حمایت بانک اسلامی عربستان از توسعه توریسم در ایران

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ره‌آورد سفرهای خود به چهار کشور را تشریح کرد.

محمد نهاوندیان در نشست مشترک با خبرنگاران و جمعی از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، هدف از این نشست را انتقال اطلاعات و تبدیل کردن آنها به فرصت برای جامعه اقتصادی کشور دانست و گفت:‌ این جلسات مانع از آن می‌شود که بسیاری از یادداشت‌ تفاهم‌ها در سفرهای تجاری فراموش شود. وی مناسبت سفر به پاریس را حضور در جلسه اتاق‌های اتحادیه اروپا و اجلاس «جی‌سی‌پی» که برنامه عمل اتاق‌های بازرگانی است، دانست و گفت:‌ در این اجلاس ۱۴ دیدار با مقامات کشورهای انگلیس، آلبانی، ترکیه، روسیه، شورای همکاری خلیج‌فارس، آلمان، بلژیک، قطر، بلغارستان، فرانسه و ملاقات ویژه با کانون کارفرمایان فرانسه صورت پذیرفت که طی آن از سوی ایران بر مسائل مربوط به انرژی، آموزش و به ویژه فضای جدید ایجاد شده در کشور برای اجرای اصل ۴۴ و زمینه‌های تازه برای سرمایه‌گذاری تاکید شد.

وی با تاکید بر اینکه تشکل‌های داخلی باید در برقراری ارتباط با تشکل‌های خارجی فعال شوند، گفت:‌ این کافی نیست که هیاتی از سوی اتاق سالی یک‌بار در چنین جلساتی شرکت کند و بعد به فراموشی سپرده شود، بلکه باید اهداف کمی را برای برقراری ارتباط با این تشکل‌ها تعیین کنیم. به این ترتیب مانع از آن می‌شویم که دستگاه‌های دولتی تعیین هدف کنند.

نهاوندیان درباره سفر به امارات نیز گفت:‌ شرکت در همایش فرصت‌های تجاری سرمایه‌گذاری در ایران هدف این سفر بود که طی آن علاوه بر معرفی زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری در ایران به روش رفع موانع برای سرمایه‌گذاری مستقیم، ثبات سیاست‌ها و به ویژه اجتناب از برخی اظهارات و یا اقدامات برای به خطر انداختن امنیت سرمایه‌گذاری تاکید شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران سفر به عربستان را نیز به مناسبت شرکت در کنفرانس توریسم اسلامی اعلام کرد.

وی دیدار با رییس اتاق اسلامی و طرح مقدمه همکاری‌های جدید با این اتاق را از دستاوردهای این سفر دانست و گفت:‌ طی ۲ماه آینده هم‌زمان با برگزاری سمینار «جهانی شدن، خصوصی‌سازی و عدالت‌اجتماعی» که با همکاری اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود، رییس اتاق اسلامی به ایران سفر می‌کند و ادامه مذاکرات پی‌گیری خواهد شد.

نهاوندیان دیدار با دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و امضای یادداشت تفاهم با مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی این سازمان با بانک توسعه اسلامی را از دیگر نتایج این سفر اعلام کرد.

وی افزود: در این دیدار بر توسعه توریسم در ایران تاکید شد و ایران برای برگزاری کنفرانس آینده توریسم اسلامی در ایران و نیز نمایشگاه توریسم اعلام آمادگی کرد.

رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه به زودی کمیسیون ویژه گردشگری در اتاق آغاز به کار خواهد کرد، گفت:‌ ذهنیت کهن درباره توریسم باید به سمت معنای مثبت مبادلات فرهنگی تغییر کند.

وی در پایان شرکت در مجمع تجاری غیرمتعهدها را دلیل سفر خود به هاوانا دانست.

در ادامه این نشست صباح زنگنه، مشاور رییس اتاق ایران در امور کشورهای عربی به تغییر جهت جریان توریسم از کشورهای غربی به کشورهای شرقی اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه با ۱۲۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری توانست به خوبی از این فرصت استفاده کند و سالانه ۲۰میلیون توریست را جذب کند.

وی افزود: ما به توسعه توریسم پاکیزه که همان توریسم فرهنگی و خانوادگی است می‌اندیشیم و به دنبال جاذبه‌های کلاسیک توریسم نیستیم.

زنگنه در ادامه گفت: بانک توسعه اسلامی تنها از سرمایه‌گذاران ۳کشور از میان تمام کشورهای اسلامی در توسعه توریسم حمایت خواهد کرد که یکی از آن ۳کشور ایران است.

زنگنه همچنین از ابراز تمایل رییس اتاق بازرگانی جده برای خرید کالاهای ایران خبر داد و گفت: دو عامل تورم جهانی و کاهش ارزش دلار این رغبت را ایجاد کرده است تا کالاهای ایرانی در اختیار زائران قرار گیرد.

سپس غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی‌، رییس مرکز تحقیقات ویژه مطالعات گردشگری دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت توسعه توریسم توجه به توریسم را از جهت هویتی و امنیتی ضروری خواند و بر لزوم تعیین استراتژی مشخصی برای توریسم تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: دولت هیچ کاری برای این صنعت نمی‌تواند انجام دهد همان‌طور که هیچ کاری برای دیگر صنایع نکرده است و بخش‌خصوصی است که باید این صنعت را در بعد عملی و علمی دنبال کند.

بای‌سلامی‌ با بیان اینکه در تدوین برنامه چهارم عمران کشور پیش از انقلاب توریسم به عنوان صنعت درآمدزا و ارزآور کشور مورد توجه جدی قرار گرفته بود، افزود: ولی متاسفانه پس از انقلاب این صنعت منزوی ماند.

در ادامه این نشست مصطفی سرمدی، معاون امور بین‌الملل وزیر بازرگانی نیز گفت: در سفر به کوبا طی ملاقات با معاون وزیر صنایع پیشنهاد خرید یک خط تولید موادغذایی از ایران داده شد که ما پذیرش آن را مشروط به تضمین سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در آن کشور کردیم. در ادامه این نشست خبر تردد اولین محموله ترانزیتی از مبدا باکو به مقصد عراق بدون تخلیه و بارگیری مجدد از سوی محمد عیقرلو اعلام شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: از این پس تجار می‌توانند از کارخانه در کشور مبدا محصولات خود را مستقیما از مرزهای ایران عبور داده و وارد کشور عراق کنند.

همچنین عبدالرضا رضایی هنجنی مدیرکل سازمان‌های تخصصی و مجامع بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران نیز درباره سفر باکو گفت: ایجاد سیستم مدیریتی فعال و مشترک، راه‌اندازی مستقیم همکاری‌های بانکی، ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی مشترک، تسهیل ارائه روادید تجاری، مباحثی بود که در سفر به کوبا مطرح و درنهایت به عنوان دیدگاه جدید مجمع مطرح شد.

محمدرضا کرباسی، دبیرکل اکو نیز دستاوردهای سفر به عربستان و توجه بانک توسعه اسلامی برای تغییر جهت اعتباردهی از بخش دولتی به سمت بخش‌خصوصی در ایران را تشریح کرد و از اعلام آمادگی این بانک برای حمایت از فعالیت توریستی بخش‌خصوصی در صورتی که از سوی دولت ایران معرفی شوند، خبر داد.

در ادامه نشست یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران نسبت به بی‌برنامه بودن سفرهای رییس و هیات همراه اتاق بازرگانی ابراز نگرانی کرد و خواستار نیازسنجی اقتصادی این هیات نسبت به کشور هدف پیش از سفر شد. هامون درباره توریسم نیز گفت: مشکل توریسم ایران نبود اراده سیاسی است.

تقی بهرامی نوشهر عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه گفت: ایجاد تعادل در تراز تجاری با دیگر کشورها ضروری است و تنها راه‌حل مشکل واردات ۵۵میلیارد دلاری مبادله کالا به کالا است.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رییس اتاق بازرگانی سمنان، نیز از رفتار عربستان با تجار ایرانی انتقاد کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند برای تامین نیاز زائران کالاها و ملزومات غذایی وارد عربستان کنند و بازار چنین کالاهایی در عربستان انحصاری است.

سمیعی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی نیز در پایان این نشست مشکل توریسم را علاوه‌بر مشکل فرهنگی، مشکل سیاسی دانست و گفت: پیش از حادثه یازده سپتامبر توریسم مذهبی در ایران رشد صعودی داشت که متاسفانه پس از این حادثه به حداقل رسید.