پروژه اقتصادی زنان ایرانی در آفریقا و آلمان متوقف شد

گروه بازرگانی-‌ رییس هیات مدیره انجمن زنان مدیر کارآفرین درنشستی با خبرنگاران اهداف و برنامه‌های این انجمن را تشریح کرد.

در ابتدای این نشست فخرالسادات محتشمی‌پور دبیر اجرایی انجمن زنان مدیرکارآفرین گفت: آموزش، فرهنگ‌سازی و شناسایی گروه زنان کارآفرین سراسر کشور و تهیه بانک اطلاعاتی از مهم‌ترین اقدامات این انجمن طی ۳سال گذشته بوده است. مدیر اجرایی انجمن زنان مدیر کارآفرین افزود: این اقدامات با انتقال تجارب زنان کارآفرین به نوکارآفرینان زن و ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای با دو روش حضوری طی دوره‌هایی یک یا چند ماهه و غیرحضوری با مراجعه به سایت انجمن انجام می‌گیرد. وی اجرای برنامه‌پژوهشی طرح اولیه مستندسازی تجارب کارآفرینی زنان را از دیگر اقدامات انجمن اعلام کرد و گفت: این انجمن در حوزه ارتباطات نیز با فعالان دولتی، غیردولتی و بخش‌خصوصی تعاملاتی را انجام داد و به عنوان گروه حامی ظاهر شده است. محتشمی‌پور از فعال شدن بخش بین‌الملل این انجمن خبر داد و گفت: این بخش در صدد شناسایی مراکز کارآفرینی در منطقه و جهان است. وی از طراحی سفر زنان مدیر کارآفرین ایران به هندوستان به عنوان نخستین اقدام این انجمن نام برد.

وی بازدید از مراکز کسب و کار و دیدار با زنان کارآفرین هندوستان را از جمله برنامه‌های این سفر اعلام کرد. فیروزه صابر رییس هیات مدیره انجمن نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که چه سهمی از کارآفرینی در کشور بر دوش زنان است گفت: متاسفانه آمار مشخصی در ایران وجود ندارد، اما این انجمن تاکنون حدود ۴۰۰ زن کارآفرین را شناسایی کرده است که در دو سطح روستایی و شهری فعالیت می‌کنند ولی آماری از درصد حضور این افراد در عرصه‌های اقتصادی وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی حمایت این انجمن از زنان کارآفرین گفت: این انجمن به زنان کارآفرین واجد شرایط تسهیلات اعطا می‌کند و از نظر اعتباری نیز از این افراد حمایت خواهد کرد. محتشمی‌پور نیز در پاسخ به این سوال که انجمن زنان مدیر کارآفرین در عرصه توسعه روابط بین‌الملل چگونه ظاهر خواهد شد، گفت: تجربیات زنان ایرانی کارآفرین، تاکنون با استقبال مدیران زن کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان که در شرایط مشابه زندگی می‌کنند قرار گرفته است. وی با ابراز تاسف از اینکه هیچ یک از پروژه‌های اقتصادی مرکز امور مشارکت زنان پس از تغییر دولت پیگیری نشد، گفت: در دولت قبل، نمایندگان این مرکز در سفری به آفریقا پیمان‌نامه‌ای را امضا کردند که طبق آن می‌بایست چند پروژه از سوی متخصصین زن ایرانی در آفریقا اجرا شود، اما متاسفانه در دولت جدید این پروژه پیگیری نشد.

مدیر سابق مرکز امور مشارکت زنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن مکاتباتی را با سفارت آفریقای‌جنوبی انجام داده است تا بتواند به عنوان یک سازمان غیردولتی این همکاری را به سرانجام برساند، ولی متاسفانه طی یک سال گذشته پاسخی از این سفارت دریافت نشده است. وی همچنین طرح تله‌ورینگ را که از دیگر اقدامات آن مرکز برای فراهم‌آوری ارتباط اقتصادی زنان ایرانی با کشور آلمان بود ناکام خواند و تشریح کرد: با وجود تمایل زیاد شرکت‌های آلمانی «اینونت» و «جی‌تی‌زد» برای به سرانجام رسیدن این همکاری به دلیل پیگیری نکردن دولت این طرح نیز متوقف شد.

فیروزه صابر نیز در پاسخ به این سوال که عرصه فعالیت زنان در ایران در کدام حوزه‌های اقتصادی پررنگ‌تر است گفت: به دلایل شرایط اجتماعی و فرهنگی با وجود شتاب خوبی که حضور زنان طی دهه اخیر در عرصه‌های اقتصادی داشتند اما هنوز این مدیران نتوانسته‌اند و عرصه‌های کلان ظاهر شوند و بیشتر در کسب‌وکارهای متوسط و کوچک حضور داشته‌اند.شبنم بهرامی، مدیر ارتباطات این انجمن نیز در پاسخ به همین سوال توضیح داد: حوزه صادرات و واردات بیشترین حوزه فعالیت اقتصادی زنان ایران را تشکیل می‌دهد. وی همچنین خبر از شناسایی انجمن زنان کارآفرین کشورهای مالزی، هندوستان، آفریقای جنوبی، کشورهای عربی و افغانستان را داد و گفت: تا پایان آذر ماه اطلاعات این انجمن‌ها جهت آشنایی و ایجاد زمینه‌های همکاری برای کارآفرینان زن ایرانی، روی سایت انجمن قرار خواهد گرفت.