد و مالکیت، توسعه و رفاه، اعتقاد جدی به عدالت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام، رسیدن از فضای فعلی به تحقق اهداف سند چشم‌انداز را نیازمند استراتژی، کار فکری و نرم‌افزاری و تدوین برنامه نحوه استفاده از فضای ابلاغ بند ج اصل۴۴ قانون اساسی دانست.

آل اسحاق اظهار کرد: چنانچه به تولید و توسعه معتقدیم هرگونه فرصت‌سوزی در شرایطی که رقبای ما در حال بهره‌برداری از اقتصاد جهانی هستند، خیانت به کشورمان محسوب می‌شود.

علاء میرمحمدصادقی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران سخنران بعدی بود که چنین گفت: بعد از مدت‌ها که دولت بخش اعظم اقتصاد کشور را اداره می‌کرد، ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل۴۴ قانون اساسی سبب شد تا اتفاق شگرفی در اقتصاد کشور بیافتد.

میرمحمدصادقی با بیان این مطلب که «متن اصل۴۴ به عنوان دولتی کردن اقتصاد کشور تدوین شده است»، گفت: در روند تدوین اصل۴۴ قانون اساسی با توجه به مشورت‌های صورت گرفته، زیرنویس اصل۴۴ مطرح و تصویب شد.

وی زیرنویس اصل۴۴ قانون اساسی را مهم ارزیابی کرد و گفت: این زیرنویس با ابلاغیه رهبری به تکامل می‌رسد و شرایط حضور و مشارکت بخش‌خصوصی را در اقتصاد کشور پر رنگ‌تر و تضمین می‌کند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، با انتقاد از تاخیر ۵۰۰ روزه در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اجرایی شدن این اصل، افزود: در راستای اجرایی شدن اصل۴۴، اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران، کمیسیون‌های ویژه اصل۴۴ تشکیل داده‌اند تا موانع تحقق ابلاغیه رهبری را برطرف کنند.

دکتر علی آقا محمدی رییس شورای سیاست‌گذاری اصل۴۴ صدا و سیما نیز در ادامه این نشست با اشاره به لایحه خدمات کشوری تصریح کرد: در این لایحه که کاملا مبتنی بر اصل۴۴ قانون اساسی تدوین شده است، واگذاری به بخش‌خصوصی مبنا قرار داده شده و بحث‌های فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفته که با تایید لایحه در شورای نگهبان و ابلاغ آن، مشکلات رفع خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از بررسی سیاست‌های اصول ۴۳ و ۴۵ قانون اساسی در کمیسیون ویژه سیاست‌گذاری اصل۴۴ صداوسیما خبرداد و افزود: در خصوص اصل ۴۵ که موضوع انفال، نفت و سایر درآمدها را در بر می‌گیرد مکانیزم خاصی در نظر گرفته شده است و در خصوص اصل ۴۳ نیز که نیازهای اساسی و بحث عدالت را مد نظر دارد باید تعهدات نظام به مردم در زمینه آموزش، تغذیه، مسکن، تربیت بدنی، بهداشت و ... روشن و مشخص شود.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این همایش در خصوص رابطه فرهنگ و اصل۴۴ اظهار کرد: در تدوین اصل۴۴ قانون اساسی از زاویه‌های مختلفی به فرهنگ توجه شده است.

وی افزود: اولین نگاه در این رابطه به فرهنگ، نگاه ابزاری و مقدماتی بود، به گونه‌ای که در بعضی از مواد اشاره شده بود که در راستای فرهنگ‌سازی برای اجرای اصل۴۴ چه کارهایی باید انجام شود.

نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: هنگامی که اقتصاد به سوی خصوصی‌سازی پیش می‌رود باید تبعات فرهنگی آن را مد نظر قرار داد و در این رابطه تعامل بین فرهنگ و اقتصاد و اثرات آن بررسی شود.

سپس دکتر سیدجلال فیاضی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این مطلب که «باید گفتمان اقتصادی را به گفتمان مسلط تبدیل کرد»، گفت: باید به جای صحبت‌های سطحی به عمق مسائل توجه شود.

در ادامه این نشست «رضوانی‌زاده» مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی اصل۴۴ نیز در سخنانی ضمن اعلام خبر آغاز به کار رسمی این پایگاه تصریح کرد: پایگاه اطلاع‌رسانی اصل۴۴ قانون اساسی به عنوان یک رسانه بخش‌خصوصی در راستای تکلیف اتحاد ملی و انسجام اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برپایی جشنواره سالیانه فرهنگ، رسانه و اصل۴۴ خبر داد.