شکایت مجدد برزیل و کانادا از آمریکا

گروه بازرگانی- برزیل و کانادا بار دیگر به دلیل ادامه سیاست‌های یارانه‌ای آمریکا در بخش کشاورزی به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند.به گزارش سازمان تجارت جهانی، شکایت این دو کشور در نشست رکن حل‌اختلاف این سازمان که قرار است در روز ۱۹ نوامبر جاری برگزار شود، مطرح خواهد شد. این دو کشور مدعی‌اند که آمریکا برخلاف تصمیمات WTO همچنان به محصولات کشاورزی نظیر ذرت، گندم، دانه‌های سویا، شکر و حبوبات یارانه اختصاص می‌دهد. پس از انتشار همزمان متن پیش‌نویس شیوه‌های آزادسازی تجاری در دو بخش کشاورزی و دسترسی به بازار محصولات غیرکشاورزی در اوایل سال جاری میلادی واکنش اعضا نسبت به پیش‌نویس کشاورزی محتاطانه و نسبت به پیش‌نویس بخش صنعت دلسردکننده ارزیابی شده است. در نشست مورخ اول مرداد ۱۳۸۶ گروه مذاکرات کشاورزی که به منظور دریافت نقطه‌نظرات و واکنش اعضا نسبت به پیش‌نویس مذکور ترتیب داده شده بود، مقامات عالیرتبه و نمایندگان تعدادی از اعضای کلیدی سازمان، این متن را پایه و مبنای مناسبی برای ادامه کار در این زمینه دانستند.

واکنش نماینده تجاری اتحادیه اروپا نسبت به این پیش‌نویس مثبت بود.کمال نات وزیر بازرگانی هند نیز پیش‌نویس‌ مذکور را اگرچه متن نهایی مورد قبول اعضا ندانست اما آن را مبنای خوبی برای مذاکرات فشرده بعدی دانست. نماینده سوئیس پیش‌نویس منتشر شده توسط رییس گروه مذاکرات بخش کشاورزی را نه آنقدر بد دانست که بتوان آن را رد کرد و نه آن قدر خوب دانست که بتوان آن را پذیرفت. اما جوگلابر نماینده و رییس مذاکره‌کنندگان کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران سقف تعیین‌شده و پیشنهادی در پیش‌نویس را برای مجموع حمایت‌های اختلال‌آور بخش کشاورزی بسیار پایین و خارج از انتظار دانست.دان استفانسون سفیر کانادا و رییس گروه مذاکرات دسترسی به بازار کالاهای غیرکشاورزی در متن پیش‌نویس خود سقف نرخ‌های تعرفه محصولات صنعتی را برای کشورهای توسعه‌یافته ۸ یا ۹درصد و برای کشورهای در حال توسعه بین ۱۹ و ۲۳درصد قرار داده است که این امر مورد اعتراض گروه NAMA-۱۱ که تشکل کشورهای در حال توسعه به رهبری آفریقای جنوبی، برزیل و هند محسوب می‌شود قرار گرفت. آنها معتقدند که این موضوع به هیچ‌وجه تناسبی با تعهدات بخش کشاورزی ندارد. در حالی که کشورهای در حال توسعه متقاضی تعیین سقف نرخ تعرفه محصولات کشاورزی هستند، چنین تقاضایی مسکوت گذاشته شده اما در بخش صنعت این سقف‌ها در نظر گرفته شده است.

براساس ارزیابی و پیش‌نویس تحلیلگران و ناظران تجاری چنانچه مذاکرات دور دوحه تا قبل از اوایل سال ۲۰۰۸ از پیشرفت‌های اساسی برخوردار نگردد، به‌دلیل آغاز تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آمریکا و پس از آن در هند، سرنوشت این دور از گفت‌و‌گوهای آزادسازی تجاری برای سال‌ها در ابهام و بلاتکلیفی فرو خواهد رفت.